fbpx

Beter slapen? Zo kan jij het ook

Foto: Moon Jansen

Na een drukke dag wil je het liefst direct naar bed. Je kruipt extra vroeg onder de wol om zo de nodige uurtjes slaap te pakken. Maar, helaas. Jij ligt de hele avond wakker. Hoe dan? Het laatste wat je doet voordat je gaat slapen, bepaalt hoe goed je slaapt. En dat heeft de volgende dag weer grote invloed, zowel op je humeur als op je energieniveau. Herkenbaar? Lees snel onze beter slapen tips.

1. Maak een to-do-lijstje

Spoken er in bed vaak allemaal dingen door je hoofd of lig je te malen? Maak elke avond vlak voordat je gaat slapen een lijstje. Met pen en papier. Schrijf op wat je de volgende dag wil doen. Dingen die je niet moet vergeten. Door ze op te schrijven, blijven ze niet in je hoofd rondspoken en houden ze je ook niet meer wakker.

Denk na wat er de afgelopen twaalf uur allemaal is gebeurd, zo verwerk je de dag. Sommige mensen schrijven zelfs drie dingen op waarvoor ze dankbaar zijn: meteen een mooi alternatief voor een dagboek. Focus dan wel alleen op de positieve dingen, de negatieve geven je alleen maar stress.

2. Stel duidelijke grenzen voor jezelf in de avond

Je e-mail ’s avonds om 22 uur nog checken? Niet doen. Geef jezelf een bufferperiode na je werk, en zeker voordat je gaat slapen. Ook al is dat soms lastig, het maakt – zeker op de lange termijn – veel uit. Hoe minder stress, hoe beter je slaapt en hoe beter je slaapt, hoe helderder je de volgende dag kunt denken. 

3. Kom in een slaapritme

Alsof je dat kunt plannen? Ja! Maak van slaap een prioriteit. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed; zo ontstaat een goed slaapritme. Eerder naar bed gaan omdat je zo moe bent of langer blijven liggen heeft dus niet zoveel zin. Zorg dat je lichaam went aan het slaapritme en je wordt veel energieker wakker.

4. Weg met dat scherm

Het aantal mensen met slaapproblemen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Een van de belangrijkste oorzaken: onze laptops, tablets en smartphones. Het helder witblauwe licht van deze schermen zorgt er namelijk voor dat de lichtsensoren in ons netvlies op ‘waak’ in plaats van ‘slaap’ worden gezet. De productie van melatonine wordt uitgesteld, waardoor je het gevoel hebt dat je nog urenlang kunt doorgaan.

Doordat je nog wel op dezelfde tijd moet opstaan, ben je de volgende dag vermoeid en presteer je slechter. Het advies: zet je smartphone, tablet en laptop twee uur voordat je gaat slapen uit. TV-kijken kan nog wel, want het beeldscherm van je televisie is niet zo fel en je zit er bovendien niet zo dicht op. Neem de tijd voor jezelf en ga voordat je gaat slapen even offline!

5. Uitslapen heeft geen zin

Voor elk uur slaap dat je ‘mist’, zou je de volgende avond anderhalf uur eerder naar bed moeten gaan om weer voldoende rust te krijgen. Met een drukke baan/gezin/sociale contacten/sportclubjes wil dat er bij de meeste mensen nog weleens bij inschieten, maar wie denkt dat lang uitslapen in het weekend dé oplossing is, komt bedrogen uit. Juist in het eerste deel van de nacht val je in een ‘diepe slaap’, terwijl de rest van de nacht bestaat uit droomslaap. In die zogeheten diepe slaap wordt onder meer je geheugen gevormd en rust je het meeste uit.

6. Niet teveel alcohol

Misschien is een ‘slaapmutsje’ wel lekker om mee in slaap te vallen, maar de kwaliteit van je nachtrust wordt er niet beter van. Alcohol heeft een slaapverstorend effect in de tweede helft van de nacht. Je slaapt namelijk lichter en wordt sneller wakker. En dat terwijl die diepe slaap juist zo rustgevend werkt…

7. Een frisse slaapkamer

Iedere dag raakt je huis bevuild met stof, verbrandingsgassen en kookluchtjes. De lucht wordt steeds vochtiger door je planten maar ook door jezelf en ook je huisdieren zorgen voor meer vochtigheid. De ideale plek voor schimmels en huisstofmijt. Goed door luchten als jij gaat slapen is dus belangrijk. Zo verminder je namelijk de kans op gezondheidsklachten. 

Ventileer je slaapkamer dus goed voor een goede nachtrust. Even een half uurtje doorluchten heeft niet zoveel zin. Het is belangrijk dat er de hele nacht verse lucht binnen kan komen. Pak dus liever een extra deken en zet het raam lekker op. Niets is zo fijn als een frisse slaapkamer. Zorg daarom voor een fijne temperatuur. Zet die verwarming uit, gooi het raam open en ververs je beddengoed lekker vaak.

8. Start een hygiëneritueel

Een hygiëneritueel geeft jezelf een psychologisch signaal dat je jezelf klaarmaakt om naar bed te gaan. Denk aan tandenpoetsen, het wassen van je gezicht, het insmeren van je gezicht met een crème of een lekker badje.

9. Lees een boek voor het slapen

Experts zijn het erover eens dat succesvolle mensen vaak nog even een boek openslaan voordat ze gaan slapen. Bill Gates en Barack Obama lezen minstens een half uur voordat ze gaan slapen.

 

Slaap lekker!

(Visited 862 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief