fbpx

15x de geweldige voordelen van yoga

Yoga helpt om te ontspannen en kan zorgen voor een beter seksleven, maar er zijn nog veel meer redenen om regelmatig aan yoga te doen. Yoga kan namelijk wonderen verrichten. Wendy Online noemt maar liefst vijftien voordelen van yoga waar iedereen profijt van heeft.

1. Betere nachtrust

Als je slecht slaapt, kan yoga helpen om de rust weer te vinden. De overgang van dag naar nacht kan door wat asana’s en de meditatieve aspecten van yoga geleidelijker gaan, waardoor de kans op een betere nachtrust groter is.

2. Meer energie

In het begin zal yoga energie kosten, want het is niet niks om in ingewikkelde houdingen rustig te blijven ademhalen. Maar uiteindelijk zal elke houding die lukt, zorgen voor meer energie. Sommige asana’s zijn er specifiek op gericht om meer positieve energie te geven, andere om beter negatieve energie los te kunnen laten.

3. Meer kracht

Hoewel yoga niet te vergelijken is met hardlopen of sporten in een sportschool, ben je toch sportiever bezig dan je denkt. Met elke houding gebruik je andere spieren en zorg je ervoor dat je lichaam krachtiger wordt.

4. Betere seks

Leuk bijkomend voordeel van yoga is dat jouw lichaam flexibeler wordt en waardoor de seks zal verbeteren. Het lichaam leert andere posities en spiergroepen te gebruiken en tegelijkertijd vind je de rust in je ademhaling, waardoor je bepaalde houdingen langer volhoudt. Daarnaast kunnen sommige houdingen daadwerkelijk lustopwekkend werken.

5. Lagere bloeddruk

Als je last hebt van een hoge bloeddruk kan yoga helpen om deze te verlagen. Yoga is niet alleen een goede work-out voor je figuur, maar juist ook voor je hart. Voor een lagere bloeddruk is focussen op de meditatieve kant van yoga erg belangrijk.

6. Minder pijn

Voor bijna elke vorm van fysieke pijn is een asana die de pijn kan verlichten. Daarnaast is de ontspanning die je door yoga voelt erg belangrijk, want daardoor leer je ook veel spanning in je lichaam los te laten.

7. Betere ademhaling

Bij yoga is het erg belangrijk om in alle houdingen rustig te blijven ademhalen. Het gaat nooit om de perfecte houding nabootsen, maar om rust te vinden in een houding die er zoveel mogelijk op lijkt. Daarbij kun je jouw ademhaling sturen naar gebieden waar je meer ruimte nodig hebt. Door zo te focussen op de ademhaling zul je merken dat je ook in het dagelijks leven rustiger gaat ademhalen.

8. Betere houding

Rechte rug, schouders laag en kruin omhoog. Vroeger hamerden je ouders erop, tegenwoordig hoor je het in de yogaklas. Maar feit blijft dat een goede houding heel belangrijk is. Als je de asana’s juist uitvoert, zul je er vaker op gaan letten of jouw houding goed is.

9. Betere balans

Er zijn een heleboel asana’s waarbij het gaat om een goede balans. Je wordt uitgedaagd om een paar minuten lang je balans te houden en je zult merken dat het steeds beter gaat naarmate je vaker oefent. Ook hier heb je profijt van buiten yoga om.

10. Lager gewicht

Als je aan yoga begint om af te vallen, begin je ermee om de verkeerde reden. Maar als je geïnteresseerd bent in yoga als levensstijl dan ben je op de goede weg om misschien wat af te vallen. Want yoga is nog veel meer dan alleen asana’s, het is een levensstijl met veel aandacht voor alles rondom lichaam en geest.

11. Minder stress en angst

Yoga is een fijne manier om te ontspannen en je te onttrekken aan dagelijks beslommeringen. Daardoor komt er minder ruimte voor stress en angst. Er zijn asana’s gericht op het loslaten van negatieve energie, erg geschikt voor als je veel last hebt van stress of angsten.

12. Beter geheugen

Door yoga verbetert de bloedsomloop in het lichaam wat ervoor zorgt dat de hersenen beter kunnen werken, waardoor je ook een beter geheugen krijgt. Als je hier optimaal gebruik van wilt maken, kun je het beste asana’s doen waarbij er bloed naar het hoofd word gevoerd.

13. Verbetert je stemming

Verschillende asana’s zorgen voor meer ontspanning en door negatieve energie los te laten, komt er ruimte voor rust en ontspanning. Na een les yoga doen veel docenten een eindoefeningen waarbij soms een bodyscan wordt gebruikt. Daardoor kun je precies nagaan in je lichaam waar nog spanning zit. Door het op te sporen en rustig te blijven ademhalen, eindig je blij en vrolijk de yogales.

14. Biedt innerlijke kalmte

Veel mensen voelen tegenwoordig onrust, wat niet gek is met alle verplichtingen die we onszelf opleggen. Door regelmatig en voor langere tijd aan yoga te doen, geef je jezelf een kans om die drukte van binnen kwijt te raken. Uiteindelijk blijft er weinig meer over dan innerlijke kalmte.

15. Voor een sierlijk figuur

Niet iedereen zal afvallen van yoga, maar regelmatig yoga zal ervoor zorgen dat jouw lichaam gestroomlijnder zal lopen, vrouwen kunnen daardoor een sierlijker figuur krijgen.

Bron: Bembu
Beeld: Shutterstock
(Visited 353 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief