Wendy-expert Josje Smeets geeft vier tips om jouw goede voornemens vol te houden

Veel mensen stellen elk jaar nieuwe voornemens voor zichzelf op, om het nieuwe jaar goed mee te beginnen. Hoe zorg je ervoor dat ze haalbaar zijn? Wendy-expert Josje Smeets vertelt ons hoe we voornemens kunnen opstellen die haalbaar zijn, met daarbij 4 handige tips.  

Blue Monday

Goede voornemens, bijna iedereen heeft ze wel een keer gemaakt. Opvallend is dat bijna niemand aan het eind van het jaar nog weet wat deze goede voornemens waren. Het is immers bewezen dat 90% van de gemaakte goede voornemens al na zo’n drie weken in het nieuwe jaar zijn gesneuveld. De  befaamde Blue Monday speelt hier slim op in: op deze sombere maandag is het werk weer begonnen, zijn vakanties nog ver weg én blijkt van onze goede voornemens niets terecht gekomen. Een dag om je depressief (blue) te voelen dus.

Goede voornemens maken: toch doen

Toch maakt het maken van goede voornemens blij. Elk mens heeft behoefte om bepaalde zaken af te sluiten. Bij het inluiden van het nieuwe jaar sluiten we zaken af die minder goed waren, misschien dit jaar nog wel meer dan anders, en beginnen we vol hoop en goede moed aan een jaar waarin we het allemaal beter doen. Dat stemt ons gelukkig. De truc zit hem erin dat je goede voornemens maakt die je ook echt kunt volhouden.

Hoe hou je je goede voornemens vol?

Als je onderstaande tips in acht neemt, zul je je goede voornemens zeker weten volhouden. 

  1. Maak je goede voornemens zo haalbaar mogelijk. Stel jezelf dus (super) kleine doelen. Wil je bijvoorbeeld al jaren stoppen met roken? Dan is de kans helaas klein dat je dit nu wel lukt. Maar twee sigaretten minder roken per dag is misschien iets dat je wel volhouden kunt. Natuurlijk is het ultieme doel dat je helemaal stopt met roken, maar laat je goede voornemen dit jaar eens een subdoel zijn: een klein stapje dat je zet op weg naar dat grotere doel. Dit maakt niet alleen dat je het volhouden kunt, maar ook dat het je motiveert om er het hele jaar mee bezig te zijn. Telkens een stapje verder op weg naar het ultieme doel.
  2. Regel support. Zoek steun van tools of andere mensen die je kunnen helpen bij het behalen van je goede voornemens. Wil je bijvoorbeeld gezonder eten? Wellicht heb je een goede vriend of vriendin die elke week even bij je incheckt en aan je vraagt hoe het je vergaan is? Misschien helpt het maken van een boodschappenlijstje met enkel gezonde ingrediënten bij je tocht door de plaatselijke supermarkt? Ook professionele hulp is een vorm van support die vaak enorm effectief is bij het behalen van je doelen.
  3. Neem je goede voornemens op. Elk jaar opnieuw spreken mijn gezinsleden en ik onze voornemens op 1 januari in via de dictafoon op onze telefoon. Op oudjaarsdag van datzelfde jaar luisteren we de opname terug. Het effect hiervan? We zijn veel bewuster met onze voornemens bezig. We weten immers dat we ons er zelf weer mee confronteren. Bovendien is het afluisteren altijd weer een speciaal moment.
  4. Falen mag. Wees niet boos als het niet in 1 keer lukt. Falen is je beste leerweg. Leer van je fouten en begin opnieuw. Geef vooral niet op. Jij kunt dit!

Dus, waar wacht je nog op? Plannen maar! Happy 2021 allemaal.

Liefs, Josje

Wil je nog meer leren over het stellen en naleven van goede doelen? In het boek ‘Happy in 100 dagen’ schrijft Josje er uitgebreid over. Vanaf nu ook te koop via de Wendy-shop.

Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van HelloBetty.nl. In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijs over alles dat gelukkig maakt.