fbpx

12 x wat je kunt doen als je genoeg hebt van het warme weer

Het is een uitzonderlijk warme zomer en deze week stijgen de temperaturen weer richting de dertig graden. Voor de een kan de zomer niet lang genoeg duren, maar er zijn ook genoeg mensen die last hebben van het warme weer en niet kunnen wachten tot het afkoelt. Hoe kom je de komende warme dagen zo goed mogelijk door? We delen 12 tips.

1. Houd de gordijnen dicht in de ochtend.

De komende dagen belooft het weer dertig graden te worden. Wil je het koel houden in huis, houd de ramen en deuren dan dicht in de ochtend. Doe de zonwering naar beneden, en heb je die niet, sluit dan de gordijnen. Houd alles dicht gedurende de dag en open de ramen en deuren pas als de zon is verdwenen. Zo houd je de koelte van de nacht in je huis.

2. Laat het huis doortochten

Het gaat er niet alleen om om in de avond de ramen te openen, je huis koelt vooral af als het kan ‘doorluchten’. Dus probeer ramen en deuren tegen elkaar open te zetten en slim gebruik te maken van de luchtstromen.

3. Pas op met sommige medicijnen

Sommige medicijnen kunnen bij hitte tot gezondheidsproblemen leiden doordat de water- en zouthuishouding in het lichaam verstoord wordt. Dit kan leiden tot uitdroging, te weinig zweten en onwel worden. Een voorbeeld hiervan zijn medicijnen tegen hartproblemen of hoge bloeddruk, die het vocht en de zouten in het lichaam verminderen. Met warm weer, als je toch al meer vocht verliest, heb je daardoor extra kans op uitdroging, te weinig zweten en flauwvallen. Plaspillen (diuretica) zijn hier een voorbeeld van. Overleg met je huisarts of apotheker als je hier vragen over hebt.

4. Probeer de slaapkamer koel te houden

Vooral slapen is met deze warme temperaturen een dingetje. Deze dingen kunnen helpen:

  • Leg, in plaats van een dekbed, lakens op je bed. Slaap bloot of in een dun hemd van een luchtige stof, bijvoorbeeld katoen.
  • Lukt het niet om op deze manier je slaapkamer koel te houden? Kijk dan of je in een ruimte kunt slapen die koeler is dan je slaapkamer. Warme lucht stijgt naar boven en vaak is het beneden in de woonkamer bijvoorbeeld koeler. Verplaats je matras desnoods voor een paar dagen.
  • Slapen met een ventilator kan storend zijn vanwege het geluid, maar het helpt ook om de ventilator twee uur voordat je naar bed gaat aan te zetten. Zo koelt de slaapruimte toch een beetje af.

Lees ook deze tips om beter te kunnen slapen tijdens een hittegolf.

5. Zoek het groen op

Bomen zorgen voor koelte. Op het strand kan het al snel erg warm worden en vaak het het prettiger toeven onder een boom in je tuin of in het park.

6. Vermijd koffie en alcohol

Een wit wijntje op het terras in het avondzonnetje. Klinkt aantrekkelijk, we weten het, maar alcohol en warmte gaan helaas niet goed samen. Hetzelfde geldt voor koffie. Beiden ontdekken vocht aan je lichaam, terwijl hydrateren juist belangrijk is bij warmte. Neem dus liever een glas water.

7. Pas je eetpatroon aan

Hoe zwaarder je eten, hoe harder je lichaam moet werken om het eten te verbranden en hoe warmer je het krijgt. Eet daarom lichter met dit warme weer. Kies voor een (goed gevulde) salade en veel fruit. Ook een aanrader: soep. Klinkt niet voor de hand liggend, maar soep zit boordevol vocht én bevat sodium, een mineraal dat heel belangrijk is in deze hitte. Het is geen tijd voor erwtensoep, maar deze Japanse noedelsoep met tofu en ei is bijvoorbeeld licht verteerbaar en makkelijk om te maken.

8. Zoek een koeler oord op

Niet voor iedereen weggelegd natuurlijk – je hebt er tijd en geld voor nodig – maar dit is de tijd voor een verkoelend reisje. Een stedentrip naar Rome is geen goed idee, maar in steden als Oslo, Kopenhagen en Stockholm wordt het deze week niet warmer dan 22 graden. En wist je dat het op onze eigen Wadden ook altijd een paar graden koeler is?

10. Drink water

We weten allemaal hoe belangrijk het is om genoeg water te drinken met dit warme weer, maar doen we het ook? Goed hydrateren zorgt ervoor dat je voldoende zweet en dit voorkomt bijvoorbeeld dat je last krijgt van buikklachten. Probeer te variëren met smaakjes. Knijp eens een citroen uit boven een glas prikkelwater of voeg verse munt toe aan je thee of water.

11. Verkoel polsen, nek en slapen

Er zijn bepaalde delen van je lichaam die de hypothalamus sneller kunnen beïnvloeden, zoals je polsen, je nek en je slapen. Een natte doek in je nek of koud water over je polsen is dus een slimme én snelle manier van verkoeling.

12. Accepteer dat het warm is

Omgaan met warmte is ook een mindset. Als je de hele dag nadenkt over het warme weer is, zul je er meer last van hebben. Accepteer dat het nu eenmaal zo is en pas je ritme erop aan. Het is normaal dat je nu even niet hard kunt sporten of kunt knallen op je werk. Sta jezelf toe om iets minder te presteren. Het is snel genoeg weer herfst!



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF