fbpx

Hoe je hormonale hoofdpijn preventief kan verminderen

Hoofdpijn en migraine, hormoon en WENDY-expert Ilva van der Dong hoort deze klachten vaak voorbijkomen bij haar cliënten. Ook via Instagram krijgt ze regelmatig vragen over dit onderwerp. ‘Vrouwen geven bijvoorbeeld aan dat de hoofdpijn die ze ervaren, voelt als een bonzende pijn waarbij er een strakke band om hun hoofd zit. Hormonale hoofdpijn kan je een machteloos gevoel geven, het is enorm vervelend en kan ervoor zorgen dat je belangrijke momenten niet kunt bijwonen. Hormonale schommelingen kunnen een hele grote trigger zijn en verklaren dan ook wat maakt dat hoofdpijn en migraine aanvallen vaker voorkomen bij vrouwen. Jammer genoeg hebben veel vrouwen het idee dat het er nou eenmaal ‘bij hoort’ en dat ze er vrij weinig aan kunnen doen.’

Er zijn verschillende factoren die kunnen zorgen voor hoofdpijn, denk hierbij aan het eetpatroon of een verhoogde stress belasting. Wat opvalt is dat vrouwen veelal hoofdpijn ervaren wanneer er grotere hormonale schommelingen optreden. Bijvoorbeeld rondom de menstruatie of de eisprong.

Oestrogeen en progesteron zijn belangrijke hormonen voor het reguleren van bijvoorbeeld de vrouwelijke cyclus en een zwangerschap. Wanneer er een disbalans is, kan dit er voor zorgen dat er hoofdpijn optreedt. Vaak is er een teveel van het hormoon oestrogeen aanwezig en een tekort van het hormoon progesteron. Vooral wanneer de oestrogeenwaardes vervolgens flink dalen kunnen er klachten optreden. Deze daling van de oestrogeen waardes zorgt ook voor een daling van de serotonine levels. De daling van serotonine blijkt een belangrijke rol te spelen bij het ontstaan van migraine.

Hormoonschommelingen treden op tijdens de menstruatie cyclus, zwangerschap en overgang. Maar ook de pil, andere anticonceptie middelen of medicatie met synthetische hormonen kunnen invloed hebben op het ontstaan van hoofdpijn.

Migraine aanvallen worden met name gelinkt aan een daling van het hormoon oestrogeen. Een daling treedt op rondom de menstruatie maar ook wanneer vrouwen in de overgang zitten.

Wist je dat bepaalde gewoontes ook hoofdpijn of migraine aanvallen kunnen triggeren? Het overslaan van maaltijden, teveel cafeïne houdende dranken, alcohol, te weinig of teveel slaap, stress, bewerkt voedsel (bepaalde E-nummers), soja producten en oude kaas kunnen allemaal factoren zijn die meespelen bij het ontstaan van hoofdpijn. Herken jij 1 of meer van deze triggers? Dan is het goed om deze trigger(s) eens weg te nemen, zodat je kunt achterhalen of dit zorgt voor vermindering van de klacht.

Wat kun je preventief doen om de hoofdpijn klachten te verminderen?

  1. Zorg ervoor dat je jouw lichaam elke dag voldoende hydrateert. Kraanwater is hierbij niet voldoende. Denk aan vochtbronnen met voldoende mineralen/vitamines, zodat de cellen het vocht goed kunnen opnemen. Een heel mooi voorbeeld hiervan is puur kokoswater, de ongezoete variant. Heerlijk om toe te voegen aan je smoothie bijvoorbeeld!
  2. Krijg jij voldoende magnesium binnen? Veel vrouwen die ik coach blijken een tekort aan magnesium te hebben. Voedingsmiddelen die magnesium bevatten zijn bijvoorbeeld: groene bladgroentes, bananen, cacao, dadels en zeewieren. Een magnesium supplement kan ook goed helpen. Het is dan wel handig om te weten voor welk supplement je kiest, dit omdat er verschillende soorten magnesium zijn. Ben je benieuwd welke magnesium soort op dit moment geschikt is voor jou lichaam? Klik hier.
  3. Kijk samen met een professional naar wat de oorzaken zijn van het ontstaan van de hoofdpijn/migraine klachten, zodat je deze oorzaken gericht kunt aanpakken. Dat scheelt vaak veel energie, er is onderliggend in veel gevallen een grotere disbalans aanwezig welke je dan met hulp gericht kunt aanpakken. Daarom kijk in mijn praktijk altijd naar meerdere factoren die een rol kunnen spelen bij het veroorzaken van de klachten en pas ik een holistische benadering toe.
  4. Zorg voor voldoende ontspanning, zodat je zenuwstelsel tot rust kan komen. Tegenwoordig doen we veel op de automatische piloot, zonder dat we het door hebben nemen we geen ‘echte’ rust. Denk hierbij aan een wandeling in de natuur, een rustgevende massage, een hobby uitvoeren waarbij je de tijd vergeet. Een spannende serie zorgt er namelijk nog steeds voor dat je zenuwstelsel flink geprikkeld wordt.
  5. Beperk het gebruik van bewerkte voedingsmiddelen. Vooral producten zoals bewerkt vleeswaren, plantaardige oliën en producten met geraffineerde suikers zijn triggers voor het ontstaan van hoofdpijn en migraine. Neem de producten die je wekelijks koopt eens onder de loep om te achterhalen welke stofjes deze producten bevatten.
  6. Hoeveel kopjes koffie drink jij per dag? Koffie kan hoofdpijn enorm triggeren. Drink koffie nooit op een lege maag en maak je koffie het liefst ‘hormoonproof’. Hier lees je hoe je dat doet. Drink liever geen koffie meer na 14:00 uur, het kan namelijk veel effect hebben op hoe je slaapt. En dat terwijl een goede nachtrust zo belangrijk is voor jouw algehele gezondheid!
  7. Zorg ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet teveel schommelt. Het blijkt dat migraine aanvallen uitgelokt kunnen worden door een bloedsuiker die snel stijgt en daalt. Ook hoofdpijn kan worden veroorzaakt wanneer de bloedsuiker sterk schommelt. Voldoende vezels tijdens de maaltijd kunnen helpen om de bloedsuiker geleidelijker te laten stijgen. Naast vezels zorgen eiwitten er ook voor dat de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Een fijn voorbeeld is: deze chiapudding.

Sommige vrouwen zijn gevoeliger voor de hormonale schommelingen en ervaren daardoor vaker hoofdpijn. Ik hoop dat deze tips iets voor jou of voor iemand die je kent met hoofdpijn/migraine klachten kunnen betekenen!

Liefs,

Ilva van der Dong, Hormoonexpert (Info@jouwhormonen.nl)

Over Ilva van der Dong

Ilva is oprichtster van Jouw Hormonen. Ze is altijd al geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam, met name in hoe je door middel van bepaalde leefstijlkeuzes een positief effect teweeg kan brengen. Wegens persoonlijke ervaringen met een verstoorde hormoonbalans volgde ze verschillende opleidingen en cursussen en leerde ze hoe je je lichaam weer in balans krijgt. Omdat ze haar ervaringen wilde delen met andere vrouwen startte ze haar praktijk, waar ze vrouwen ondersteunt om te leren ‘samenwerken’ met hun lijf in plaats van ‘tegen’. Dit doet ze door middel van 1 op 1 consulten en een bloedonderzoek. Ze vindt het daarbij belangrijk om te kijken naar de lange termijn effecten in plaats van naar de korte termijn effecten. ‘Het is geweldig om te zien hoe vrouwen in contact komen met zichzelf en welke positieve veranderingen ze hierdoor ervaren.’ Daarnaast is ze mede-eigenaar van www.hormonalflow.nl, op deze website kun je producten vinden welke de hormoonbalans ondersteunen.

Ilva van der Dong

Beeld: ilsephotographs



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF