fbpx

Voedingsvraag: Wanneer heb ik extra vitamines nodig?

Foto: Shutterstock

Klinisch diëtist en voedingswetenschapper Marijke Berkenpas van I’m a Foodie is onze WENDY-expert en beantwoordt altijd al onze voedingsvragen. Deze keer waren wij benieuwd: Wanneer heb ik extra vitamines nodig? Heb je zelf ook een voedingsvraag? Het boek van Marijke ‘Eet als een expert‘ legt uit welke voeding gezond is en waarom en hoe je dit op een gemakkelijke wijze in de praktijk brengt. Een echte hulp naar een gezonder eetpatroon. 

Antwoord van Marijke:

Met een gevarieerd eetpatroon krijgen de meeste mensen voldoende vitaminen en mineralen binnen en is het risico op vitaminetekorten klein. Chronische vitaminetekorten die leiden tot deficiëntieziektes komen nauwelijks voor. Heb je ooit gehoord van een buurman met scheurbuik of beriberi? Het is dus niet nodig om naast een gezond en gevarieerd eetpatroon nog elke dag een multivitamine te slikken. Uit onderzoek weten we dat mensen die dagelijks multivitaminen slikken geen lager risico hebben op bijvoorbeeld chronische ziektes dan mensen die dat wel doen. Sterker nog, het slikken van sommige hooggedoseerde vitamine supplementen kan soms juist schadelijk voor de gezondheid zijn. Het is het beste om vitaminen uit het eten te halen (of door blootstelling aan de zon, voor vitamine D). 

Vitaminen en mineralen

Toch zijn er een paar vitaminen en mineralen waar sommige groepen Nederlanders niet genoeg van binnen krijgen. Alleen als je tot deze risicogroep hoort of wanneer is vastgesteld dat je een tekort hebt is het nodig om de betreffende vitamine uit een supplement te halen. Zo wordt vrouwen die zwanger willen worden, geadviseerd om vanaf vier weken voor de conceptie tot tien weken erna 400 microgram extra foliumzuur te slikken. Pasgeboren baby’s die borstvoeding krijgen hebben extra extra vitamine K nodig en veganisten dienen hun eetpatroon aan te vullen met vitamine B12 uit een pil. Een grote groep Nederlanders heeft bovendien een tekort aan vitamine D. Vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70, jonge kinderen, zwangere vrouwen en mensen met een donkere huid, mensen die lichaam bedekkende kleding dragen of mensen die weinig buiten komen wordt daarom aanbevolen een vitamine D supplement te slikken. Kom je niet regelmatig tussen 11.00 uur en 15.00 uur 15 tot 30 minuten buiten met je handen en hoofd onbedekt, ga dan wat vaker naar buiten, of slik een vitamine D supplement van 10 mcg (voor mensen boven de 70 is dit 20 mcg). Het is dus alleen nodig om vitaminesupplementen te slikken als je tot een risicogroep behoort of wanneer je van de dokter hoort dat je een tekort hebt.

WENDY-expert Marijke Berkenpas

strawberry

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van het evidence based food collectief I’m a Foodie. Waarop ze samen met collega diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers haar kennis deelt over (gezonde) voeding. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het Amsterdam UMC, locatie VUmc op de afdeling Maag-, darm-, leverziekten. In 2016 schreef ze het boek Eet als een expert en sindsdien heeft ze 3 andere boeken uitgegeven in de serie ‘I’m a Foodie presents’. Naast dat we iedere maand een recept van haar delen, beantwoordt Marijke ook iedere maand twee keer een voedingsvraag. Je kan Marijke volgen en vragen stellen via het Instagram-account en Facebook-account van I’m a Foodie en via haar Linkdin profiel!

Neem zeker ook eens een kijkje op de website van I’m a Foodie!

Lees ook deze voedingsvraag: Ik heb vaak last van mijn darmen, kan het glutenintolerantie zijn?

(Visited 433 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief