fbpx

Waarom we inmiddels wel genoeg hebben van thuiswerken

Het geldt niet voor iedereen, maar veel mensen werken vanwege de Covid uitbraak nog steeds thuis. Aanvankelijk was dat, als je tenminste geen kleine kinderen over de vloer had, best relaxed, maar volgens onze nieuwe stressdeskundige Kirsten Nelis is het sentiment inmiddels omgeslagen. Zeker nu het in veel huizen bloedheet is, kunnen we verlangen naar ons airco kantoor en een praatje met collega’s zou ook weleens fijn zijn. Hoe houden we thuiswerken toch draaglijk?

De eerste maanden na de COVID uitbraak voelden voor velen als vakantie: nét even wat langer in bed kunnen liggen, sporten tijdens werktijd, geen sociale afspraken, tijd om achterstallige klusjes in huis te doen en stiekem was er bij velen ook opluchting over het wegblijven van dagelijkse confrontaties met die vervelende collega.

Nu we een paar maanden verder zijn, lijkt het sentiment omgeslagen te zijn.

We missen onze collega’s

Mensen missen de sociale interactie, de grapjes over de leidinggevende en het priet-praatje bij de koffieautomaat. De informatie die via de wandelgangen verkregen werd is niet meer en dat begint nadelig uit te pakken. En intussen heeft iedereen vierkante ogen van alle video calls.

In deze periode hoor ik ook steeds vaker dat mensen het erg lastig vinden om hun werk los te laten. Ze staan met werk op en gaan ermee naar bed. De overgang van privé naar werk wordt niet bewust gemaakt en ’s nachts schrikken mensen wakker met gedachten over werk en hun to-do lijst.

Stress bouwt zich op

De lol is er voor de meeste mensen nu wel af en de stress begint zich op te bouwen. Veranderingen veroorzaken nu eenmaal stress en dat  is normaal. Dit hoeft ook niet erg te zijn tenzij de stress chronisch wordt. Als je in deze situatie voortdurende onzekerheid en angst (voor bijvoorbeeld baanverlies of ziek worden) erbij optelt, dan kan de teller nog wel eens in het rood eindigen.

Zie de signalen die je van jouw lichaam krijgt in de vorm van bijvoorbeeld slecht slapen of geen zin meer hebben als een boodschap dat er iets moet veranderen*.

Gelukkig kun je met een aantal simpele tips en tools een heleboel veranderen.

Maak bewuste overgangen

De reizen van en naar het werk kun je zien als een overgangsritueel. Het maakt dat je thuis letterlijk achter je laat, je hoofd leegmaakt en met frisse energie kunt starten aan de werkdag. En het maakt dat je de avond begint met een hoognodig moment met jezelf met hetzelfde doel.

Dus ook als je thuis werkt, zorg voor een overgang:

  • Doe alsof je naar je werk gaat en fiets of wandel een rondje voordat je start met werken.
  • Doe een meditatie als start van de werkdag om thuis los te laten en je te verbinden met werk.

Ook tijdens de lunch is het belangrijk om even weg te gaan achter je laptop vandaan. Trek de deur dicht en ga naar buiten, lees een boekje of doe even niets.

Aan het einde van de dag maak je opnieuw de overgang met de volgende tips:

  • Schrijf 3 dingen op die je de dag erna gaat doen (niet meer omdat dat z’n doel voorbij schiet en je er waarschijnlijk meer stress van krijgt)
  • Indien je aan de keukentafel werkt, ruim alle werkspullen op. Als je in een aparte kamer werkt, maak je bureau netjes en trek de deur achter je dicht.
  • Maak de overgang door middel van meditatie en bewegen. Doe dit overigens alleen zodat je echt even je hoofd kunt leegmaken.

Gun jezelf pauzemomentjes

Tenslotte mag je je realiseren dat je op je werk waarschijnlijk minder productief bent dan je denkt. Tussendoor maak je loopjes om drinken te halen en ben je sociaal met je met collega’s. Dit zijn pauze momentjes dus gun dat jezelf ook als je thuiswerkt!

Over Kirsten

Kirsten is leiderschapscoach en gespecialiseerd in stress management. Ze begeleidt mensen bij stress en burn-out en traint bedrijven op het gebied van burn-out preventie en vergroting van het werkgeluk. Eind 2010 kreeg ze zelf een burn-out, iets wat ze nu als een groot cadeau ervaart. Meer informatie over Kirsten vind je op haar site. Mocht je willen weten hoeveel stress je hebt, dan kun je hier een gratis test doen op

Meer interessante artikelen over stress en burnout lees je hier:

Lekker vakantie? Juist nu of straks loop je risico op een burn-out

Waarom hoogsensitieve personen zich vaak ondergewaardeerd voelen op het werk

 

(Visited 1.032 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief