Dit zijn de positieve en negatieve effecten van social media gebruik voor hoogsensitieve personen

Hoogsensitiviteit en social media zijn soms als water en vuur voor elkaar. Vooral in deze periode van de maatregelen rondom de lockdown wordt social media meer dan ooit gebruikt. Social media kunnen zowel een positief als negatief effect hebben voor hoogsensitieve personen. Moeten wij massaal als hoogsensitieve personen social media verwijderen zodat er een beter gebalanceerd leven geleid kan worden? HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen legt uit wat de verschillende effecten zijn van social media voor hoogsensitieve personen met een aangeboren gevoeliger zenuwstelsel.

Positieve effecten:

1. Sociale contacten

Vooral de introverte HSP die liever niet de drukte op wilt zoeken is gebaat bij contact via social media. Op deze manier heb je toch nog het gevoel dat je deel uitmaakt van elkaars leven. Via social kun je veel nieuwe mensen leren kennen. Je kunt contact maken met mensen die dezelfde interesses hebben en dit zal je een goed gevoel gaan geven. Ook kun je in het geval van vrienden en bekenden meer in contact met elkaar blijven. Voel jij je een periode overprikkeld waardoor je amper de deur uitgaat? Social media kun je als een communicatiemiddel gebruiken. Blijf in contact met de mensen waarbij jij je prettig voelt. Sociale contacten zijn belangrijk voor het behouden van een gezond brein. Zonder sociale contacten kun je je bijvoorbeeld eenzaam of zelfs depressief gaan voelen, iets waar hoogsensitieve personen gevoeliger voor zijn. Blijf mentaal sterk in je schoenen staan en ga het contact aan.

2. Contact met lotgenoten

Het woord ‘lotgenoten’ klinkt altijd vrij zwaar maar lotgenoten zijn mensen die in een soortgelijke situatie zitten. Hoogsensitiviteit is een aangeboren eigenschap en geen aandoening. Bij het woord ‘lotgenoten’ denken de meeste mensen al snel aan mensen die een trauma hebben meegemaakt. Zolang een hoogsensitief persoon nog in de ontdekkingsfase zit, is het fijn om contact te hebben met lotgenoten. Op welke manier gaat de ander om met zijn of haar sensitiviteit? Door met elkaar informatie te verstrekken kun je vaak beter omgaan met jouw hoogsensitiviteit. Hoogsensitieve personen voelen zich vaak al anders de mensen om zich heen en door contact te hebben met lotgenoten krijg je het idee dat je er niet alleen voor staat.

3. Informatief

Het wereldwijde web is een bron van informatie. Gelukkig is er in de loop der jaren steeds meer bekend over hoogsensitiviteit. De Amerikaanse psychologe Elaine Aron is de grondlegster van het begrip hoogsensitiviteit. Om jezelf beter te begrijpen is het belangrijk om ook de inhoudelijke informatie te weten over hoogsensitiviteit. Wat houdt het precies in en wat doet hoogsensitiviteit met het lichaam en brein? Veel hoogsensitieve personen proberen aan de mensen om hun heen uit te leggen wat hoogsensitiviteit is maar op welke manier is dit mogelijk wanneer je hier zelf nog niet de basis van weet? Om jezelf als hoogsensitief persoon zijnde te accepteren is het belangrijk om informatie in te winnen. Op social media bestaan er verschillende platforms over hoogsensitiviteit. Opgedane kennis wordt gedeeld met elkaar en je kunt bij elkaar informatie in gaan winnen. Social media is zeker een aanwinst op hoogsensitief gebied om jouw hoogsensitiviteit te omarmen.

Negatieve effecten:

1. Overprikkeling

Zonder de moderne technologie krijgt het brein van een hoogsensitief persoon de hele dag door interne en externe prikkels binnen. Dit alles gebeurt ongefilterd waardoor belangrijke en onbelangrijke aspecten beiden worden geabsorbeerd door de hersenen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een mobiele telefoon tot zijn of haar beschikking en draagt deze gedurende de dag bij zich. Wanneer je voor alle social media kanalen de pushberichten aan hebt staan, word je constant afgeleid door een signaal. Hoogsensitieve personen zijn zeer empathisch en willen over het algemeen vrijwel direct op deze meldingen reageren. De focus wordt verlegd op de telefoon en er is een onrust veroorzaakt.

2. Onzekerheid

Één van de eigenschappen van een hoogsensitief persoon is dat zij meer onzekerheden ervaren. Vaak komt dit voort vanuit een perfectionisme. Piekergedachten komen omhoog en je vraagt je af of je wel goed genoeg bent. Er kunnen angsten ontstaan zodra je ziet dat je ziet dat een ander persoon wel datgene aangaat waar jouw onzekerheden liggen. Hierdoor kan er een vicieuze cirkel ontstaan. Het is belangrijk om te weten dat de meeste mensen liever zichzelf als sterk in de schijnwerpers zetten dan als een kwetsbaar persoon. Is degene die jij ziet in het echte leven wel zo sterk als dat het bericht doet vermoeden? Wanneer je merkt dat je je niet prettig voelt wanneer je iemand volgt op social media, verwijder deze persoon. Het heeft allemaal te maken met zelf creëren van een positief en gezond welzijn. Niet iedereen past in jouw leven en bij jouw behoeften. Creëer jouw eigen positieve bubbel, jij bepaalt de mensen en invloeden om je heen. Voel je zekerder en laat je motiveren door voor jou inspirerende mensen.

3. Burn-out

Afgezien van het feit dat social media een positieve bijdrage kan leveren aan het leven van een hoogsensitief persoon, kan het ook zeker nadelig zijn. Social media is een ongefilterd platform waarbij mensen veilig vanachter een computer hun mening kunnen geven. De meest gewelddadige filmpjes kunnen voorbijkomen en juist deze negativiteit kan nog lang ronddwalen in de hersenen van een hoogsensitief persoon. Het beeld komt intens binnen en in de nacht worden alle prikkels die overdag zijn opgevangen verwerkt. Wanneer deze prikkels overvloedig zijn geweest kun je last krijgen van slaapproblemen. Dit is een bekend fenomeen voor hoogsensitieve personen. De spanningsboog blijft hoog en de balans tussen inspanning en ontspanning is zoek. Dit kan een burn-out tot gevolg hebben.

Tips!

Merk je dat je dagelijks te veel prikkels binnenkrijgt via social media? Er zijn verschillende manieren om dit te beperken. Voor sommige social media bestaat een tijdslot. Zie het als een soort van wekker zodat je een herinnering krijgt wanneer je al lang op het platform bent. Op Instagram bijvoorbeeld kun je gemakkelijk nagaan hoeveel uur per dag of per week je besteedt aan dit platform. Er bestaan zelfs verschillende apps om de telefoon echt met rust te laten. Je kunt een kluis instellen zodat je niet gebruik kunt maken van de app. Vind je dit een te grote stap dan kun je bijvoorbeeld via de app Forest een boom laten groeien. Wanneer je de telefoon voor 30 minuten met rust laat, is de boom van een zaadje uitgegroeid tot een volwassen boom. Een mooie manier van een visuele beloning. Ga voor jezelf na bij elk social media platform of het positiviteit of negativiteit oplevert in jouw dagelijks leven. Vind de balans terug en ervaar meer rust.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!

Lees meer artikelen van Ilonka:

5 voedingstips voor hoogsensitieve personen voor een gebalanceerd leven

5 redenen waarom meditatie een positief effect heeft op hoogsensitieve personen