fbpx

Wij houden van yoga! Het is een momentje voor jezelf waarin je tot rust kan komen. Daarnaast is het super goed voor je lichaam. Houd jij ook zo van yoga? HSP- en WENDY Expert Esther Bergsma legt uit waarom dit vooral voor HSP zo goed is.

Yoga

Yoga is er in allerlei vormen. Veel mensen ervaren er de voordelen van. De bewegings-, ontspanningsoefeningen en meditatieve bewegingen waaruit yoga bestaat, leiden tot verbeteringen in lichamelijke en psychische gezondheid. Het leidt bovendien tot een je betere controle over waar je je aandacht op richt. Je hebt daardoor meer invloed op je emoties, wat tot een verbetering van de psychische gezondheid kan leiden.

HSP studenten

In Japans onderzoek is gekeken of yoga voor hoogsensitieve studenten een goede manier kan zijn om hun psychische klachten te verminderen. Hoogsensitieve studenten hebben vaker last van een depressie dan hun niet-hoogsensitieve leeftijdsgenoten. Goede omstandigheden verminderen de kans op een depressie. Ook gerichte interventies kunnen de kans verkleinen. In dit onderzoek werd getest of het volgen van een yoga-lessenserie een positief effect heeft.

Yoga positief effect bij HSP

Na de yoga-lessen bleek dat het humeur van hoogsensitieve studenten was verbeterd. Ze zaten lekkerder in hun vel. Ook hadden ze meer controle gekregen over hun aandacht. Die was vooraf lager, maar na de lessen hoger dan bij de niet-hoogsensitieve studenten. Ook bleken hogere scores op deze controle op waar je je aandacht op richt te leiden tot minder psychische klachten. Het blijkt in de praktijk dus echt effect te hebben om je aandachtscontrole te verbeteren.

Langdurige beoefening van yoga blijkt uit ander onderzoek te leiden tot minder gevoelens van angst en vermoeidheid, minder depressieve gevoelens en verwarring, en minder mentale problemen. De verbetering van de aandachtscontrole is dus al zichtbaar na een kort traject en dat is de sleutel tot de verbeteringen op lange termijn.

Fijne manier

Yoga is ook een prettige vorm voor HSP omdat ze de meer intensieve sporten vaak te overweldigend vinden. Een fijne manier van sporten, met enorm effect op de (psychische) gezondheid.

Esther Bergsma is expert Hoogsensitiviteit, sociaal-wetenschappelijk onderzoeker, spreker en auteur van Hoogsensitieve kinderen en Het hoogsensitieve brein. Zij richtte het online platform Hoogsensitief.NL op voor meer (h)erkenning voor HSP, vol met tips en blogs. Wil je nog meer over hoogsensitiviteit weten? Neem dan een kijkje op dit YouTube kanaal en Instagram-account.

Lees ook:

Waarom drie dagen werken genoeg is voor hoogsensitieven

Waarom hoogsensitieve vriendinnen geweldig zijn

6 tips om nu je hoogsensitieve kind te helpen



WENDY Special

Naar Buiten


Het is lente en alles mag weer. Dus gaan we voor de lentespecial naar buiten! In deze special vind je de leukste buitentips, persoonlijke verhalen over buiten wonen en mooie wandelinterviews.



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF