fbpx

8x belangrijke vitamines

Foto: Shutterstock

Je wilt best iets extra’s slikken, maar welke vitamines en mineralen zijn dan goed? Ga je voor een mooie huid of wil je juist wat extra energie? Hieronder staan 8 tips om voor de juiste vitamines te kiezen. De special Kom in je kracht van Wendy is een special over spiritualiteit en hoe je spiritualiteit op een praktische manier kunt inzetten om dichter bij jezelf te komen en daardoor energieker en krachtiger te worden. Nu we weinig naar buiten kunnen en het echt herfst is een fijn cadeautje! Deze gids is onder andere te vinden in de Special. 

1. IJzer

Een ijzertekort merk je aan vermoeidheid, een bleke huid, rusteloze benen en snel buiten adem zijn.IJzer speelt namelijk een belangrijke rol bij de energieproductie. Soms kan het nodig zijn om extra ijzerpillen te slikken. Ook producten als vlees, tahoe, ongezouten cashewnoten en eieren bevatten relatief veel ijzer.

2. Calcium

Voor sterke botten! Ook is calcium belangrijk voor een normale spierwerking en je zenuwstelsel. Dit mineraal krijg je gemakkelijk binnen via zuivelproducten. Als we wat ouder worden wordt calcium minder goed opgenomen in het bloed, extra calcium is dan een goed idee. Ook beweging is belangrijk om de botten sterk te houden.

3. Vitamine B12

Nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, die vervolgens het zuurstof in je bloed vervoeren. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren, veganisten wordt daarom aangeraden een vitamine B12-supplement te slikken.

4.  Vitamine B6

Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Een langdurig vitamine B6-tekort kan zorgen voor bloedarmoede, zenuwaandoeningen en een verminderde weerstand.

5. Vitamine C

Vitamine met een sterke antioxidante werking die onze weerstand verbetert. Verschillende onderzoeken laten zien dat vitamine C ook een positief effect zou hebben op corona. 

6. Vitamine D

De belangrijkste bron van vitamine D zit niet in onze voeding, maar in zonlicht. Het is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf aan kan maken. Daarom is het extra belangrijk om genoeg buiten te komen, ook in de winter! 

7. Magnesium

Stress zorgt ervoor dat je lichaam meer magnesium verbruikt dan normaal. Omdat magnesium nodig is voor de omzetting van voedingsstoffen in energie, kan een tekort zorgen voor vermoeidheid. Magnesium is ook een belangrijke voedingsstof voor de hersenen: het verhoogt de weerstand tegen depressies en spanningen en bevordert het geheugen en het concentratievermogen.

8. Zink

Zink speelt een rol in het functioneren van vele delen van ons lichaam. Zo hebben bijvoorbeeld je ogen, huid, haar en weerstand profijt van dit mineraal. Ook draagt het bij aan gezonde botten en een goed geheugen. 

Tip!

Begin de ochtend met een glas citroensap in lauwwarm water. Citroenen zitten vol vitamine C en dit vaste ochtendritueel is een gezond begin van de dag. Het zou bijdragen aan een verbeterde stoelgang, een plattere buik, sterker immuunsysteem, mooiere huid en minder hongergevoel.

Deze handige tips zijn te vinden in de nieuwe Wendy special Kom in je kracht. Hierin vind je mooie interviews met bekende Nederlanders als Isa Hoes, Giel Beelen, Lucy Woesthoff en Anouk Smulders, bijzondere verhalen, nog meer gidsen zoals deze en meerdere handige tips die je helpen in je eigen kracht komen, bestel hem hier.

(Visited 643 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief