fbpx

Dokter Tamara geeft tips om je winterweerstand op te krikken: ‘Haal elke dag een dosis vitamine D uit zonlicht’

In de wintermaanden kan ons immuunsysteem wel een extra boost gebruiken, omdat we nu extra bevattelijk zijn voor virussen. Daarom: goed advies om gezond de winter door te komen met een goede winterweerstand.

Lesje

Huisarts Tamara de Weijer is de drijvende kracht achter Dokter Tamara, ze schreef Het leefstijlboek. en het is haar missie om Nederland gezonder te maken.

Hoe werkt ons immuunsysteem precies? 

‘Je immuunsysteem is je eigen afweerlegertje, een beschermer. Je lijf herinnert zich bepaalde stofjes die binnendringen. Je hebt een aangeboren afweer en een verworven afweer. Het aangeboren deel is wat je mee hebt gekregen in de buik tijdens de zwangerschap en je komst in de wereld. Dan heb je al een klein eigen legertje. Het verworven deel bouw je de rest van je leven op. Hoe ouder je wordt, hoe sterker dat verworven afweersysteem wordt. Bij het binnendringen van een bepaalde bacterie of virus, gaat je leger daar een geheugen voor opbouwen. De eerste keer kennen ze de stof niet en wordt het aangevochten. Dan word je ziek en voel je je ook echt beroerd. De tweede keer herkent je lichaam de stof en kan daardoor sneller en gerichter in actie komen. Maar omdat virussen muteren door de jaren heen, herkent je afweersysteem het virus niet helemaal en word je toch weer ziek.’

Waarom is onze weerstand in de winter lager? 

‘Het is niet per definitie zo dat onze weerstand in de winter lager is. Dat denken we doordat mensen vaker ziek worden, maar het heeft ermee te maken dat we in de winter vaker binnen blijven en dichter op elkaar zitten. Virussen zijn heel besmettelijk en kunnen hierdoor dus makkelijker worden overgedragen. Bovendien ventileren we in de winter een stuk minder. We worden niet verkouden doordat het buiten koud is, maar door een ziekteverwekker. Het is dus belangrijk om genoeg frisse lucht binnen te laten.’

Wat kunnen we in de winter doen om ons immuunsysteem op peil te houden?

‘Houd je aan de Big Five! Voldoende voeding, beweging, ontspanning, slaap en vitamine D. Haal elke dag een dosis vitamine D uit zonlicht en ga dus regelmatig naar buiten. Blijf ook bewegen. Eet zo veel mogelijk verse producten en laat de snacks linksliggen. Die werken je immuunsysteem namelijk tegen. Eet genoeg groente, het liefst 250 gram per dag. Mijn persoonlijke tip is om altijd iets aan groente bij de lunch te eten. En vergis je niet! Tijdens je drukke leven waarin je geen ziektesymptomen ervaart, heeft je weerstand de meeste zorg nodig. Begin dus niet pas met goed voor jezelf zorgen als je je ziek voelt.’

Onderzoekje

Britse wetenschappers onderzochten het effect van extra vitamine D op ons immuunsysteem. Wie wekelijks een extra dosis vitamine D binnenkrijgt, heeft 50 procent minder kans op een luchtweginfectie, zo concludeerden ze. Vitamine D krijgen we uit zonlicht, maar kunnen we ook uit voeding halen. Wil je voorkomen dat je deze winter continu last hebt van keelpijn of hoesten? Let dan op je inname van vitamine D.

Lijstje

Van deze vitamines heb je veel nodig tijdens de wintermaanden:

  • Vitamine A
    Voor het voorkomen en bestrijden van infecties. Zit in boter, vis en lever.
  • Vitamine C
    Heeft een belangrijke functie binnen het afweersysteem. Aardappelen, groente en citrusfruit (sinaasappels in het bijzonder) bevatten veel vitamine C.
  • Vitamine D
    Niet alleen van groot belang voor je immuunsysteem, maar ook om een winterdepressie tegen te gaan. Je haalt het uit zonlicht, maar ook vette vis zoals makreel, zalm en paling bevat veel vitamine D.
  • Vitamine B11
    Voor het optimaal functioneren van je immuunsysteem. Te vinden in volkoren producten, fruit en groene groenten.
  • Vitamine B12
    Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je weerstand. Zit in zuivelproducten en vlees.
  • Vitamine B6
    Maakt virussen en bacteriën onschadelijk, waardoor het langer duurt voordat je ziek wordt. Zit in peulvruchten, aardappelen, vis, eieren en vlees.

Body & Mind-special

In de nieuwe Body & Mind-special van WENDY vind je heel veel goede tips en inspiratie om lekker in je vel te zitten en rust in je hoofd te vinden. Ook vertellen bekende Nederlanders als Sylvia Geersen, Gwen van Poorten en Michael en Cindy Pilarczyk over hoe zij de balans tussen hun body en mind bewaren. Wendy’s yogalerares Judith van Hal, die met veel liefde de yogalessen tijdens de WENDY-retreats op Ibiza verzorgt, stelde een serie samen van elf yogaoefeningen voor meer kracht en rust in je hoofd en oogleraar Max Nieuwdorp, schrijver van de bestseller Wij zijn onze hormonen, vertelt wat hormonen met ons doen als we 20, 30, 40, 50 of 60 zijn. We delen drie heerlijke gezonde recepten van Rens Kroes, Wies Verbeek vertelt hoe je gelukkig oud kunt worden en trendwatcher Denise Kortlever neemt ons mee in de wereld van ons eten in de toekomst.



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF