fbpx

De dankbaarheidsoefening van yoga-expert Judith van Hal: ‘Je kunt je hart niet openen als je mind niet in balans is’

Dankbaarheid is de anti-stress emotie. Wetenschappelijk is het bewezen dat gevoelens van dankbaarheid, waardering en liefde onze gezondheid bevorderen. Als je een gevoel van dankbaarheid toelaat (al is het maar 20 seconden per dag) het opent je hart en er ontstaat een positief gevoel in ons lichaam.

Wist je dat het onmogelijk is voor je hersenen om op hetzelfde moment angst of stress samen met dankbaarheid te ervaren. Je kunt onmogelijk boos en dankbaar zijn en of angstig en dankbaar zijn tegelijkertijd. Dit maakt dankbaar zijn in roerige, lastige tijden zo krachtig. Je vergeet even letterlijk je zorgen. Dagelijkse dankbaarheid verbetert je immuunsysteem en verlaagt het cortisol gehalte het stress hormoon.

Alles waar je niet dankbaar voor bent blijft je leven beheersen. Het neemt ruimte en tijd in, in je hoofd, in je agenda, in je hele leven. Ondankbaarheid is één van de grootste veroorzakers van ziekte in het lichaam, omdat het een ongebalanceerde staat van de mind is. Je kunt je hart niet openen als je mind niet in balans is.

Ben jij genoeg dankbaar?

Door dankbaar te zijn voor wat je hebt, maak je een betere connectie met je hart. Het lijkt misschien eenvoudig en dat is het ook als alles meezit. De uitdaging ligt in het dankbaar zijn in de periodes wanneer het tegenzit.

Focus op wat er is, i.p.v. wat er niet is, focus op wat je hebt i.p.v. wat je allemaal wilt. Wees niet altijd op zoek naar wat er nog meer is of vergelijk je niet met anderen. Zoek de positieve kanten in een negatieve situatie. De meeste problemen of uitdagingen bieden je een kans om te groeien.

Hou van wie je bent en wat je doet. Lach tegen jezelf en zie al het moois om je heen. Het geluk zit in de kleinste dingen verborgen. Geniet van de kleine dingen en wees aanwezig in het hier en nu. Stilstaan waar je dankbaar voor bent werkt helend.

Waar ben ik op dit moment dankbaar voor?

Dit begint met oog hebben voor de dingen om je heen zodat je je innerlijke nieuwsgierigheid activeert. Neem meer pauzes in de dag en gebruik je zintuigen. Luister, ruik, kijk, en voel wat je allemaal waarneemt en voel wat er allemaal is. Vraag jezelf op dat moment: Waar ben ik dankbaar voor?

Wanneer je dankbaarheid uitspreekt of opschrijft reageert je brein hierop. Deze maakt stoffen aan die je een goed gevoel geven:

  • Plezier-dopamine
  • Stemming-serotonine
  • Sociale omgang-oxytocine

Je kunt dankbaarheid oefenen door elke dag even stil te staan. En de dingen op te schrijven waar je vandaag dankbaar voor bent. Wat zijn de dingen die jouw leven mooier maken, wanneer je bewust bent van alle positieve momenten in je leven dan is er minder ruimte voor negativiteit.

Dankbaarheidsoefening:

Maak elke avond een dankbaarheid lijstje voor je gaat slapen, noteer 3 tot 5 dingen waar je dankbaar voor bent. Of stel jezelf de volgende vragen: Wat was er fijn aan vandaag. Wat heb ik vandaag geleerd? Waar ben ik blij mee?

Sluit je ogen als je naar bed gaat en wees dankbaar voor al het goede in je leven. Hiermee versterk je je positieve denkpatronen en een staat van ZIJN. Dankbaar zijn helpt je naar meer positieve emoties.

Onderzoek toont aan dat je hier gelukkiger, emotioneler en veerkrachtiger van wordt.

Doe een hart coherentie ademhaling oefening

Door deze oefening te doen kun je jezelf ondersteunen in moeilijke momenten, bij negatieve ervaringen of wanneer je veel drukte en onrust ervaart.

  • Zorg dat je comfortabel zit en je lichaam en schouders ontspannen zijn
  • Ben je bewust van je adem, bij elke inademing, adem je positieve zuurstof in. Voel heel bewust de zuurstof door je lichaam stromen
  • Adem 5 tellen diep in, adem door je hart naar je buik
  • Houdt de ademhaling 5 tellen vast
  • Adem 7 tellen uit, bij de uitademing, adem je alle spanningen, emoties, alles uit wat jouw niet meer dient en je niet meer nodig hebt uit
  • Herhaal dit 4 keer

Na een aantal keer, (oefening baart kunst) moet je voelen. Voel de sensaties die je eventueel ervaart in je hart, voel de borst streek, voel de ruimte, warmte en zachtheid rondom je hart. Voel de eventuele emoties en of gevoelens die bovenkomen, alles mag er zijn.

Als je deze oefening meer hebt geoefend zal dit gevoel steeds helderder worden. Je kunt deze oefening dan meer uitbreiden door het gevoel van dankbaarheid op te roepen. En of de gedachte laten gaan naar iemand van wie je heel veel houdt, en waar je dankbaar voor bent.

Wees dankbaar bent voor deze nieuwe dag, dat er leven door je heen stroomt en je mag genieten van al het moois wat het leven, de natuur te bieden heeft. Je hart zal zich dan vervullen met warmte, liefde en dankbaarheid waardoor je weer stofjes aanmaakt die jou een blij en tevreden gevoel geeft.

Wendy’s Kom in Balans retreat

Na ook in 2023 succesvolle retreats te hebben gedraaid, organiseren we dit jaar weer prachtige retreatweken op Ibiza. Judith van Hal geeft de yoga- en meditatielessen en ademhalingsoefeningen tijdens de WENDY-retreats en organiseert ook een mooie cacaoceremonie. Maak kennis met Judith: ‘Ik heb mijn eigen levenslessen in mijn sessies opgenomen.’



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF