Wendy-expert Josje Smeets: Zelfcompassie maakt gelukkig

Zelfcompassie is volgens onze psycholoog en WENDY-expert Josje Smeets dé oplossing om onze eigen innerlijke criticus tegen te gaan. Hoe je dat het beste kan doen lees je in de tips die ze deze week met ons deelt. 

Stel je geeft een presentatie op het werk. Je hebt je netjes voorbereid, je komt goed uit je woorden en je non-verbale communicatie is ook goed. Na afloop is iedereen trots en tevreden en geven ze je complimenten. Op 1 persoon na. Deze persoon stelt je een aantal kritische vragen gedurende de presentatie en blijft bedenkelijk kijken na afloop. De vraag is: hoe voel jij je over je presentatie? Ben je tevreden over jezelf en vind je de presentatie succesvol? Of zoom je juist in op deze ene kritische toehoorder en vind je daarom dat je het toch net even wat anders of beter had moeten doen?

Veroordelend stemmetje in je hoofd

Helaas horen veel mensen tot deze laatste categorie. We lijken ons meer aan te trekken van negatieve feedback dan van positieve feedback. Dit komt omdat negatieve feedback onze eigen innerlijke twijfels bevestigt. Misschien heb jij wel een onbewust stemmetje in je hoofd dat je telkens weer toefluistert dat je ‘niet goed genoeg’ of ‘niet mooi genoeg’ bent.

Zelfcompassie is het antwoord

Mensen die veel last hebben van zulke veroordelende stemmetjes hebben vaak te weinig zelfcompassie. En dat is eigenlijk heel gek. We vinden het namelijk heel normaal om compassie en empathie voor een ander te hebben en diens eventuele fouten te vergeven en dat doen we ook regelmatig. Bij onszelf vinden we dat echter enorm moeilijk; onze innerlijke criticus wint keer op keer.

Toch is juist het hebben van deze zelfcompassie dé oplossing om jezelf te bevrijden van je veroordelende stemmetjes. Het maakt dat we onszelf accepteren zoals we zijn. Het leert ons bovendien dat falen menselijk is en bij het leven hoort. Het hebben van zelfcompassie maakt ons sterker.

Hoe heb je zelfcompassie?

Hoe doe je dat dan? Compassie hebben met jezelf? Houden van jezelf? Weet dat je de volgende drie stappen zult moeten doorlopen: herkennen, erkennen en copen.

  1. Eerst is het zaak dat je je innerlijke criticus herkent. Vaak heb je namelijk niet eens door dat je jezelf onbewust veroordeelt. Denk eens bewust na over een situatie waarin jij jezelf te kort voelt schieten en sta dan stil bij de gedachten die in je opkomen. Schrijf deze op. Probeer niet te veel medelijden te hebben met jezelf: blijf neutraal onder het schrijven.
  2. Nu is het zaak om de gevoelens te erkennen die bij deze gedachten horen. Hoe voel je je? Ben je boos, machteloos, teleurgesteld, verdrietig? Schrijf op wat je voelt en ook hoe je die gevoelens ervaart (krijg je bijvoorbeeld buikpijn van de spanning?), maar probeer ook nu weer neutraal te zijn. Ervaar de emoties niet, maar schrijf ze van je af.
  3. De laatste stap is dat je leert copen met je gedachten en gevoelens. De truc zit erin dat je er niet in blijft hangen, maar dat je probeert er op een nieuwe, meer liefdevolle wijze, naar leert kijken. Wat goed helpt is het schrijven van een brief aan jezelf in de derde persoon. Stel er is iemand die ongelofelijk van jou houdt en dezelfde situatie (bijvoorbeeld die presentatie op het werk) als buitenstaander bekijkt. Probeer vanuit het perspectief van deze persoon een lieve, aardige brief aan jezelf te schrijven. Helpt gegarandeerd!

You’re not alone

Weet tot slot dat je niet de enige bent. Vrijwel iedereen twijfelt weleens aan zichzelf. Zelfcompassie kan ervoor zorgen dat deze twijfels naar de achtergrond verdwijnen en dat jij gelukkiger door het leven gaat.

Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van HelloBetty.nl. In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijs over alles dat gelukkig maakt. Haar boek ‘Happy in 100 dagen’ is vanaf nu te koop.

Lees ook eens deze artikelen van Josje Smeets:

Wendy-expert Josje Smeets: Omarm je natuurlijke cyclus 

WENDY-expert Josje Smeets: social detoxen maakt gelukkig

Gelukspsychologe Josje Smeets: ‘Zo zet je de eerste stap naar een gezondere lifestyle’