Dit is waarom Hoogsensitieve personen graag alleen slapen

Een goede nachtrust is voor HSP extra belangrijk. Veel HSP slapen daarom liever alleen. Expert Hoogsensitiviteit en Wendy-expert Esther Bergsma legt uit waarom hoogsensitieve mensen graag alleen slapen en geeft tips voor als je toch graag samen slaapt.

Rust

Heb je gemerkt dat je sneller moe bent dan je partner? Hoogsensitieve mensen zijn zich erg bewust van hun omgeving. Ze nemen alle details waar en hun brein verwerkt die informatie diepgaand. Behoorlijk vermoeiend. Je hebt daarom als HSP meer rust nodig. Een goede nachtrust is daarom heel belangrijk.

Alleen slapen

Ongeveer de helft van de HSP zegt liever alleen te slapen dan met een partner (bekijk de Poll op Instagram), maar via DM stroomden de berichten binnen dat veel er niet echt open over durfden zijn. Er zijn een aantal redenen waarom HSP graag alleen slapen:

  1. Geluiden. Als hoogsensitief persoon hoor je alle geluidjes die je partner maakt. Snurken kan je uit de slaap houden, maar ook gewoon de ademhaling van de ander kan je als storend ervaren. Zeker als het niet continu hetzelfde tempo is.
  2. Aanrakingen. Slaap je bijna, krijg je weer een elleboog in je zij. Elke kleine aanraking merkt je gevoelige huid, waardoor je steeds weer alert bent als je partner je in de slaap aanraakt.
  3. Temperatuur. Ook de warmte-waarneming lijkt heel subtiel afgesteld te zijn bij HSP. Het moet echt niet te koud zijn, maar ook zeker niet te warm. Heb je eindelijk samen de beste deken uitgekozen, krijg je het weer te warm als je dicht bij elkaar ligt. Zucht.
  4. Emoties. Je voelt als HSP ook goed aan hoe de ander zich voelt. Als je partner ligt te draaien omdat hij of zij piekert, voel je die negatieve emoties ook. Je blijft haast automatisch alert om je partner te kunnen troosten als dat nodig is. Pas als hij of zij in slaap is, kan jij ontspannen en zelf in slaap vallen.
  5. Zelf niet tot last willen zijn. Ook van je eigen onhebbelijkheden ben je je bewust. Heeft mijn partner geen last van de meditatiemuziek die ik nog graag wil luisteren. Wordt hij of zij niet gek van mijn gedraai. Veel HSP zijn geneigd de ander niet tot last te willen zijn. Maar liever even niet draaien, totdat hij of zij in slaap is gevallen. Met als resultaat dat je dan zelf met slaapgeluiden moet zien in te slapen.

Aparte slaapkamers

Wat kan het dan een verademing zijn om apart te gaan slapen. Je eigen bed. Zelf bepalen hoe warm het is. Geen last van geluiden. Niet bang zijn om de ander tot last te zijn. En heerlijk uitgerust wakker worden. Al is het bijvoorbeeld alleen op werkdagen. Je zult merken dat je je fitter voelt en doet wonderen voor je humeur en daarmee ook voor je relatie.

Niet iedereen durft de optie te benoemen. Bang om de ander te kwetsen. Misschien ziet de ander het als een gebrek aan liefde, denk je als sterk empathisch persoon, of voelt hij/zij zich aangevallen. Daarmee blijft het probleem onbesproken en dat is jammer. Je nachtrust is zo belangrijk.

Toch samen slapen

Misschien heb je niet de ruimte om apart te slapen, of wil je gewoon graag bij je partner zijn. Lees dan deze ideetjes eens. Wellicht helpen ze je om de nachten samen te verbeteren:

  1. Oordoppen. Oordoppen helpen het geluid van je partner te verminderen of zelfs helemaal buiten te sluiten. Bij de drogist kan je allerlei varianten, maar je kunt er ook een paar op maat laten maken.
  2. Kussen op je hoofd. Vind je oordoppen vervelend zitten, dan kan een kussen op je oor ook goed werken. Dit werkt natuurlijk alleen als je een zij-slaper bent.
  3. Ander geluid. Om het irritante geluid te overstemmen kan je ook luisteren naar rustige muziek, bijvoorbeeld via je oortjes. Zoek ook eens naar ‘white noise’, dat is geluid dat monotoon is, zodat je kunt ontspannen. Overigens kan je dat ook doen door een ventilator in je kamer aan te zetten.
  4. Geluid als positief zien. Je kunt de irritante geluiden ook positief herinterpreteren. De ademgeluiden van je partner koppel je dan bijvoorbeeld aan het veilige gevoel dat je hebt als jullie samen zijn. Je wordt dan rustiger en valt makkelijker in slaap.
  5. Eerder gaan slapen. Als je vroeger naar bed gaat dan je partner, hoef je geen rekening te houden met de ander. Daardoor heb je je al kunnen ontspannen of slaap jij misschien al als je partner in bed komt. Dit voorkomt dat je te krampachtig bent omdat je hem of haar niet tot last wilt zijn.
  6. Aparte dekens. Als de temperatuur een belangrijk twistpunt is, kan je allebei een eigen deken nemen. Kijk dan ook eens naar een verzwaringsdeken. Die helpt je te ontspannen en beter te slapen.

Heb jij een slechte nachtrust door je partner? Hij of zij doet het niet bewust, maar een gebrek aan slaap is wel problematisch. Bespreek met elkaar hoe je het kunt verbeteren en misschien is apart slapen voor jullie de beste oplossing.

Over Esther Bergsma

Esther Bergsma is expert Hoogsensitiviteit, sociaal-wetenschappelijk onderzoeker, spreker en auteur van Hoogsensitieve kinderen en Het hoogsensitieve brein.Tot later. Zij richtte het online platform Hoogsensitief.NL op voor meer (h)erkenning voor HSP, vol blogs, tips, verhalen en trainingen. Nog meer over hoogsensitiviteit weten? Neem dan een kijkje op dit YouTube kanaal en Instagram-account.