fbpx

Zo voorkom je een magnesium tekort

Foto: Unsplash

Zit je laag in je energie of heb je een futloos gevoel? Gedurende de wintermaanden kan dit net wat vaker voor komen. Misschien zit je daardoor niet lekker in je vel of zit je jezelf in de weg. Het kan verschillende oorzaken hebben. 1 daarvan zou zo maar een magnesium tekort kunnen zijn. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking heeft een magnesium tekort, maar hoe dit komt? Onze brein-expert, Charlotte Labee, legt het uit.

Magnesium

De snelle moderne wereld eist veel. We leven in stress, disbalans en onrust. Juist dit zijn de elementen waardoor jouw systeem meer magnesium verbruikt dan aanwezig is en dat kan voor problemen zorgen.

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 processen in ons lichaam. Je hersenen hebben magnesium dan ook dag in dag uit nodig om goed te kunnen functioneren. Voldoende magnesium zorgt voor balans in je (hersen)cellen, waardoor je rustiger wordt in je hoofd. Wanneer je angstig bent,  je depressief voelt, je energie laag is, last hebt van migraine, van je darmen, chronische pijnen, nerveus, uitgeput of snel geïrriteerd bent. Kijk dan eens of je voldoende magnesium binnenkrijgt. Haal je het niet voldoende uit voedsel? Dan is suppletie aan te raden.

Slecht functioneren van je hersenen door magnesium tekort

Voor je hersenfuncties is het enorm belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen. Dit mag 400mg per dag zijn, al staat deze dosis wel voor een onderhoud. Afhankelijk van jouw balans kan de behoefte dus zelfs vele malen hoger liggen. De hippocampus, het deel in de hersenen waar het langetermijngeheugen is gevestigd, wordt sterk in verband gebracht met slechter functioneren wanneer er een magnesium tekort is. Onderzoeken laten zien dat een slecht geheugen direct in verband staat met een magnesium tekort. Daarnaast brengt het de hersenen tot rust, waardoor verwerking van alle data die we dagelijks binnenkrijgen soepeler en makkelijker verloopt.

“Magnesium is in iedere cel van je lichaam hard nodig, dus ook in je hersenen moet je goed kunnen functioneren.”

Voeding waar magnesium in zit

Magnesium haal je ook uit je voeding. Helaas is de voeding die we in Nederland nuttigen vaak magnesium arm. De bewerkte voeding bevat al helemaal geen gezonde voedingsstoffen. Daarnaast is door het verbouwen van de vele groenten en fruit de grond uitgeput geraakt, waardoor ook daar het magnesium gehalte in is gedaald de afgelopen jaren.

In deze top 10 voeding zit het nog wel:

  • (Groende blad)groenten
  • Fruit
  • Zaden en pitten (pompoenpitten)
  • Noten (met name amandelen)
  • Vis
  • Orgaanvlees
  • Appels
  • Peulvruchten
  • Pure chocolade
  • Chlorella

Magnesium soorten

Stress verlaagt jouw magnesiumniveau. Hoe meer je onder stress lijdt, des te meer magnesium er wordt verbruikt. En hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger je wordt voor stress. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel.

Er zijn op de markt vele verschillende soorten magnesium, welke niet allemaal even goed opneembaar zijn dan andere. Dit zijn de 3 magnesium soorten die ik altijd adviseer: Malaat voor meer energie, Tauraat voor betere hersenfuncties, Bisyglinaat is meer een algemene vorm die goed is voor je hele systeem die de hoeveelheid niet specifiek naar 1 gedeelte in je systeem brengt. Daarnaast zie je veel suppletie met B6 als toevoeging, dit is een belangrijk element zodat de magnesium ook op de juiste plek in je cellen terechtkomt.

Wil jij graag meer informatie over magnesium? Bekijk dan deze video waarin ik in 20 minuten antwoord geef op veelgestelde vragen over magnesium.

Benieuwd naar welke voeding nog meer gezond is voor de hersenen? Lees ze hier.

Over Charlotte

ontspanning voor je brein

Na een fikse burn-out kreeg Charlotte Labee verlammingsverschijnselen en belandde bijna in een rolstoel. Na nog flink wat tegenslagen op zakelijk en privégebied (haar kledinglijn ging failliet en ze kreeg baarmoederhalskanker) hervond zij haar geluk onder andere in het geven van lezingen. Ze volgde diverse opleidingen en trainingen, waaronder Orthomoleculaire opleiding, tot voedinsgexpert tot de verdieping in de neuroscience, NCE, NLP en BMR. Ze ontdekte dat de hersenen een grote rol spelen in de weg naar een happy life in balans. En daar is niks moeilijks aan. Met haar methode ontdek je wat jij nodig hebt om helemaal jezelf te kunnen zijn.

(Visited 3.271 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief