fbpx

3 yogaoefeningen om beter te slapen

Door: Rosa

Een op de vier Nederlanders heeft problemen met slapen. Lastig, want slecht slapen zorgt ervoor dat we overdag minder goed functioneren en last kunnen krijgen van concentratieproblemen. Probeer vanavond deze yogaoefeningen eens als jij ook een lastige slaper bent.

Als we in slaap vallen neemt onze hersenactiviteit langzaam af. Lukt het vaak niet om in slaap te vallen, dan ben je overdag en ‘s avonds waarschijnlijk te actief geweest. Je hersenen werken nog volop en kunnen niet de rust vinden om in slaap te vallen. Daarom is het sowieso een goed idee om gedurende de dag regelmatig een rustmoment in te bouwen. Maak even een korte wandeling, doe even vijf minuten niets. Dit helpt je om ontspannen de dag door te komen. Daarbij kunnen yogaoefeningen voor het slapengaan je helpen te ontspannen en zo voorkomen dat je uren wakker ligt voordat je in slaap valt. Het gaat erom dat je leert om te omspannen en yoga kan daar bij helpen. Deze drie yogaoefeningen zijn fijn om te doen voor het slapen.

Gebroken kaars – benen tegen de muur

Ga tegenover een muur zitten, met je billen zo’n 15 centimeter van de muur af. Je kunt in plaats van een muur ook het uiteinde van je bed gebruiken. Ga op je rug liggen en strek je benen omhoog, tegen de muur. Als dit onprettig aanvoelt, schuif dan een stukje van de muur af. Als het niet voldoende rekt, schuif dan dichter naar de muur toe. Laat je armen ontspannen naast je lichaam liggen en adem rustig in en uit, terwijl je de stretch aan de achterkant van je benen waarneemt. Blijf twee minuten in deze houding.

Kindhouding

Begin zittend op je knieën. Buig je bovenlichaam naar voren en laat je voorhoofd op de grond voor je rusten. Druk je borst zover mogelijk tegen je knieën, maar let erop dat de houding comfortabel blijft aanvoelen. Strek je armen naar voren op de vloer. Houd deze houding twee minuten aan en blijf rustig doorademen.

Blije baby-houding

Voor deze oefening ga je op je rug liggen. Haal diep adem en breng bij het uitademen je knieën naar je borst. Adem weer in en pak de buitenkant van je voeten vast. Buig nu in een vloeiende beweging je knieën naar buiten, in de richting van je oksels. Wieg rustig heen en weer. Laat je voeten weer los terwijl je je voeten naar beneden brengt. Eindig ontspannen liggend met je armen naast je lichaam.

Meer artikelen over yoga:

Ontdek hoe yoga een boost kan geven aan je seksleven

6 gezondheidsvoordelen van de bekende yogahouding, de Neerwaarts Kijkende Hond

 

(Visited 1.045 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief