Stoptober: deze manieren kunnen je helpen om te stoppen met roken

De maand oktober staat in het teken van stoppen met roken. Misschien heb je de welbekende middelen als nicotinepleisters en kauwgom al geprobeerd, maar werkt het niet. Wij hebben een aantal hulpmiddelen voor je op een rijtje gezet die je wellicht verder kunnen helpen.

App Kwit: stop voorgoed met roken

Met de app Kwit wordt het stoppen met roken makkelijker. Deze app is geïnspireerd op cognitieve gedragstherapie. Verschillende strategieën helpen je met de bijwerkingen van het stoppen met roken. Je volgt dagelijks je voortgang en houd je ontwikkeling wat betreft het roken bij. De app telt het aantal dagen zonder sigaretten én hoeveel geld je bespaard hebt.

Download hier de app

Hypnose

Je kunt stoppen met roken door middel van hypnose. Dit kan op meerdere manieren. Je kan een luisterboek aanschaffen. Dit boek somt alle goede redenen op om te stoppen met roken, om je zo te motiveren. Daarnaast leer je allerlei feiten en ga je dieper op je rookgewoontes in.

Of kijk een video waarin je aan de slag gaat met het aanpassen van het beeld dat je van jezelf hebt. Op het moment dat je stopt met roken werkt het heel krachtig om een nieuwe, gezonde en energieke identiteit aan te nemen.

Maar je kunt ook sessies volgen bij een praktijk. Tijdens een hypnotherapeutische sessie zal een therapeut in je onderbewustzijn het verlangen naar een sigaret weghalen. Je denkt er dan niet eens meer aan. Velen merken na één of twee sessies al verschil. Google eens naar praktijken bij jou in de buurt.

Acupunctuur

Naalden in je oor kunnen je van het roken afhelpen. Dit wordt acupunctuur genoemd, een traditionele Chinese geneeswijze die stelt dat er in je lichaam onzichtbare banen zijn waar energieën doorheen lopen. Nicotine is niet alleen lichamelijk verslavend maar ook geestelijk, daarom kan acupunctuur je helpen om van deze verslaving af te komen. Oor-acupunctuur is de meest bekende behandeling. Een acupuncturist plaatst dan hele kleine en dunne naalden in je oorschelp, die één of twee weken blijven zitten. Dit zorgt ervoor dat de ontwenningsverschijnselen van het afkicken verdwijnen.

Wil je acupunctuur proberen? Zoek dan op het internet naar een acupuncturist bij jou in de buurt.

Mindfulness

Mindfulness kan je helpen om van je rookverslaving af te komen. Veel mensen roken om met angst of stress om te kunnen gaan, met mindfulness leer je hoe je minder stress of angst ervaart en daardoor zal je minder snel een sigaret willen. Roken is vaak een gewoonte, door behulp van mindfulness leer je je behoeftes te herkennen en kies je minder snel op de automatische piloot voor een sigaret. Eigenlijk onderzoek je met mindfulness waarom je een sigaret wil op steken en door je redenen beter te begrijpen, kan je van het roken afkomen.

Yoga

Yoga kan je ondersteunen bij het stoppen van roken. De kalmerende werking van yoga is namelijk geschikt om van je trek in een sigaret af te komen. Yoga geeft je een steuntje in de rug. Je krijgt door het beoefenen een betere conditie wat je humeur kan verbeteren en je verlangen naar een sigaret vermindert. En door gecontroleerde ademhalingsoefeningen te doen kan eventuele stress bij het stoppen van roken verlaagd worden. Yoga helpt dus vooral bij de lichamelijke afhankelijkheid van het roken. Je kan online yogalessen volgen of download een luisterboek.

Voor meer informatie over stoppen met roken, klik hier.

Lees ook: Wendy-expert Josje Smeets geeft vier tips om jouw goede voornemens vol te houden

Neem een abonnement op de Wendy-specials

Vier nummers voor € 17,50 

De Wendy-specials verschijnen vier keer per jaar, in elk seizoen 1. Wil jij ook geen nummer meer missen? Neem dan nu een jaarabonnement en ontvang 4 x de Wendy-special voor € 17,50. Losse nummers kosten € 5,99. Klik hier om een abonnement af te sluiten.

vitamine b12