fbpx

Goed nieuws: je hoeft niet 10.000 stappen per dag te zetten, met 7126 stappen haal je dezelfde gezondheidswinst (en dat is maar een uurtje wandelen per dag)

Tegenwoordig houdt iedereen zich er wel mee bezig: hoeveel stappen heb ik vandaag gezet? Heb ik de 10.000 wel gehaald? Maar 10.000 stappen heb je helemaal niet nodig als je je gezondheidsdoelen wilt behalen, 7126 stappen is ook genoeg!

Het idee van de stappenteller kwam voort van een Japanse wandelclub uit de jaren ’60, en was oorspronkelijke een commerciële onderneming. In die tijd was het zetten van 10.000 stappen nog het gezondheidsideaal en sindsdien is het getal zijn eigen leven gaan lijden. Echter is dit nooit gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Het onderzoek

Meerdere studies wereldwijd hielden de stappen bij van zo’n 110.000 mensen, hieruit bleek dat de 10.000 stappen niet nodig zijn. Sterker nog, 7126 stappen zijn genoeg om kans op hart- en vaatziekten te verminderen, dat stelt onderzoeker Thijs Eijsvogel van Radboud UMC Nijmegen. Mocht je ook de kans op vroegtijdig overlijden willen verminderen, moet je nog even doorstappen tot de 8763.

Maximale gezondheidswinst kan al onder de 10.000 stappen bereikt worden, blijkt uit de Nijmeegse studie. Meetbare gezondheidsvoordelen zijn al te meten vanaf 2500 stappen, en elke 500 stappen die je extra zet vermindert de kans op vroegtijdig overlijden en hart- en vaatziekten steeds een beetje meer. Alle extra stappen boven de 7126 hebben uiteraard ook andere gezondheidsvoordelen. Denk aan betere mentale gezondheid en slaapkwaliteit. Bovendien is het leuk om te doen!

De beweegnorm

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen zegt dat honderdvijftig minuten matig intensief bewegen voldoende is, maar dat is natuurlijk maar een vaag begrip. Daarom is juist het stappentellen zo fijn, en de 8800 stappen om alle gezondheidsvoordelen mee te pakken past prima binnen die norm.

Ook als je niet elke dag de tijd hebt om een stukje te wandelen, hoef je je geen zorgen te maken. Je hoeft niet per se actief bezig te zijn met wandelen om deze doelen te behalen, alle kleine beetjes helpen mee. Denk bijvoorbeeld aan lopen naar de trein, naar je werk of heen en weer van en naar de supermarkt. Elke dag een uurtje wandelen is genoeg. Mocht je toch graag wat actiever bezig zijn met je stappen tellen, leg de lat dan niet te hoog: doe elke keer 500 stappen boven op je vorige doel, dat kost niet veel extra moeite en zo heb je toch winst.

 



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF