fbpx

5 voordelen van journaling voor je mentale gezondheid

Het bijhouden van een journal blijkt veel voordelen te hebben voor je mentale gezondheid. Het is niet zomaar gedachten op papier bijhouden, maar het heeft serieuze impact op je leven. En één van de beste onderdelen van het journaling is dat je het overal kan doen, als het je uitkomt en zonder veel tijd of middelen nodig te hebben. Wij leggen jou uit wat de 5 voordelen zijn van een journal bijhouden.

Journaling voor angst

Journaling is effectief gebleken voor behandeling van angst. Door over je angsten te schrijven, leer je negatieve emoties te accepteren en een nuttige reactie te geven op stress. Uit studies blijkt dat journaling wel een iets effectievere behandeling heeft bij vrouwen dan bij mannen (nog steeds beiden effectief). Als je dit dertig dagen volhoudt, kun je de maximale voordelen ervaren.

Journaling voor de depressie

Onderzoek suggereert dat het dagelijks bijhouden van een dankbaarheidsjournal de symptomen van depressie kan verminderen. Dit kan in combinatie met therapie en andere vormen van behandeling een enorm succes zijn. Door bij te houden waar je dankbaar voor bent verandert je kijk op de kwaliteit van het leven en kan het psychologische stress verminderen. Deze stappen kunnen helpen: wees bewust van de symptomen, identificeer patronen van denken en gedrag dat kan leiden tot depressie, neem controle over je emoties, richt je gezichtspunten opnieuw in.

Journaling voor stressmanagement

We hebben allemaal te maken met stress in het leven. Dit is op zichzelf geen probleem, maar hoe je ermee omgaat kan een probleem worden. Als je te veel stress ervaart kan dit problemen veroorzaken in relaties, gezondheid, motivatie en meer. Studies koppelen het schrijven over stressvolle gebeurtenissen en het vastleggen van gedachtes en emoties met het verminderen van op zoek gaan naar sociale ondersteuning. Dit leidt tot emotionele genezing en verbeterde stressbestendigheid. Wat belangrijk is om op te schrijven is: welke dingen je wel en niet kan beheersen en prioriteit geven aan je verantwoordelijkheden, zodat je eerst op de belangrijkste dingen kan concentreren.

journal 2 5 voordelen van journaling voor je mentale gezondheid

Journaling voor reflectie

Wanneer we door de jaren heen een patroon hebben ontwikkeld waarin we streng of negatief over ons leven zijn, is het moeilijk om een situatie objectief te bekijken. Verschillende schrijfoefeningen kunnen je helpen de ruimte en afstand te creëren die nodig is om na te denken over wat er is gebeurd en gevoelens te accepteren. Zo kun je vaste denkpatronen transformeren en leer je positiever naar jezelf te kijken.

Journaling voor herstel

Er zijn verschillende onderzoeken die suggereren dat journaling, vooral expressief schrijven, kan helpen bij mensen met emotioneel trauma (PTSS). Expressief schrijven biedt je ruimte aan om je diepste gedachten en emoties los te laten. Dit kan opluchtend en stress reducerend werken. Het uiten van je diepste gedachtes werkt in een gesprek namelijk niet altijd, omdat anderen deze gedachtes en gevoelens kunnen afwijzen. Deze mogelijke problemen heb je niet wanneer je voor jezelf schrijft.



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF