fbpx

Voedingsvraag: worden we dik van goede vetten?

Klinisch diëtist en voedingswetenschapper Marijke Berkenpas is onze WENDY-expert en elke maand beantwoordt zij een voedingsvraag. Deze keer stellen wij haar de vraag: Goede vetten zijn goed voor ons. Denk aan vette vis, avocado, noten. Maar worden we niet dik van deze goede vette producten?

Antwoord van Marijke

De vetten in vette vis, avocado, noten en ook pinda’s en vloeibare plantaardige oliën zoals olijfolie of zonnebloemolie zijn grotendeels onverzadigd. Deze onverzadigde vetten verlagen jouw cholesterolgehalte en verkleinen daarmee jouw kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast zijn vetten een belangrijke brandstof, zijn ze betrokken bij allerlei processen in het lichaam en zorgen ze voor een goede opname van vitamine A, D en E in de darm. Hartstikke gezonde keuzes dus!

Het klopt inderdaad dat producten met vetten flink wat calorieën kunnen leveren. Echter, of je daarvan aankomt hangt niet af van een enkel voedingsmiddel maar van je totale eetpatroon. Dus wat je allemaal nog meer eet en hoe groot je porties zijn. Als je gemiddeld meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt dat kom je aan. Aankomen kun je overigens ook van een eetpatroon met een teveel aan producten zonder vet zoals snoep, frisdrank, boterhammen en pasta.

Hierbij 3 tips om meer voedingsmiddelen met gezonde vetten te eten zonder dat je daar van aankomt:

1. Doe de switch

Vervang zoveel mogelijk producten met ongezonde (de verzadigde vetten) door producten met onverzadigde vetten. Dat is niet alleen gezond, maar ook een goede strategie om niet te veel kcal binnen te krijgen.  Bak bijvoorbeeld in olijfolie in plaats van roomboter, neem een hand noten als tussendoortje in plaats van koek, en doe avocado, zalm, hummus of pindakaas op je brood in plaats van vleeswaren, chocopasta of kaas.

2. Size matters!

Pas je porties aan. Een bakje noten van 100 gram levert je al snel 600 kcal op. Dat is voor veel vrouwen al bijna een derde van de totale energiebehoefte. Voor je gezondheid is het voldoende om dagelijks een handje noten van 25 gram te eten. Weeg dat bijvoorbeeld eens af om te zien hoeveel dat eigenlijk is.

3. Meten = weten

Wil jij afvallen en zien waar de winstpakkers zitten? Vul dan eens de eetmeter in van het Voedingscentrum. Dat kan je veel inzicht geven in welke producten je zou kunnen vervangen of welke portiesgroottes je zou kunnen aanpassen zonder producten met gezonde vetten van je menu te schrappen.

Meer over Marijke

voedingsvraag

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van het evidence based food collectief I’m a Foodie. Waarop ze samen met collega diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers haar kennis deelt over (gezonde) voeding. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het Amsterdam UMC, locatie VUmc op de afdeling Maag-, darm-, leverziekten. In 2016 schreef ze het boek ‘Eet als een expert’ en sindsdien heeft ze 3 andere boeken uitgegeven in de serie ‘I’m a Foodie presents’. Marijke is onze nieuwe WENDY-expert, en naast dat we iedere maand een recept van haar delen, zal Marijke vanaf nu ook iedere maand een voedingsvraag beantwoorden.

Probeer ook een recept van Marijke:

Recept van I’m a Foodie: zwarte bonen brownie

 

(Visited 311 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief