fbpx

Deze 5 eetregels uit de Ayurveda geven je meer energie

Als lifestyle coach en yoga teacher ziet onze WENDY-expert Kim van der Veer van dichtbij de belangstelling voor Ayurveda groeien. In onze moderne samenleving waarin ‘druk’ zijn de norm is, lijkt ook een tegenbeweging te zijn ontstaan: bewust leven. Kim beschrijft in deze blog vijf eetregels die je meer energie zullen geven, je spijsvertering optimaliseren en waardoor jij je fysiek en mentaal super zult voelen.

‘Gezondheid begint bij een goede spijsvertering en een goede spijsvertering start met de juiste werking van je spijsverteringsenzymen ook wel ‘Agni’ genoemd in Ayurveda. Deze enzymen zorgen er namelijk voor dat het voedsel dat je eet goed kan worden afgebroken en je alle voedingsstoffen hieruit kunt opnemen.’

Voor een optimale spijsvertering is het niet alleen belangrijk dat je gezonde voeding eet. De manier waarop je eet is net zo belangrijk. Wanneer je lichaam namelijk niet in staat is om je perfect uitgezochte biologische voeding te verteren heb je er eigenlijk niet zoveel aan om gezond te eten. Sterker nog het kan leiden tot onverteerd voedsel. Ook wel ‘Ama’ genoemd in Ayurveda. Wat de basis vormt voor vele onbalansen zoals vermoeidheid, hoofdpijn, zwaar gevoel en uiteindelijk kan uitgroeien tot vele ziektes.

Door je spijsvertering te optimaliseren kun je er dus voor zorgen dat je energie stijgt. Wat nodig is om de meest gezonde en gelukkig versie van jezelf te zijn. Hoe je dit vanuit de Ayurveda kunt aanpakken lees je hieronder.

5 Ayurvedische tips om je spijsvertering te optimaliseren

 Tip 1: Eet alleen wanneer je honger hebt

Wanneer je eet zonder dat je echt honger hebt is dit een teken dat nog niet alles is verteerd. Als je dan toch gaat eten wordt je spijsveteringsvuurtje als het ware gedoofd en dit zorgt ervoor dat je enzymen niet optimaal kunnen functioneren. Wacht daarom met eten tot je honger hebt. Ook als dit betekent dat je hiervoor je ontbijt moet overslaan.

Tip 2: Ga op tijd naar bed

Tussen 12 en 2 uur ‘s nachts vindt het grootste gedeelte van je spijsvertering plaats. Om dit te optimaliseren is het van belang dat je op tijd naar bed gaat, zodat je lichaam deze taak het beste kan uitvoeren. Wanneer je na 12 uur nog op bent gaat je energie naar de andere bezigheden en dit gaat ten koste van je spijsvertering.

Tip 3: Vermijd ijskoud water              

Je spijsverteringsenzymen zijn van nature heet. Deze hitte is nodig om je voedsel goed te kunnen verteren. Daarom wordt in Ayurveda je spijsvertering ook wel aangeduid als ‘Agni’ wat letterlijk vuur betekent. Het drinken van ijskoud water dooft je vuur en verstoord daarmee je spijsvertering. Drink je water daarom altijd op kamertemperatuur of warmer.

Tip 4: Laat ruimte in je maag over – amount of food

Volgens de oude Ayurvedische geschriften is de kwantiteit van wat je eet nog belangrijker dan de kwaliteit. Wanneer je namelijk te veel eet wordt je spijsvertering overbelast en kan het haar taak niet goed vervullen. Dit kan leiden tot de ontwikkeling van gifstoffen in je lichaam die de basis kunnen vormen voor vele onbalansen. Het beste is daarom om tijdens elke maaltijd je buik te vullen met 2/4 vast voedsel, 1/4 vloeibaar voedsel en dranken en 1/4 van je maag leeg te laten. Dat is de ruimte die je buik nodig heeft om je voedsel goed te kunnen verteren. Een handig ezelsbruggetje is om te eten totdat je voldaan bent, zonder enige ongemak te ervaren zoals winderigheid, boeren of zwaarheid na het eten van je maaltijd.

Tip 5: Routine

Door regelmaat in je eetpatroon te brengen is je lichaam en daarmee je spijsvertering goed voorbereid op wat er komen gaat. Eet je ontbijt, lunch en avondeten – waar mogelijk – altijd op hetzelfde tijdstip en zorg ervoor dat je de grootste maaltijd tussen tijdens de lunch (12-14 uur) eet.

Kortom: regelmaat in je dagelijkse routine draagt bij aan een regelmatige spijsvertering en dat is de basis van een goede gezondheid.

Wanneer je deze regels in acht neemt heb je de eerste stap in een Ayurvedisch leven al gezet. De volgende stap is te eten volgens je eigen unieke mind-body type. Ben jij nieuwsgierig naar welk mind-body type je bent? Doe dan hier de Ayurveda Self-Test.

Kim is expert op het gebied van yoga en Ayurveda. Zo is ze hier ook haar eigen bedrijf mee gestart. Iedere maand schrijft Kim over wat yoga en Ayurveda voor jouw lichaam kunnen betekenen. Wil je niks van haar missen? Neem vooral een kijkje op haar website en volg Kim op Instagram. Ben jij benieuwd naar Kim haar reis met Ayurveda? Dat lees je hier!

View this post on Instagram

Over the past weeks I have received so many sweet messages from many of you. The gist of it: Kim you’re doing a wonderful job bringing Ayurveda into our ‘modern’ world. And you know what.. it feels like that too. When I started with Yoga and Ayurveda I had an idea how things should be. Which philosophy to carry out and what sharing about a conscious life should sound like. Funny enough, the last weeks I completely let go of the ‘how it should be’ idea. Why should I sound like something that’s not in tune with my own melody? Going against the grain is part of my natural way of doing things, so why not use that to my benefit? You simply can’t be happy and healthy if you strive to complete an image made in your mind, of a reality that’s never going to be exactly like it is. I just happen to be this city girl with lots of ambitions and dreams, but it doesn’t mean I’m less of a conscious ‘Yogi’. I know that when I’m being me, manifesting things just happens. No thinking required. It frightens me from time to time, because I honestly don’t want to be intimidating towards others. It just happens to be the most natural way I can express myself, play my tunes for others to hear. Doing my own version of the yogi path is the best way I learned to enjoy life to its fullest, and I’m so happy to hear you agree.

A post shared by Kim Geerts – van der Veer (@kimvdveer) on

(Visited 663 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief