fbpx

Zo kan voeding bijdragen aan gezond haar

De gezondheid van jouw haar kan veel zeggen over jouw algehele gezondheid. Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen kan bijvoorbeeld zorgen voor droog en futloos haar. Er zijn verschillende factoren die een grote rol spelen bij de gezondheid van het haar. In dit blog beschrijft hormoonexpert Ilva van der Dong een aantal belangrijke voedingstoffen die kunnen bijdragen aan gezond en stralend haar. Hier krijgt ze erg vaak vragen over, zowel van cliënten als van volgers dus tijd voor een blog over dit interessante onderwerp. Geef je haar vandaag nog een boost!

Wat is de rol van voeding?

Voeding speelt een grote rol bij jouw stofwisseling, hormoonbalans, gewicht, energie, slaap, bij je algemene gezondheid en dus ook bij de gezondheid van jouw haar. Voldoende goed opneembare eiwitten, langzame koolhydraten, gezonde vetten, mineralen en vitamines zijn belangrijke bouwstoffen.

Je lichaam heeft voeding nodig voor energie, een goede stofwisseling, voor het opbouwen en herstellen van weefsels, maar ook voor bijvoorbeeld gezond haar (veel voorkomende klacht is haaruitval/droog haar). Gezond eten kan soms lastig zijn, want wat is gezond eten? Het is belangrijk om te begrijpen dat de biologische beschikbaarheid van de voeding die je nuttigt heel belangrijk is. ‘Gezond’ eten alleen, is niet genoeg om je lichaam te ondersteunen en je hormoonbalans te stabiliseren, denk hierbij aan een goed werkende schildklier. Een trage schildklier kan onder andere zorgen voor droog en futloos haar.

Een gebrek aan voldoende voedingsstoffen = stress voor het lichaam.

Je kunt dit bijvoorbeeld merken aan een lage lichaamstemperatuur, vertraagde stofwisseling en hormonale disbalansen. Je lichaam wil graag overleven, het gebruikt de energie die het heeft als eerst om in te zetten voor de meest belangrijke processen in het lichaam (ademhaling, hartslag ed.).

Wat kun je doen?

Zorg voor licht verteerbare voeding en goede voedingsstoffen die het lichaam ondersteunen. Het is belangrijk om voldoende te variëren zodat je voldoende van de verschillende voedingstoffen binnen krijgt. Een eenzijdig voedingspatroon (ondanks dat de keuzes die je maakt gezond zijn) zorgen ervoor dat je van bepaalde belangrijke stoffen onvoldoende binnenkrijgt.

Welke voedingsstoffen zijn erg belangrijk voor gezond haar?

  • Magnesium: over magnesium wordt niet heel veel gesproken wanneer het over de gezondheid van het haar gaat, dit terwijl dit mineraal enorm belangrijk is. Magnesium draagt bij aan een goede circulatie van de hoofdhuid en zorgt ervoor dat voedingsstoffen die heel belangrijk zijn voor je haargroei belanden waar ze nodig zijn.
  • B vitamines: denk hierbij aan foliumzuur, biotine, B6 en B12. Vitamine B12 is bijvoorbeeld betrokken bij de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen leveren zuurstof en voedingsstoffen aan lichaamscellen.
  • Zink: zink is nodig voor weefselgroei, herstel en ook het gezond houden van de haarzakjes en draagt bij aan de opbouw van keratine (onoplosbaar eiwit). Zink speelt dus een belangrijke rol bij het stimuleren van de haargroei.
  • Eiwitten: haren bestaan voornamelijk uit eiwitten, dit maakt dat het nuttigen van voldoende eiwitten belangrijk is voor een goede haargroei. Onderzoeken tonen aan dat een tekort aan eiwitten zorgt voor meer haaruitval en droog haar. Keratine is een cruciaal bestanddeel van jouw haar, en om dit aan te maken heb je eiwitten nodig.

Voeding met goed opneembare voedingsstoffen:

Rauwe honing, orgaanvlees, oesters, gelatine, wortelen (klik hier voor het recept van de rauwe wortelsalade), gefermenteerd voedsel, fruit, eieren (bak het eigeel niet helemaal door), biologische volle Griekse yoghurt. Naast voeding spelen andere factoren ook een belangrijke rol. Denk hierbij aan stress. Stress kan zorgen voor hormonale disbalansen en dit kan invloed hebben op jouw haar. Wanneer het lichaam gestrest is, zal het de energie die gebruikt wordt niet voor de haargroei gebruiken maar voor het overlevingssysteem, zoals de ademhaling en de hartfunctie. Ademhalingsoefeningen kunnen heel goed helpen om het lichaam tot rust te brengen, zodat er ruimte is voor herstel.

*Ohja en: borstel je haar niet wanneer het nat is, dit zorgt ervoor dat het haar sneller afbreekt!

Ben jij benieuwd naar de status van tekorten van voedingsstoffen of blokkades/verstoringen in jouw lijf? Met behulp van deze energetische bloedtest kunnen we inzichtelijk maken of er tekorten/blokkades/verstoringen aanwezig zijn. Ik kijk dan samen met jou naar wat je nodig hebt om deze tekorten aan te vullen, zo kun je gerichter aan de slag met jouw klachten/tekorten. Klik hier voor meer informatie over deze bloedtest!

Wat doe jij om je haargroei te stimuleren? En/of wat zou je graag meer willen doen?

Liefs, Ilva van der Dong

Over Ilva van der Dong

Ilva is oprichtster van Jouw Hormonen. Ze is altijd al geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam, met name in hoe je door middel van bepaalde leefstijlkeuzes een positief effect teweeg kan brengen. Wegens persoonlijke ervaringen met een verstoorde hormoonbalans volgde ze verschillende opleidingen en cursussen en leerde ze hoe je je lichaam weer in balans krijgt. Omdat ze haar ervaringen wilde delen met andere vrouwen startte ze haar praktijk, waar ze vrouwen ondersteunt om te leren ‘samenwerken’ met hun lijf in plaats van ‘tegen’. Dit doet ze door middel van 1 op 1 consulten en een bloedonderzoek. Ze vindt het daarbij belangrijk om te kijken naar de lange termijn effecten in plaats van naar de korte termijn effecten. ‘Het is geweldig om te zien hoe vrouwen in contact komen met zichzelf en welke positieve veranderingen ze hierdoor ervaren.’ Daarnaast is ze mede-eigenaar van www.hormonalflow.nl, op deze website kun je producten vinden welke de hormoonbalans ondersteunen.

Foto Ilva van der Dong 500x492 1 Zo kan voeding bijdragen aan gezond haar

Foto: Ilse Photographs



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF