Wendy in gesprek met: Esma besloot gezonder te gaan leven toen ze zwangerschapsdiabetes kreeg: ‘Ik wilde niet accepteren dat diabetes in de familie zat’

In de serie Wendy in gesprek met interviewt Wendy deze zomer mensen over hun manier van fit worden. Altijd bedreigde diabetes 2 Esma al. Haar moeder en een van haar zussen overleden aan de gevolgen. Toen ze zelf zwangerschapsdiabetes kreeg, onderzocht ze hoe het bij haar zat. ‘Ik wilde alles weten.’ Ze schrok van haar waarden en greep in: vanaf nu ging ze anders eten. ‘Ik wilde wel een gezond kindje op de wereld brengen.’ Ze pakte bewust haar voedingsgedrag aan en zette na haar zwangerschap een trampoline midden in haar huiskamer. Nu springt en danst ze zich letterlijk en figuurlijk in balans.

Esma Mejdoubi (49), getrouwd, voedingsdeskundige en leefstijlcoach van haar eigen bedrijfje ‘Gezond met Esma’, in het rijke bezit van een dochter van 7, Sarah Louise, heeft met haar Marokkaanse roots een geschiedenis van heerlijk eten, maar wel met veel suiker en tradities die niet altijd even fijn voor haar lijf waren. ‘Altijd brood, gebakken pannenkoeken, lekkernijen. Ik kreeg signalen van mijn lichaam. PDS (prikkelbare darm syndroom), migraine, hoofdpijn na het eten van te veel suikers, cacao en koolhydraten, opgezette buik van al dat brood.’

Ze gooide het roer heel bewust om en bracht met name de hoeveelheid koolhydraten terug: ‘Ik ben heel veel groente gaan eten en schep nu twee lepels rijst op in plaats van een heel bord. Vlees ben ik gaan minderen tot slechts een klein beetje. Ik maak pasta nu vaak van courgette en vervang heel veel door bloemkool en andere groenten. Brood ben ik er bij gaan eten, dus niet langer als hoofdmaaltijd.’

Esma hoefde het niet allemaal zelf te verzinnen, ze groeide gelukkig al op met veel verse groente en veel vis. ‘Van huis uit aten we echt niet ongezond. Verse bonen en linzen, veel fruit ook, dat was er altijd al. Ik heb alleen de verhoudingen veranderd en de regelmaat erin gebracht. Ik eet nu bij elke maaltijd wat groente. Zo kom ik gemakkelijk aan de aanbevolen dagelijkse behoefte. Komkommer en tomaat bij mijn ontbijt. Of ik maak een smoothie bowl van rode biet met noten en zaden. Salade of soep als lunch. Ik maak elke maaltijd voedzaam. Als je je lichaam voedt in plaats van vult, heb je minder trek tussen de maaltijden. Wat ik ook altijd zeg: ga de keuken in en val af. Want alles wat je zelf maakt, is beter voor je lijf.’

In de genen

Natuurlijk, er was die verdrietige trigger om haar gedrag aan te pakken. Dat diabetes zo in de genen zit bij haar familie, wilde Esma echter niet als ‘een gegeven’ accepteren. ‘Juist daarom wilde ik me voeden met kennis. Zo voorkom je veel narigheid. Je moet diabetes-2 toch ook zien als een vonkje. Als je daar verkeerde voeding opgooit, wordt het een brand.’

Ze wilde niet alleen een gezonde moeder zijn, ze wilde de lijn ook voortzetten: ‘Als het om mijn dochter gaat: ik heb haar de eerste vier jaar van haar leven heel bewust suikervrij opgevoed, omdat ik had gelezen dat ze dan later minder kans zou hebben op diabetes. Omdat ze geen suiker kende, had ze er ook minder behoefte aan. En de eerste fase van je leven is –als het om voeding gaat- cruciaal, omdat baby’s nog een gezonde darmflora moeten opbouwen en dat duurt vier jaar. Maar ja, dan ga je naar school, er wordt getrakteerd, de omgeving snoept wel, dan is het natuurlijk niet vol te houden geheel suikervrij door het leven te gaan. “Mama, iedereen heeft koek mee naar school!” Ik ben er toen wel tegenin gegaan, maar ga er verder redelijk relaxed mee om, ik ga haar echt niet alles verbieden. Inmiddels ben ik overigens wel  in gesprek met diverse scholen over het voedingsbeleid en gezonde kookworkshops.’

Mediteren

Toch zal ze altijd wel een vinger aan de pols houden, want zelf ervaart ze maar al te goed hoe een ander eetpatroon haar vruchten afwerpt: ‘Ik heb meer energie gekregen, kan beter slapen. Ik heb geen last meer van migraine en heb minder vaak een opgezette buik. En eerlijk gezegd vind ik alles wat vers is ook gewoon veel lekkerder smaken. Ik probeer mijn dochter daarom ook echt te verleiden. Ze wilde geen bloemkoolpizza eten, maar toen ik er hartjes van maakte, veranderde dat. En sperziebonen vond ze ook niet zo lekker, maar met een sausje van tahini-honing weer wel. En een salade is nooit saai. Als ik de koelkast open doe kan ik altijd kiezen om het weer anders te maken. Tomaat, komkommer, gegrilde paprika, aubergine, rode biet, avocado, lekkere dressings… en je bent er al. Als ze dan toch een tosti wil, maak ik het met plakjes geitenkaas en courgette: zo lekker.’

Alles gaat niet te strikt, niet te streng, Esma leeft en laat leven: ‘We kijken in het gezin heel erg naar wat iedereen prettig vindt. Als ik naar mezelf kijk: ik ontbijt liever wat later dan de rest van het gezin. Dus als zij ontbijten, ga ik mediteren. Iedereen blij.’

Trampoline

Ook als het om bewegen gaat, heeft Esma de kunst van het goed naar haarzelf luisteren geleerd. ‘Van de sportschool houd ik niet zo en ik ben ook niet zo van het heel fanatieke, ik ben echt het type van stapje voor stapje. Dat is zo met eten en dat is zo met sporten. Ik wilde eigenlijk bewegen op een leuke manier en het liefst thuis. Toen stuitte ik op een trampoline: hey, leuk. Maar ik wist niet dat springen zo goed is. Alles trilt door in je lijf en dat werkt fantastisch. Het is goed voor je taille en voor je enkels en knieën is het ook fijn, want je hebt steeds een zachte landing. Tien minuten op de trampoline staat gelijk aan dertig minuten hardlopen en het is ook nog eens goed voor je bekkenbodem. Je krijgt sterkere benen. En bouncen is goed voor de kuitspieren, waardoor de lymfeklieren worden geactiveerd. Zo worden je afvalstoffen sneller afgevoerd en je lijf wordt gevoeliger voor insuline, wat weer gunstig is voor je bloedsuikerspiegel. Voor mij is dat laatste super belangrijk. Geweldig toch?’

Nu staat Esma drie, vier keer per week te dansen en lichtjes te springen, gewoon in de huiskamer, terwijl ze naar een podcast luistert, een filmpje kijkt of gewoon lekker muziek op heeft staan. ‘Mijn dochter staat er ook de hele tijd op en op YouTube vonden we allemaal filmpjes hoe je het beste kunt bewegen. Nou, als je dat ziet: er is zoveel variatie. Maar het is eigenlijk ook allemaal zo simpel. Iedereen kan het. En het effect? Enorm!’

Bekijk hier de video van Esma

Ook fitter voelen?

Om je fitter te voelen hoef je niet meteen heel je leven om te gooien. Kleine veranderingen in je leefstijl kunnen al binnen een paar weken effect hebben. Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden. Kijk op Fitopjouwmanier.nl wat het beste bij je past.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met de Rijksoverheid. Deze zomer verschijnt elke maandagavond een aflevering van Wendy in gesprek met.

Een uitgebreide versie van Wendy in gesprek met is ook te lezen in de nieuwe Wendy-special die nu in de winkel ligt. Je koopt hem hier.

Of neem een abonnement op de Wendy-specials.

Nu voor € 17,50 + 2 x zonneproduct van IK Skin Perfection t.w.v. € 71,50

De Wendy-specials verschijnen vier keer per jaar, in elk seizoen 1. Wil jij ook geen nummer meer missen? Neem dan nu een jaarabonnement en ontvang 4 x de Wendy-special plus 2 zonneproducten van IK Skin Perfection t.w.v. 71,50. Je ontvangt de de Mineral SPF 30 (€ 29,90) en de Sun SPF 50 (€ 41,90) van het mooie merk IKSkin Perfection. Deze krachtige, hydraterende zonnecrèmes beschermen je deze zomer optimaal tegen de zon en zijn bovendien natuurlijk en ontwikkeld in harmonie met de natuur!

Deze actie geldt zolang de voorraad strekt, dus wees er snel bij. Ga naar wendyonline.nl/abonnementen

 

Wendy Promo artikelIK Wendy in gesprek met: Esma besloot gezonder te gaan leven toen ze zwangerschapsdiabetes kreeg: ‘Ik wilde niet accepteren dat diabetes in de familie zat’

Bekijk ook deze afleveringen van Wendy in gesprek met:

Wendy in gesprek met: Astrid hield long covid over aan corona: ‘Ik merk dat gezond leven me goed helpt’