5 redenen waarom tuintherapie het herstelproces van een burn-out versnelt

Hoe zou jij het vinden om in plaats van binnenshuis, in de buitenlucht te herstellen van een burn-out? Tuintherapie leert je om een bepaalde richting in het leven te geven. Dit is iets wat bij mensen met een burn-out naar de achtergrond is vervaagd. HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen legt uit waarom tuintherapie een helende en positieve werking heeft op mensen met psychische klachten zoals een burn-out.

Wat is tuintherapie?

Tuintherapie is een therapeutische manier van het omgaan met planten en andere levende organismen. Dit is een vorm van creatieve therapie. Dankzij tuintherapie leer je om bepaalde omstandigheden eerder te accepteren, breng je positieve veranderingen aan in je leven en ontwikkel je jezelf als mens. De therapietuin bevat een stuk moestuin of groentetuin. Tijdens tuintherapie word je begeleidt door een erkende tuintherapeut.

Waarbij je in de meeste vormen van therapie binnen zit in een praktijkruimte, ga je met tuintherapie juist de buitenlucht in. Tuintherapie is bewezen effectief voor mensen met psychische klachten. Je hoeft van tevoren geen ervaring te hebben met tuinieren. Tijdens tuintherapie neem je verantwoordelijkheid voor het stuk therapietuin dat je onder handen neemt, leer je samen te werken met de mensen om je heen en de eigenwaarde wordt verhoogd. Je ziet de resultaten voor de eigen ogen in sneltempo groeien.

5 redenen:

1. Helende werking van de natuur

De natuur heeft een bewezen helende werking voor iedereen die psychische klachten ervaart. Zodra je in de natuur bent, ontsnap je aan de druk van het dagelijks leven. De natuur werkt rustgevend en is verlaagd het stressniveau. Voor en tijdens een burn-out is je geest overladen met een grote hoeveelheid prikkels. In de natuur kom je letterlijk vanuit de geest, terug in het lichaam.

De natuur helpt je om te aarden. Een burn-out zorgt ervoor dat lichaam en geest volledig uit balans zijn geraakt. Door te aarden voel je jezelf terug in het lichaam komen. Je komt stevig op je voeten te staan, net als de wortels in de grond van de bomen en planten om je heen. De natuur is de perfecte plaats om volledig tot rust te komen. Je bent een onderdeel van Moeder Aarde.

2. Lichaam terug in beweging krijgen

Het is wetenschappelijk bewezen dat de mensen die zich in de natuur bevinden, minder stress en pijn ervaren. Vooral in de eerste periode van een burn-out zitten lichaam en geest volledig op slot. Je voelt je uitgeblust en hebt het idee dat elke lichamelijke inspanning één te veel is. Tuinieren kun je in je eigen tempo doen en je kunt het zo zwaar maken als je zelf wil.

Bewegen in de natuur maakt je gelukkiger en gezonder. De bloedsomloop wordt gestimuleerd en je voelt je vrij. De hoge hoeveelheid cortisol vanwege stress, wordt verlaagd en je voelt je een stuk minder opgejaagd. De natuur nodigt uit om te bewegen. Als je thuis blijft zitten, stort je met een burn-out al snel op de bank of in bed. Dankzij de frisse, stimulerende en nieuwe prikkels wil je actief zijn.

3. Presteren zonder prestatiedruk

Mensen met een burn-out zijn voor een hiervoor overladen met een grote hoeveelheid negatieve prikkels vanuit de interne en externe wereld. Dit kan zowel op werk- als privégebied zijn of een combi van beiden. De natuur verwacht niets van je. Het tuinieren hoeft niet perfect te zijn. Het enige dat je hoeft te doen, is liefde en aandacht geven aan alle levende organismen en het groeit vanzelf.

Dit is een belangrijke les voor mensen met een burn-out. Geef jezelf genoeg liefde en aandacht en je zult groeien. Zorg voor een voedingsrijke bodem en lichaam en geest komen terug in balans. Wanneer je stopt met het goed verzorgen van de natuur, zal het stoppen met groeien en verwelken. Zorg goed voor jezelf en zie lichaam en geest als een weerspiegeling van de natuur. Alles wat je aandacht geeft, groeit.

4. Bewustzijn van het hier en nu

In de natuur ben je minder met je gedachten bezig. Je wordt rustig aan bevrijdt van de veelal negatieve gedachten die je lichaam volledig onder controle hielden. De prikkels uit de natuur schreeuwen niet om aandacht. Luister naar de vogels of het geritsel van bladeren tijdens een windvlaag en wees volledig in het hier en nu. Je ademt frisse lucht in en voelt je lichaam steeds meer ontspannen. Voel de rust en focus je op de elementen vanuit de natuur. Hier ben je, niet in de hedendaagse prestatiemaatschappij.

Luister naar de subtiele signalen vanuit de natuur. Probeer minder te denken en meer te voelen. Een burn-out houd je gevangen in de negatieve gedachtenspiraal. Je bent in de natuur goed zoals je bent. Een bloem concurreert ook niet met de bloem naast zich. Je gaat door met groeien, zonder de invloed van andere levende organismen om je heen. Kies voor jezelf, een succesvol herstel en stel je grenzen in de toekomst.

5. Bevorderen van sociale contacten

Tuintherapie wordt onder begeleiding gedaan en je komt in contact met nieuwe mensen. Tijdens een burn-out is je eigen wereld klein en kwetsbaar geworden. Zolang een burn-out niet goed geaccepteerd wordt door degene die het heeft, kan er niet begonnen worden met herstellen. Je hebt geen behoefte aan mensen om je heen omdat je jezelf nog steeds als zwak ziet. Dit is trouwens een vooroordeel wat veel mensen nog steeds hebben over iemand met een burn-out. Je bent niet zwak, je bent te lang sterk gebleven.

Tijdens tuintherapie krijg je te maken met lotgenoten. Dit zijn mensen die zelf met grote uitdagingen in het leven te maken hebben en je accepteren zoals je bent. Zij zullen geen vooroordelen hebben. Lotgenoten weten als geen ander hoe zwaar het kan zijn om een dag door te komen. Tijdens het tuinieren praat je met elkaar en kun je nieuwe inzichten krijgen over hoe je beter om kunt gaan met je eigen problemen. Zelfs het bekijken van iemand anders die aan het tuinieren is, is ontspannend voor de eigen geest. Kom uit je eigen bubbel en vergroot je wereld. Een burn-out is voor even en niet voor het leven.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!