Doe mee met Hannelore: ‘Zo word jij ook gemotiveerd om te gaan sporten’

Hannelore heeft weer een paar grenzen verlegd afgelopen week, om te kunnen zien hoe sterk ze inmiddels is. In haar blog lees je wat je kunt doen als jij ook zo gemotiveerd wil worden om te gaan sporten en in haar vlog zie je welke stappen ze afgelopen nog meer heeft gezet.

Begin gewoon!

Dagelijks krijg ik reacties van lieve mensen die mijn vlog zien en die vragen meestal ‘hoe ik het toch volhou’ om mijn leefstijl zo om te gooien. Dat is ook de hele reden dat ik ben begonnen met vloggen: om te laten zien hoe hobbelig de weg is naar gezondere manieren en gewoontes. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Joh, verandering is nooit simpel. Het voelt ongemakkelijk en oncomfortabel om te breken met je vaste gewoontes. Je krijgt last van een stemmetje in je hoofd dat zegt: hou maar op, dit wordt niks, doe normaal, waarom wil je dit überhaupt doen? Toch moet je dan juist doorzetten, want hé, als het makkelijk was dan had je dit wel eerder gedaan. Dus even doorzetten en bedenk maar dat succes een kwestie is van één keer vaker opstaan dan vallen.

Juist ja. Die clichés heb je vast al eens gehoord en ze zijn ook gewoon waar. Ook heb ik het in mijn vlog en hier op Wendyonline al een paar keer gehad over hoe ik mezelf motiveer om tóch te gaan sporten als ik totaal geen zin heb. Een doel stellen, dat deel je zoveel mogelijk en je stelt jezelf een deadline. Vervolgens deel je je einddoel op in kleine stukjes (tussendoelen), zorg je ervoor dat je nieuwe leefstijl routine wordt én je gaat jezelf op nieuwe manieren belonen. Check.

Graag wil ik daar nog een extra gouden tip aan toevoegen. Eentje waar ik zelf nogal lang over heb gedaan om te ontdekken en te omarmen, dus als jou dat nu al lukt is dat pure winst! En die tip is… wacht niet tot de motivatie komt. Begin gewoon, zet door en halverwege zou het zomaar kunnen dat je je alsnog gemotiveerd voelt. En zo niet, dan ga je naar huis.

Een paar voorbeelden. Je wil vijf kilometer gaan hardlopen, maar je hebt nul kilometer zin. Je kunt dan natuurlijk een uur op de bank gaan liggen en balen dat je nog moet gaat hardlopen (heb ik lang gedaan), je kunt smoesjes gaan verzinnen om niet te hoeven gaan (heb ik nog langer gedaan) of… je kunt gewoon gaan! Spreek met jezelf af dat je een kwartier gaat rennen en als het niet meer gaat, dan keer je om en ren je naar huis. Het zou zomaar kunnen dat je dan drie kilometer hebt gerend, maar dat is ook prima. Bij mij was het meestal zo dat ik na een kwartier bedacht dat het eigenlijk wel lekker ging en dat ik nog even doorging, om pas na een kilometer of drie om te keren richting huis. Die motivatie kwam dus pas halverwege! Met baantjes zwemmen gaat het bij mij net zo: geen zin, blegh, zucht. Dus neem ik me voor om in ieder geval twintig baantjes te zwemmen, in een rustig tempo. Na twee baantjes gooi ik spontaan het tempo wat omhoog, na twintig baantjes bedenk ik me dat er ook wel vijftig inzetten en daarna ga ik vaak nóg langer door. En met opdrukken probeer ik altijd tien keer te doen, op z’n minst. En vervolgens doe ik er meestal veel meer. Maar die eerste tien zijn cruciaal, want als ik niet begin dan doe ik het helemaal niet.

Dus maak niet de fout die ik zo lang heb gemaakt: wacht niet tot je zin krijgt om iets te doen waar je je nog of nog steeds oncomfortabel bij voelt. Misschien duurt het (net als bij mij) wel een jaar voordat je sporten leuk gaat vinden en misschien blijf je het altijd wel stom vinden, maar begin gewoon en kijk waar je uitkomt. Kijk wat het je brengt en wat het met je doet. Want ik kan je ook vertellen dat je enorm trots kunt zijn op jezelf als je weer je grenzen verlegd, door bijvoorbeeld twaalf kilometer te wandelen met tien kilo extra aan gewicht op je rug. Want reken maar dat ik mij na mijn ‘barre’ toch super trots voelde! En het beste nieuws is dat hieruit blijkt dat mijn knieën nu écht sterk genoeg zijn om weer te gaan hardlopen! Zit die kwart triatlon er dan toch nog in….?

Doe mee met Hannelore!

Zou jij net zoals Hannelore ook wel fitter en slanker willen worden? Je kunt meedoen met Hannelore via het leefstijlprogramma Fit in je lijf! Bij dit programma word je online begeleid door onze personal trainer Kelby Jongen. Check de info op onze site

Bekijk hier meer vlogs van Hannelore!

Lees ook: Hannelore start met eigen podcast: ‘Hannelore in je oren’