fbpx

Dit is waarom mensen met ADHD een grotere kans hebben op een burn-out

HSP/burn-out en WENDY Expert Ilonka van Galen signaleert dat personen met ADHD eerder een risico lopen om in een burn-out te belanden. Wanneer je ADHD hebt, voelt het alsof je altijd druk bent in je brein. Vooral veel vrouwen met ADHD raken snel het overzicht kwijt over hun dagelijks leven. Je houdt alle ballen hoog en dit kan voor verschillende problemen zorgen, waaronder een burn-out.

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is een stoornis waarbij je niet alleen zichtbaar druk bent voor de buitenwereld. Het kan ook voorkomen dat je je rustig gedraagt maar dat de radars in je brein op volle toeren draaien. Je vindt het lastig om overzicht te houden aangezien interne prikkels lichaam en geest voortdurend bezighouden.

Sommige personen komen pas op latere leeftijd erachter dat zij ADHD hebben. De diagnose komt aan het licht wanneer je verschillende problemen hebt ervaren. Je voelt je altijd rusteloos, krijgt problemen in relaties of op de werkvloer. Zolang je niet weet dat je ADHD hebt, kun je hier niet op een correcte wijze mee omgaan. Je raakt sneller overspannen met een burn-out als gevolg. Wanneer blijkt dat ADHD de oorzaak is van de klachten, kan er gekeken worden naar een passende oplossing.

Drie verschillende soorten ADHD

Er bestaan drie verschillende soorten ADHD met ieder hun eigen kenmerken. Wanneer je moeilijk stil kunt zitten, veel beweegt en drukker bent dan ‘normaal’, heb je te maken met ADHD-H (Hyperactive/Impulsive). Je gedraagt je impulsief en onderneemt activiteiten zonder hier eerst goed over te hebben nagedacht. Deze vorm wordt vaak gesignaleerd bij kinderen met ADHD.

De tweede vorm van ADHD is genaamd ADHD-I (Inattentive). Wanneer je deze vorm hebt, lijkt het alsof je in je eigen wereld zit. Je hebt moeite om de aandacht bij je werkzaamheden te houden. Dit kan vooral op het werk voor problemen zorgen. Je bent aan het dagdromen en de wereld om je heen draait door, zonder dat je dit zelf in de gaten hebt.

De meest voorkomende vorm van ADHD staat bekend als ADHD-C (Combined). Deze vorm van ADHD is een samensmelting van ADHD-H en ADHD-I. Je kunt moeilijk stilzitten, bent in je brein ondertussen met van alles bezig en je hebt moeite om de aandacht erbij te houden. In dit geval heeft de buitenwereld het snelste in de gaten dat je drukker bent dan ‘normaal’.

ADHD tijdens een burn-out

Hoe voelt het om ADHD te hebben tijdens een burn-out? Het voelt alsof je met één voet op het gaspedaal trapt, de andere voet staat klaar om af te remmen. Bij een burn-out ben je letterlijk opgebrand. Je bent fysiek en emotioneel compleet uitgeput en het energieniveau is gedaald naar een dieptepunt. Je bent voor een langere periode over je eigen grenzen heen gegaan. Dit kan zowel in de privésituatie voorkomen als op de werkvloer.

Aangezien alle radars in het brein op volle toeren draaien, kan het erg frustrerend zijn wanneer het lichaam niet wil meewerken. Je wil activiteiten ondernemen. Je voelt de onrust door je lichaam heen stromen maar je kunt simpelweg niets. Het is erg belangrijk om vooral tijdens de eerste periode van een burn-out voldoende rust te nemen en te accepteren dat je in een burn-out bent beland. Zonder rust en acceptatie kun je niet werken aan het herstel.

5 tips bij ADHD:

  1. Minimaliseer externe prikkels

Voel jij je ontspannen wanneer je je in een rommelige leefruimte bevindt? Zorg ervoor dat deze ruimte opgeruimd is. Minimaliseer zoveel mogelijk externe prikkels zoals meldingen vanaf een mobiel en computer- en televisieschermen. Deze prikkels maken het overspannen brein nog meer overprikkeld. Lees op vaste momenten de e-mails en zet de mobiel vaker op stil. Personen met ADHD zijn snel afgeleid. Houd je bij de taken en beperk de chaos.

  1. Zorg voor voldoende beweging

Een mentale moeheid voelt heftiger aan dan een fysieke moeheid. Door voldoende te bewegen, raak je bij ADHD de overtollige energie sneller kwijt en voel je je meer ontspannen. Je bent minder bezig met piekeren en je zult merken dat je ’s avonds makkelijker in slaap valt. Je krijgt weer overzicht over de dagen. Ben je aan het werk? Neem een korte pauze en ga de frisse lucht in. Na een wandeling in de buitenlucht heeft het brein extra ruimte om nieuwe activiteiten te ondernemen.

  1. Plan de dagen niet te vol

Een veelvoorkomend probleem bij ADHD is dat de dagen te vol worden ingepland. Wanneer je met een volle agenda de dag begint, zul je geen rust ervaren. Plan één activiteit tegelijk en houd je hieraan. Ga bijvoorbeeld niet tijdens het stofzuigen de was ophangen. De aandacht is op deze manier verschoven naar meerdere activiteiten waardoor je het overzicht verliest. Verschillende taken worden niet volbracht en dit geeft stress. Heb je een grote opdracht te vervullen? Deel deze op in kleine gedeelten.

  1. Zorg voor rust, ritme en regelmaat

Zorg voor een vaste dagindeling en geef structuur aan je dagen. Personen met ADHD geven de voorkeur aan een vast patroon. Dit geeft rust, ritme en regelmaat. Spontane acties kunnen personen met ADHD soms erg overvallen. Onrust kan het gevolg zijn hiervan. Ga op vaste tijden naar bed en sta rond hetzelfde tijdstip op. Is jouw brein nog te actief in de avond om rustig in slaap te kunnen vallen? Schrijf alle piekergedachten op zodat je van een betere nachtrust kunt genieten.

  1. Neem contact op met andere ADHD

Het is altijd fijn om met andere personen met ADHD te praten voor herkenbaarheid. Dit geeft rust en het gevoel dat je niet de enige op de wereld bent met deze stoornis. Iedereen gaat op een andere manier om met ADHD en je kunt leren van elkaar. Wat voor de ander goed werkt, kan jou ook helpen in het dagelijks leven. Lees over ADHD en probeer de stoornis te begrijpen. Accepteren is helen.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!

Lees ook deze artikelen over burn-out van Ilonka:

Nieuwe Wendyspecial

De nieuwe Wendy-special is net uit, met daarin ook een nieuwe column van Fien Vermeulen! Koop hem in de winkel of via deze link.

winterspecial Merel woont met haar familie van 4 generaties op Ibiza: 'We leven in onze eigen bubbel'

Of neem een abonnement op de Wendy-specials en ontvang gratis een gift box van The Gift Label!

wendyspec Merel woont met haar familie van 4 generaties op Ibiza: 'We leven in onze eigen bubbel'



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF