fbpx

Zo verlaag je de kans op dementie

Dat regelmatig bewegen je fit houdt wisten we natuurlijk al lang, maar wist je dat het ook kan zorgen om de kans op dementie te verlagen? Volgens een nieuwe studie van de University of California San Diego hadden oudere vrouwen minder kans op het ontwikkelen van dementie als ze dagelijks meer wandelen en matige tot zware fysieke activiteiten deden.

Het team rapporteerde dat bij vrouwen van 65 jaar of ouder, die elke dag minimaal 31 minuten bewegen, 21 procent minder kans liep op dementie. De kans op dementie daalde zélfs nog meer wanneer ze dagelijks 1.865 extra stappen liepen. Dementie start twintig jaar of langer voordat de symptomen optreden. Het is daarom essentieel om vroegtijdig in te grijpen bij volwassenen.

Het aantal mensen met dementie blijft fors stijgen. De diagnose wordt vaker gesteld bij vrouwen dan bij mannen. Één op de drie vrouwen krijgt dementie, tegenover één op de zeven mannen. Er zijn verschillende soorten vormen van dementie, maar het is en blijft een slopende neurologische aandoening. De ziekte kan leiden tot geheugenverlies, het vermogen om na te denken neemt af én problemen oplossen of redeneren gaat amper.

Preventie is belangrijk. Zodra de ziekte is vastgesteld, is het erg moeilijk om het te vertragen of om te keren. Fysieke activiteit is geïdentificeerd als één van de drie meest veelbelovende manieren om het risico op dementie of de ziekte van Alzheimer te verminderen.

Activiteiten

Voor dit onderzoek verzamelden de onderzoekers gegevens van 1.277 vrouwen. De vrouwen kregen versnellingsmeters om en voerden zeven dagen lang hun dagelijkse activiteiten uit om nauwkeurige metingen van fysieke activiteiten en stilzitten te krijgen.

De meters toonden aan dat de vrouwen gemiddeld 3.216 stappen per dag zetten. Ze waren 276 minuten bezig met lichte lichamelijke activiteiten en 45,5 minuten met matige tot zware fysieke activiteiten. Aan zitten besteedden ze gemiddeld 10,5 uur per dag. Huishoudelijk werk, tuinieren of wandelen viel onder lichte lichamelijke activiteiten. Matige tot zware fysieke activiteiten kan bestaan uit stevig wandelen.

De onderzoekers toonden aan dat meer of langdurig zitten niet geassocieerd waren met een hoger risico op dementie.

Blijf dus lekker in beweging én zet die paar extra stappen om dementie voor te zijn!



WENDY Voorjaarsspecial

Manifesteer je eigen leven


Een special vol mooie interviews over het vinden van je levenskracht en het creëren van je eigen succes.



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF