fbpx

Dit is waarom een middagdutje heel gezond is

Door: Rosa

Misschien ben je op dit moment op vakantie rond de Middellandse Zee en heb je je al aangepast aan het siësta-ritme. In landen als Spanje en Italië is het heel normaal om een middagdutje te doen, maar hier in Nederland gunnen we onszelf daarvoor vaak niet de tijd. Toch is een middagdutje een goed idee. Het verlaagt stress en zorgt voor meer energie voor de rest van de dag.

Vroeger was het vrij gewoon dat onze ouders na het middageten een middagdutje deden. Even een kwartiertje op de bank liggen en ze konden er weer tegenaan. Tegenwoordig nemen we nog zelden tijd voor een middagdutje. We moeten de hele dag presteren en gunnen onszelf de rust niet. Toch is even de ogen dicht doen een goed idee.

Minder hartproblemen

Lichamelijk heeft een middagdutje grote voordelen. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat de bloeddruk daalt in het eerste slaapstadium omdat dutjes voor een lagere hartslag zorgen. Dit vermindert volgens onderzoekers de kans op hart- en vaatziekten. De Amerikaanse Harvard universiteit ontdekte dat mensen die geregeld dutjes doen 37 procent minder kans hebben op hartproblemen dan mensen die nooit een dutje doen. Dit komt mede doordat mensen die vaker een middagdutje doen over het algemeen een tragere hartslag hebben én omdat zij minder stress ervaren.

Wie een dutje doet, zorgt er ook voor dat het lichaam de kans krijgt stresshormonen af te breken. Een bekend stresshormoon is cortisol. Dit hormoon heeft niet alleen een negatief effect op de organen, maar ook op de huid. Hoe meer cortisol zich ophoopt in het lichaam, hoe dunner de huid wordt.

Een kort middagdutje

Volgens slaapwetenschappers is 10 à 20 minuten slapen al genoeg om een deel van de in de hersenen opgebouwde adenosineconcentratie te verminderen. Adenosine is een stof die ervoor zorgt dat we ons moe gaan voelen. Hoe langer een mens wakker is, hoe hoger de adenosineconcentratie. Wie even de ogen dicht doet, zorgt ervoor dat een deel van deze adenosine wordt afgebroken, waardoor we ons daarna fitter voelen. Ouderen maken over het algemeen minder adonisine aan dan jongere mensen, maar ook in oudere hersenen wordt de opgebouwde adenosie afgebroken tijdens een kort dutje, waardoor men zich fitter zal voelen.

Een kort middagdutje tussen 13.00 en 15.00 uur is het meest ideaal. Voor die tijd zijn de meeste mensen niet moe genoeg en slaap je later, dan is de kans groot dat ’s avonds slapen niet meer lukt.

Meer artikelen over slapen:

Mindfulness-expert Maryvonne: ‘Wees mild voor jezelf als slapen niet lukt’

3 yogaoefeningen om beter te slapen

 

(Visited 1.003 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief