Wandelcoach Lies Helsloot: ‘Integreer wandelen in je dag’

Wandelen om gewicht te verliezen of om fit te worden? Dat kan zeker. Lies Helsloot, gezondheids- en wandelcoach, maakt korte metten met alle vooroordelen over wandelen. In haar boek: wandel je gelukkig en gezond, legt ze haar methode uit waar wandelen en stappen essentieel zijn.

‘Ik heb al jaren voor mezelf gezocht naar een manier om fit en gezond te blijven, op zo’n manier dat het te combineren is met een drukke werkdag. Om op gewicht te blijven en om mentaal gezond te blijven. Ik run twee bedrijven en ik ben een alleenstaande moeder, die mentale ontspanning heb ik nodig. Voor mezelf heb ik een manier gevonden om met wandelen en stappen op een hele eenvoudige manier op gewicht te blijven. Ik ben dat ook gaan uittesten op mensen en ik heb mensen gecoacht naar een gezondere levensstijl. Ik wil iets terug doen voor de wereld. In een boek kan ik veel meer mensen bereiken op een betaalbare manier om mijn verhaal te brengen en om anderen te helpen.’

Hoe kwam je erbij om te gaan wandelen?

‘Ik heb altijd al gewandeld. Wandelen is altijd al een manier geweest om te ontspannen. Ik ben het meer gaan doen, toen ik ouder werd. Zodra je een kind krijgt wordt het moeilijker om te sporten, dan moet de buggy mee en moet je rekening houden met een kind. Maar wandelen kan je altijd doen. Ook als je ouder wordt en rugklachten krijgt. Ik heb een hernia, wandelen is daarvoor perfect. Het wandelen ben ik gaan ontwikkelen naar een methode, waarbij ik op gewicht kon komen, maar ook heel makkelijk om gewicht te houden.

Ik promoot niet om te gaan wandelen, maar ik promoot om wandelen en stappen te integreren in je dag. Het wandelen moet je niet zien dat je aankomende zaterdag gaat wandelen, dan ben je niet goed bezig. Wandelen is bij mij iets wat je van maandag tot en met zondag doet. Wandel drie keer een half uur en twee keer een kwartier. Daarnaast zet je stappen door even van boven naar beneden te lopen om koffie te halen of naar de wc te lopen.

Ik werk 10 à 12 uur per dag en ook in het weekend. Zelf heb ik geen tijd om uren te gaan wandelen. Daarom denk ik ook dat ik het beste voorbeeld ben voor vrouwen, omdat ik het ook zelf doe en ik ook de excuses ken. Het voordeel van het integreren in je levensstijl is dat je eigenlijk veel meer beweging hebt, dan iedereen die gaan wandelen of gaan sporten. Je beweegt elke dag. Bij mijn methode wandel je één uur per dag, maar niet aan een stuk door. Het is gezonder voor je lichaam om af en toe beweging te krijgen in plaats van in een keer alle beweging.’

Wat zijn de vooroordelen van wandelen?

‘Mensen associëren wandelen met de wandelclubs van de 60-plussers. Ze associëren het met een saaie wandeloutfit. Dat hoeft helemaal niet. Ik heb gewoon leuke sneakers aan. Mensen zien wandelen niet als sporten, maar uiteindelijk sport ik meer dan iemand die twee keer per week jogt. Er is niets fijner dan wandelen. Ik ga ook weleens met mijn dochter van 14 wandelen, wij hebben dan de beste gesprekken. Iedereen kan mee, oud en jong. En je kan er hip uit zien. Ik word volgende maand 44, maar ik voel mij niet oud of saai omdat ik wandel.

Veel mensen gaan het associëren met de pandemie. Tijdens corona hebben we extra tijd gehad door het thuiswerken. Dan heb je 2 of 3 uur extra vrij om te wandelen. Ik vrees dat het een uitlaatklep is, maar dat mensen dat heel snel gaan vergeten.’

Wat zijn de belangrijkste voordelen van wandelen?

‘Wandelen heeft enorm veel voordelen, zoals het boosten van je metabolisme, vet verbranden en het maakt je lichaam sterker. Het belangrijkste voordeel voor mij is dat je je bloedsomloop en je lymfe stimuleert. Als je heel lang zit, dan heb je vaak last van gezwollen benen, dat kan je met wandelen makkelijk wegkrijgen. Je krijgt een gezonde circulatie in het lichaam. Een psychisch vooroordeel is dat je leert ontspannen. Je leert je zintuigen te gebruiken. Opeens hoor je de vogels fluiten, zie je een mooi huis staan of ruik je de natuur, dat is een teken dat mensen vastzitten in de sleur. Naar buiten gaan brengt van alles los in je lichaam. Ontspanning hebben we allemaal nodig.’

Wat is de ultieme tip als je gaat wandelen?

‘Maak er een levensstijl van, niet iets wat je in je weekend doet. Het is iets wat je dagelijks moet doen.’

Wat is je doel met dit boek?

‘Mijn doel is om 100.000 vrouwen aan het bewegen te krijgen. Als je geen doel stelt, weet je niet waar je naar toe gaat. Ik heb een gewoonte om doelen te stellen. Als ik 100.000 vrouwen, ook buiten Nederland en België, kan stimuleren, denk ik dat ik veel vrouwen het mooiste geschenk geef wat ze kunnen krijgen. Zodat ze meer  bewegen, meer  wandelen en te zorgen dat ze een betere gezondheid krijgen. Want het is heel slecht gesteld met de gezondheidstoestand van zowel mannen als vrouwen. Overgewicht komt bij een steeds groter percentage van de bevolking voor. Ook mentale problemen, mensen die met burn-outs zitten, die een uitlaatklep nodig hebben. Ik denk dat het echt tijd wordt dat iemand daar een ambitieus doel in stelde.’

In dit boek lees je niet alleen over Lies haar methode met stappen en wandelen, maar ook over mindset en voeding. Daarnaast staan er verschillende stretchoefeningen in om je spieren te versterken.

wandel

Wandel je slank en gelukkig is verschenen bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts en kost 19,99

Lees meer inspirerende leestips:

Kyra vluchtte weg met haar kind: ‘Jarenlang was ik bang voor een wraakactie van mijn Iraanse schoonfamilie’

Leestip: Melissa Kremer schrijft boek Mijn kwaadbloed over haar strijd tegen leukemie

Ferry Zandvliet brengt boek uit 5 jaar na Bataclan: ‘Het heeft mijn leven verrijkt’

3 replies on “Wandelcoach Lies Helsloot: ‘Integreer wandelen in je dag’

Comments are closed.