Doe mee met Hannelore: ‘Voor dikke mensen is sporten niet bepaald makkelijk!’

Sporten om af te vallen? Hannelore ontdekte deze week dat haar knieën het zwaar te verduren hebben door al dat hardlopen en wil daarom nog graag wat extra kilo’s kwijt, zo vertelt ze deze week in haar vlog. Ze is fanatiek aan het trainen voor de kwart triatlon in juni en dat is extra knap, omdat ze vroeger – vanwege haar extra pondjes – niet naar de sportschool of het zwembad durfde….

Hobbels

De meeste mensen die te dik zijn moeten hun eetpatroon aanpassen en meer gaan bewegen. Simpel, maar waar. Meer bewegen is voor iedereen goed, uitzonderingen door ziekte en fysieke beperkingen daargelaten uiteraard. Maar juist voor dikke mensen is sporten niet bepaald makkelijk! Logisch, maar erg oneerlijk. Zowel fysiek als mentaal zijn er nogal wat hobbels te nemen…

Ook ik ondervind dat nu – letterlijk – aan den lijve, zoals je deze week in mijn vlog kunt zien, want mijn knieën beginnen te protesteren. Het begon met een gemoedelijk en vredelievend protest, maar inmiddels zijn ze echt aan het rellen, die knieën van mij. Hardlopen doet vaak echt pijn en zelfs liggend in bed heb ik er nu last van. Vooral de linkerknie is constant aan het schreeuwen en voelt zich blijkbaar niet gehoord. Overbelasting en wat scheve dingen, zegt de fysiotherapeut en dus zijn er tests, oefeningen en rollen tape ingezet om de demonstrant te laten bedaren. Tsja, hardlopen is niet de meest handige sport voor iemand die te dik is. Oké, ik ben goed bezig, maar er kan nog makkelijk tien kilo van af. Dat zou veel beter zijn, want die tien kilootjes voelen voor mijn gewrichten tijdens het rennen als veertig kilo, qua impact. Dus ik begrijp wel waar dat protest vandaan komt…

Het is wellicht beter en efficiënter om te gaan zwemmen, als je wat zwaarder bent. Maar los van het feit dat dat al een tijdje niet kan vanwege de coronamaatregelen, is het ook best moeilijk om als dikkerd in je badpak of zwembroek rond te gaan hupsen in het openbaar. Zeker in combinatie met mijn witte velletje voel ik mij soms een aangespoelde potvis en het was in het begin elke keer weer spannend of ik het steile trappetje nog op kwam na het baantjestrekken. Inmiddels gaat het al een stuk beter hoor, maar de eerste paar keer in het zwembad een paar maanden geleden voelde ik mij echt een enorme loser. Fysiek is zwemmen dus veel makkelijker voor een dikkerd, maar mentaal juist niet.

Een andere goede optie om je gewrichten te ontzien tijdens het sporten, is bijvoorbeeld de crosstrainer in de sportschool. Maar ook dat valt niet mee. In de sportschool krijg je als dikkerd vaak een goedbedoeld knikje of een welgemeend ‘zet ‘m op!’ te horen van de sportieve, slanke dames en heren om je heen. Hartstikke lief en sympathiek natuurlijk, maar ik dacht meestal ‘joh, laat me maar lekker, doe maar net of ik er niet ben’. En eenmaal op de crosstrainer is er altijd wel iemand die vlakbij jou gaat staan sporten en die zonder te zweten of te hijgen al jouw records verbreekt. Of die steeds naar jou kijkt, omdat je grote billen zo lekker op en neer gaan. Of die in jou de vleesgeworden reminder ziet voor wat er gebeurt als je teveel snoept en snackt. Oké, het zou natuurlijk ook kunnen dat mensen helemaal niet op je letten, maar dat jij je gewoon bekeken voelt en dat je alle sociale aspecten verkeerd interpreteert, puur uit schaamte en onzekerheid. Je kunt je als dikkerd zó misplaatst voelen in een sportschool, dat gewoon alles verkeerd valt. Dat is ook de reden dat ik vroeger dacht: eerst afvallen en pas dan naar de sportschool. Gelukkig zag ik uiteindelijk in dat dit onzin was en ging ik alsnog aan de slag, maar het is wellicht een probleem dat meer dikkerds hebben.

Als je vooral tegen fysieke problemen aanloopt door je gewicht, kun je – in deze bizarre tijd – misschien gaan wandelen. Lekker op je eigen tempo door de natuur of stad struinen. Fijne muziek of een podcast aan, kilometers maken. Goed voor je lijf en je humeur. En zodra de sportscholen en zwembaden weer open kunnen, maak dan de drempel voor jezelf niet te hoog. Een kant-en-klare oplossing heb ik niet, want je moet doen waar je je goed bij voelt. Maar je kunt jezelf wel deze vraag stellen: wat denk jij als je een dik iemand ziet sporten of zwemmen? Denk je: ah gut, dat heeft toch geen zin, hou maar op… Of denk je: wat goed dat diegene toch zijn of haar beweging pakt! Dat laatste, toch? Dus dat zullen veruit de meeste mensen ook van jou denken, als je straks op de crosstrainer staat of uit het zwembad probeert te klimmen. Jij kan het ook, zet ‘m op!

Doe mee met Hannelore!

Zou jij net zoals Hannelore ook wel fitter en slanker willen worden? Je kunt meedoen met Hannelore via het leefstijlprogramma Fit in je lijf! Bij dit programma word je online begeleid door onze personal trainer Kelby Jongen. Check de info op onze site

Bekijk hier meer vlogs van Hannelore!