Dit zijn de 3 fasen van een burn-out herstel

HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen wilde maar één ding toen zij zelf in een burn-out was beland, zo snel mogelijk herstellen. Het herstelproces van een burn-out verloopt in drie fasen. De eerste twee fasen zijn acceptatie en rust nemen, daarna evalueren en oplossingsgericht denken. In de laatste fase ga je aan de slag met de bedachte oplossingen. Wil jij op de juiste manier herstellen van een burn-out? Lees dan nu onderstaand artikel.

Eerste herstelfase

In deze fase is het belangrijk om te accepteren dat je een burn-out hebt. Zonder acceptatie kun je niet beginnen aan het herstel. Om een burn-out beter te accepteren, is het aan te raden om jezelf in te lezen in wat er in het lichaam en brein gebeurt voor en tijdens een burn-out. Op deze manier krijg je meer inzicht in wat er aan de hand is. Een burn-out kan behoorlijk verwarrend zijn. Het ene moment kun je alles doen, het andere moment trekt het lichaam aan de noodrem.

Begrijp wat er aan de hand is en praat erover. Zoek hulp bij een huisarts en bespreek de situatie eventueel met het werk. Wanneer je een burn-out geaccepteerd hebt, is het aan te raden om met familie en vrienden over het probleem te praten. Het gevoel en de gedachten die je tijdens een burn-out hebt, delen met de mensen om je heen, kan opluchten. Je hoeft je niet voor te doen als iemand die nog langer alle ballen hoog kan houden. Het lichaam en brein hebben een duidelijk signaal afgegeven.

Rust goed uit in de eerste herstelfase. Lichaam en brein zijn de afgelopen maanden tot het uiterste gedreven en zijn uitgeput. Probeer om overdag niet te slapen en ga op vaste tijden naar bed. Sta elke dag rond hetzelfde tijdstip op en maak een schema voor meer structuur op de dag. Zorg voor voldoende beweging, ook al ben je moe. Tijdens een burn-out zijn de spieren vanwege de stress en spanningen vast komen te zitten. Maak het lichaam soepel en bouw conditie op.

Tweede herstelfase

In de tweede herstelfase bij een burn-out ga je kijken naar wat de oorzaak eventueel geweest is van de burn-out. Heb je een gezonde balans gehanteerd tussen inspanning en ontspanning? Waren er problemen op het werk of in de thuissituatie? Wat heeft ervoor gezorgd dat je in een burn-out terecht bent gekomen? Dit zijn allemaal vragen die belangrijk zijn om meer inzicht te krijgen op de weg naar het herstel.

Zodra je weet wat eventueel de burn-out veroorzaakt heeft, ga je kijken naar oplossingen. Dit om een nieuwe burn-out in de toekomst te vermijden. Het is aan te raden om zelfinzicht toe te passen. Leg jij bijvoorbeeld de lat te hoog voor jezelf? Ben jij perfectionistisch? Voel jij je snel verantwoordelijk voor alles om je heen en kun je moeilijk je eigen grenzen aangeven? Door meer jezelf te leren kennen, kun je werken aan de positieve en negatieve karaktereigenschappen.

Bedenk oplossingen hoe om te gaan met spanningen voor in de toekomst. Waar krijg je energie van en waarvan juist niet? Stel prioriteiten voor jezelf en vermijdt het zogeheten FOMO-effect, Fear Of Missing Out. Doordat je alles uit het leven wilt halen, ervaar je constant een onrustig gevoel in het lichaam. FOMO kan ervoor zorgen dat je het gevoel hebt dat je de verkeerde keuzes maakt in het leven. Dit kan zich uiten in angsten. Krijg voor jezelf duidelijk wie je zelf wilt zijn in de toekomst, met welke personen en in welke omgeving.

Derde herstelfase

Dit is de laatste fase. In deze fase ga je de oplossingen toepassen die naar voren zijn gekomen tijdens de tweede herstelfase. De nachtrust is inmiddels verbeterd en je krijgt steeds meer energie om dingen te ondernemen. Het brein werkt weer helder. Oplossingen toepassen brengen veranderingen met zich mee. Misschien ben je erachter gekomen dat je niet tevreden bent met de huidige werkplek of thuissituatie. De mens leeft het beste in een bepaalde routine, ritme en regelmaat. Veranderingen kunnen verdriet en weerstand veroorzaken.

Het is belangrijk om jouw leven zo in te richten dat de kans op terugval minimaal wordt. Neem afscheid van alles dat jou niet langer dient. Een burn-out zorgt vaak voor een nieuw inzicht in het leven. Je gaat anders tegen dingen aankijken. Ga stap voor stap te werk aan het herstel om te kijken wat het lichaam wel en nog niet aankan. Neem niet te grote stappen tegelijk. Paniekaanvallen zijn niet vreemd tijdens een burn-out. Je bent immers de controle over het jouw lichaam verloren. Door te grote stappen te zetten, val je sneller terug in de ellende. Bouw het zelfvertrouwen op.

Heb jij te maken met een werkgever? Kijk samen met de bedrijfsarts en werkgever naar een plan om terug te komen op de werkvloer.Je kunt tijdelijk aangepast werk krijgen. Ook op de werkvloer ga je stap voor stap te werk. Ben jij erachter gekomen dat het werk de aanleiding is geweest van de burn-out? Kijk voor een andere functie binnen het bedrijf, zolang dit mogelijk is. Het is belangrijk om met plezier naar het werk te gaan. Wie weet is het nu de tijd om een carrièreswitch te maken. Luister te allen tijde naar je lichaam. Geef je grenzen aan, omring jezelf met positiviteit en leef je mooiste leven.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!