fbpx

Zo eet jij jezelf slim en gezond met Brainfood

Slim en gezond zijn willen we allemaal. Maar hoe slim en gezond zijn eigenlijk de voedingskeuzes die we dagelijks maken? Als jij eet en drinkt zoals de gemiddelde Nederlander, dan doe je jezelf flink tekort. Die krijgt elke dag namelijk bijna net zoveel suiker als groente binnen (110 gram tegenover 131 gram) en loopt de nodige waardevolle voedingsstoffen mis. Er is een groot probleem met dit voedingspatroon, maar hoe brengen we hier verandering in? Onze brein-expert, Charlotte Labee, geeft een Brainfood top 4.

Het is slecht voor je brein

Het westerse brein krijgt te weinig binnen van het goede, en teveel van het slechte. Hierdoor functioneert het minder goed en zit je geestelijk, lichamelijk en emotioneel minder lekker in je vel.

Gelukkig is er ook voedsel dat juist heel goed is voor je hersenen. Dit valt binnen de categorie Brainfood. Het bevat in bovengemiddelde concentraties stoffen die je brein voeden, je hersencapaciteit versterken en een gezonde hersenbalans bewaken.

Hierdoor maakt brainfood je (indirect) gelukkiger, gezonder, slimmer, energieker en nog veel meer…

Nog meer goed nieuws:

Brainfood kan ook nog eens heel lekker zijn. Extreme voedselkeuzes en diëten zijn helemaal niet nodig om gezond te eten en raad ik zelfs af omdat ze averechts kunnen werken. Wil jij ontdekken hoe makkelijk het is om jezelf slim en gezond te eten?

Hieronder heb ik een Brainfood Top 4 samengesteld. Geen fancy lijstje met peperdure of moeilijk verkrijgbare ingrediënten, maar een praktische opsomming van lekkere en makkelijk in je leven te verwerken voedingsmiddelen.

1. Water

Het stroomt gewoon uit de kraan, maar is misschien wel de belangrijkste voedingsbron voor je hersenen. Die bestaan voor meer dan 60% uit water en functioneren direct minder bij een klein verlies van 3% tot 4% aan vocht. Je voelt je dan bijvoorbeeld leeg, futloos, duizelig of licht in je hoofd. Of presteert minder goed.

Drink ongeveer 2 liter water per dag om tot wel 30% beter te presteren. Vind je het water uit jouw kraan niet lekker? Dat kan komen omdat het kraanwater hard is en veel kalk bevat. Daarnaast bevat kraanwater in Nederland (ondanks de goede reputatie) veel toxinen, lood, medicijnresten en andere ongewensten stoffen. Ik raad daarom altijd gefilterd water aan!

Tip: In je slaap kun je veel vocht verliezen. Hierdoor kunnen je hersenen krimpen en sneller verouderen. Zet daarom een glas water naast je bed en drink zodra je je dorstig voelt.

2. Vis(olie)

Toen de mens dichterbij water ging wonen en meer vis ging eten, maakte ons brein in de evolutie een reuzensprong. Dat kwam vooral doordat we ineens meer omega 3 binnenkregen. Dit stofje is van nature aanwezig in (vette) vis en draagt bij aan een gezonde hersenontwikkeling.

Om voldoende omega 3 uit je dieet te halen, moet je minimaal 3 dagen per week vette vis eten. Het liefst een pure variant, zoals verse en ongekweekte zalm uit Alaska.

Tip: Plantaardige bronnen van omega 3 zijn er ook. Verwerk chiazaden, sojabonen en lijnzaad(olie) in je gerechten om op een makkelijke manier extra omega 3 binnen te krijgen. Voldoende omega 3 haal je echter nooit uit plantaardige voeding alleen. Suppleren is daarom een goede optie; hiervoor zijn plantaardige supplementen zoals algenolie verkrijgbaar.

3. Bessen

Bessen zoals blauwe bessen, bosbessen en goji-bessen zijn niet alleen vitaminebommen, maar bevatten ook nog eens heel veel antioxidanten. Dit zijn stofjes die schadelijke vrije radicalen in je hersenen bestrijden en celveroudering vertragen. Kortom: ze houden je jong en scherp!

Hoewel ze botanisch gezien niet tot de familie van de bes behoren, bieden vruchten zoals bramen, aardbeien en frambozen vergelijkbare voordelen.

Tip: Ben je niet echt fan van deze vruchten en bessen? Zet dan een kopje thee om jezelf toch een boost aan antioxidanten te geven. Matcha is een voorbeeld van een theesoort die er enorm rijk aan is. Net als overigens pure (liefst 80% of meer) chocolade. Lekker voor bij de thee. 

4. Eieren

Huh, eieren. Die zijn toch slecht voor je cholesterol? Dat verhaal ging inderdaad rond, maar is inmiddels redelijk achterhaald door de wetenschap. Eieren verhogen namelijk zowel het slechte LDL- als het goede HDL-cholesterol in je bloed. HDL zorgt voor een goede afvoer van LDL en onderaan de streep zijn eieren dus helemaal niet zo ongezond.

Supergezond zijn ze bovendien zeker voor je brein. Met onder meer choline (wat supergoed is voor je geheugen), vitamine A, D, E, B6 en B12, bevatten eieren namelijk tal van essentiële voedingsstoffen die je hersenen optimaal laten functioneren.

Tip: Eet niet alleen het eiwit, maar ook de dooier van het ei. Dit bevat de meest waardevolle voedingsstoffen zoals choline. Dit stofje activeert een optimale werking van je hersenfuncties, verbetert je geheugen en helpt je om betere beslissingen te nemen. Je vindt het naast eieren ook in pinda’s, tarwekiemen, mager vlees en sojabonen.

Brainfood: verbeter met voeding je hersenen

Daar heb je ze dan: 4 lekkere, betaalbare en makkelijk verkrijgbare voedingsmiddelen die jou slimmer en gezonder maken. Nu je ook weet waarom ze dat doen, kun je zelf creatief aan de slag gaan met recepten en nieuwe eetgewoontes in je leven integreren.

Kun je hierbij wel een steuntje in de rug gebruiken?

In mijn boek vind je een praktisch weekschema en overheerlijke brainfoodrecepten, net als in mijn online cursus. Daarnaast zal ik deze Brainfood Toplijst in de toekomst verder uitbreiden. Hou de blog bij Wendyonline dus zeker in de gaten als je niets wilt missen!

Benieuwd naar welke voeding nog meer gezond is voor de hersenen? Lees ze hier.

Over Charlotte

ontspanning voor je brein

Na een fikse burn-out kreeg Charlotte Labee verlammingsverschijnselen en belandde bijna in een rolstoel. Na nog flink wat tegenslagen op zakelijk en privégebied (haar kledinglijn ging failliet en ze kreeg baarmoederhalskanker) hervond zij haar geluk onder andere in het geven van lezingen. Ze volgde diverse opleidingen en trainingen, waaronder Orthomoleculaire opleiding, tot voedinsgexpert tot de verdieping in de neuroscience, NCE, NLP en BMR. Ze ontdekte dat de hersenen een grote rol spelen in de weg naar een happy life in balans. En daar is niks moeilijks aan. Met haar methode ontdek je wat jij nodig hebt om helemaal jezelf te kunnen zijn.

(Visited 950 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief