fbpx

10 tips om de feestmaand december blij en gezond door te komen

Het is alweer bijna december: de maand waarin we de kerstboom optuigen, Sinterklaas vieren en veel diners en feestjes hebben. De meeste mensen vinden deze maand vaak lastig als het om voeding en beweging gaat. Het is natuurlijk een slap excuus om wat zwaarder te mogen worden, omdat het in december allemaal zoveel is. Nee, het gaat om discipline en keuzes maken. Hierin kun jij zelf de regie nemen door alvast na te denken over wat jouw plan gaat zijn deze maand. Deze tien tips van WENDY- en fitnessexpert Kelby Jongen helpen je om de maand december blij en gezond door te komen.

Maak om te beginnen een kalender waar je alle lastige dagen opzet en hang deze op een zichtbare plek in huis. Maak voor iedere feestdag een plan zodat je daarin bewuste keuzes maakt en je niet voor verassingen komt te staan.

Hierbij een aantal tips om december gezond door te komen, minder stress te ervaren en niet aan te komen en het toch gezellig te hebben:

1. Zet de kachel lager

Maak gebruik van de duurdere maanden waarin je de kachel wellicht een tandje lager zet. Doordat het lichaam wat harder moet werken om warm te blijven, verbrand het ook meer. Het is een win-win situatie: het scheelt in de energiekosten en je lichaam moet onbewust harder werken.

2. Zorg voor een minder volle agenda

Doordat je de kalender invult, kun je zien hoe druk het is. Plan daarom niks extra’s om je afspraken heen, maar stel dit uit tot januari. Gebruik deze vrije uren juist om lekker naar de buiten te gaan voor een wandeling of een extra uurtje sport in de sportschool of thuis.

3. Neem de visite mee naar buiten

Plan een wandeling met de visite om van de mooie lampjes en versieringen te genieten. Geniet eens op een andere manier van de feestdagen. Voordat je uren gaat tafelen.

4. Weet wat je eet

Vermijd brood met smeersels, sausjes en sapjes. Drink zoveel mogelijk water en beperk je alcoholinname. Dit scheelt al enorm in het totale aantal calorieën dat je binnenkrijgt.

5. Doe je inkopen offline

Ga naar de winkels voor je inkopen. Je beweegt, het is goed voor de lokale ondernemer, het is gezellig én het scheelt je verzendkosten.

6. Balanceer je wekelijkse calorie-inname

Je doet er goed aan om op je voedingsinname te letten tijdens decemberdagen waarop je niks hebt staan. Dit zorgt voor een betere balans tussen de dagen waarop je méér eet en de hoeveelheid calorieën die je eigenlijk mag binnenkrijgen op een dag.

7. Houd je vitamines op peil

Neem wat extra vitamines in, zodat je minder last hebt van vermoeidheid op de donkere dagen voor Kerst. Wanneer je moe bent, heb je vaak minder zin om te bewegen en neig je eerder naar het eten van koolhydraten.

8. Voorkom dat je te veel gaat snoepen

Maak afspraken met collega’s over snoepen. Zo kun je voorkomen dat je op het werk naar lekkers blijft grijpen.

9. Doe een dansje

Zet wat vaker een leuk muziekje op en dans op de gezellige kerstmuziek. Daar word je vrolijk van en je heb direct wat beweging!

10. Geef je verleiding geen kans

Maak een boodschappenlijst en koop niks extra’s wat er niet opstaat. Ga ook niet met honger naar de supermarkt, want anders kom je eerder in de verleiding om ongezonde dingen in te kopen en thuis op te eten.

Ik wens je een hele fijne, gezellige tijd en een weegschaal die gewoon hetzelfde blijft! 🙂



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF