fbpx

Tips om emotie-eten de baas te zijn

Bij emotie-eten eet je niet omdat je honger hebt, je eet omdat je gespannen, boos, eenzaam verdrietig of gestrest bent. Eten kan op zo’n moment een tijdelijke ‘verdoving’ geven; het gaat een tijdelijk gevoel van geluk. Echter, lost eten niks op. Integendeel, je voelt je achter rot en het versterkt juist de gevoelens. Hoe pak je dit aan? We vroegen Foodexpert Jonathan Klaassen ons tips te geven.

Tip 1: accepteer de gevoelens

Er is niks ergs aan het hebben van negatieve of moeilijke emoties. Ze vertellen ons slechts dat er iets gaande is. De kunst is accepteren dat er van tijd tot tijd negatieve emoties voorbijkomen. Wanneer je dát accepteert, ervaar je ze minder heftig. Besef je daarbij ook dat emoties net als wolken voorbijdrijven; ze gaan altijd weer weg. Raak dus niet in paniek, weet dat je emoties kunt verdragen en weet dat ze een tijdelijk karakter hebben; je hoeft er niet voor weg te lopen (lees: wegeten). Onderzoek waarom je een negatieve emotie voelt, zoek het échte probleem.

Tip 2: zoek het échte probleem

Ga op onderzoek uit. Om welke emotie gaat het en wanneer komt deze emotie naar boven? Voel je je verdrietig, eenzaam, bezorgd, geïrriteerd, boos of bijvoorbeeld rusteloos? Heb je de emotie goed in kaart dan kun je nog een stapje verder gaan. Je ervaart bijvoorbeeld veel stress, hoe komt dat? Wat zijn de redenen dat je stress hebt? En zoek vervolgens een oplossing voor het probleem. Emotie-eten kun je tegengaan door te werken aan negatieve gedachten en het probleem aan te pakken. Maak je je zorgen om de toekomst? Heb je veel werk te doen? Waar ligt het probleem?

Tip 3: zoek afleiding

Bij aanhoudende drang in eten is dit misschien wel het belangrijkste om te doen: afleiding zoeken! Je kent dit vast wel, je hebt een drukke dag op werk of bent druk met de kinderen bezig en je bent totaal niet met eten bezig. Inderdaad, je bent afgeleid, daardoor komt dat. Richt je aandacht op iets anders. Ga bijvoorbeeld wandelen, opruimen, boek lezen, muziek of podcast luisteren, in de tuin werken of een praatje maken.

Tip 4: neem afstand van het eten

Werkt afleiding zoeken niet goed genoeg? Pas dan deze tip toe: neem afstand van het (ongezonde) eten of verwijder het uit je huis. Eten wat in het zicht ligt kan namelijk enorm aantrekken. Het eten roept bijna je naam: “eet mij op!” De oplossing? Zet het eten weg op een plek waar je het niet kunt zien of geef het verleidelijke eten weg. Uit het oog, uit het hart.

Tip 5: Visualiseer vooruit

Zie jezelf in gedachten eten. Hoe zal het smaken? Hoeveel seconden heb je er plezier van? En stel jezelf ook voor hoe je je achteraf voelt. Nu je de visualisatie hebt gedaan wat lijkt je beter? Eten of juist niet eten?

Wil je meer tips over voeding? Volg Jonathan Klaassen.

Over Jonathan Klaassen

Jonathan Klaassen is online diëtist, afvalcoach en auteur. Hij coacht zijn cliënten online, zodat ze op elk moment bij hem kunnen aankloppen. Hij leert ze om gezonder te eten zonder dieet met als resultaat: gewichtsverlies, een betere gezondheid, meer energie en zelfvertrouwen! Klik hier voor meer informatie.

emotie-eten



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF