fbpx

Deze yogaposes zijn een goede warming-up voor de wintersport

Foto: Shutterstock

In de bergen sneeuwt het volop, de pistes gaan langzaam open, dat betekent dat het skiseizoen gaat beginnen! De echte wintersporter staat alweer te trappelen om te gaan genieten van zon en sneeuw. Wil jij daarna lekker stretchen? Onze yoga-expert Rinske heeft een aantal poses bedacht die je voor of na het skiën kunt doen. Jawel, in de sneeuw! Deze yogaposes geven je een goede stretch na een heerlijke skidag of een goede warming-up voor de wintersport.

Phalakasana (hoge plank)

Deze houding versterkt je schouders, armen, core, maar ook de spieren rondom je ruggengraat. De hoge plank draagt bij aan een betere houding. Een goede voorbereiding voordat je de ski’s opgaat. Ga staan in een vooroverbuiging, Uttanasana (zie mijn eerder geschreven blogs). Plaats je handen naast je voeten op de grond en stap naar achter. Breng je hakken naar achteren en je kruin naar voren. Houd 1 rechte lijn. Navel in richting je wervelkolom, benen actief. Houd je lichaam zo stevig en recht als een plank. Laat je heupen niet naar de grond zakken.

yogaposes voor warming up voor de wintersport

Downward Facing Dog

Deze houding stretcht onder andere je rug, schouders, kuiten en hamstrings. Dit is een goede houding voor na het skiën, maar ook als warming-up kan je deze houding doen. Breng vanuit de hoge plank je staartbeen op richting de blauwe hemel. Zorg dat je armen schouderbreedte staan en je voeten heupbreedte. Wanneer je last hebt van je polsen, draai je handen dan een klein beetje naar buiten en niet recht naar voren. Plaats je hoofd tussen je armen. Je hakken breng je richting de grond. Mochten ze de grond niet raken is dit ook oké. Als je teveel last in de knieën ervaart, kun je ze het beste licht buigen.

yogaposes voor warming up voor de wintersport

Parsvottanasana

Deze houding stretcht je ruggengraat, schouders en hamstrings. Hij verbetert ook je concentratie en focus. Vanuit de Downward Facing Dog stap je je rechtervoet naar voren en plaats deze tussen je handen. De tenen van je achterste voet draai je naar 45 graden. Maak 1 stap naar voren. Breng op een inademing je bovenlichaam omhoog. Plaats je handen op je heupen. Breng je rechter heup naar achteren en je linker heup naar voren. Zo staan je heupen parallel. Terwijl je je handen op je heupen houdt, adem uit en kantel je bekken tot halverwege, verleng je rug. Adem in en op een volgende uitademing breng je je neus richting je knie. Laat je handen rusten op de grond.

yogaposes voor warming up voor de wintersport

Vijfpuntige Ster

Deze houding versterkt je arm- en beenspieren. De houding brengt je in balans en geeft energie. De vijfpuntige ster is een goede houding om je voor te bereiden op Utthita Trikonasana. Kom in Tadasana (zie mijn eerder geschreven blogs). Vanuit daar stap je in een grote spreidstand. Duw je voeten stevig in de grond, kantel je bekken en maak je dijbenen actief. Op een inademing breng je je armen zijwaarts omhoog, schouderhoogte. Je vingers reiken weg. Houd je schouders laag en iets naar achteren, zodat je ruimte krijgt bij je borstgebied. Je richt je blik op een punt naar voren.

yogaposes voor warming up voor de wintersport

Uttitha Trikonasana

Deze houding stretcht onder andere je heupen, liezen, hamstrings, rug en flanken. Daarnaast versterkt Trikonasana je knieën en enkels. Deze houding kan je voor- of na het skiën doen. Vanuit de vijfpuntige ster draai je je rechtervoet en knie 90 graden naar voren. De tenen van je linkervoet draai je naar 45 graden. Op een inademing reik je je rechterhand naar voren (alsof iemand aan je hand licht trekt). Bij de uitademing kantel je je heup en houd je je bovenlichaam open. Je brengt je rechterhand richting je enkel. Belangrijk bij deze houding is; blijf je rug verlengen. Strek nu je linkerarm op naar boven en zorg dat deze in 1 lijn is met je schouders. Kijk op en zie de prachtige blauwe lucht.

yogaposes voor warming up voor de wintersport

Fijne wintersport!

De een houdt ervan en de ander vindt het vreselijk: de kou. Zit je dan toch liever binnen? Deze yogaposes helpen je om warm te blijven.

Namaste, Rinske

(Visited 228 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief