fbpx

Op deze manier is hardlopen ook in de koude maanden leuk

Nu de dagen korter worden en de temperatuur flink daalt, is het begrijpelijk dat je geen zin hebt in dat rondje hardlopen. Toch is het belangrijk om fit te blijven en bovendien is het juist in de wintermaanden goed om voldoende buiten te zijn. Zo voorkom je een winterdip, die wordt veroorzaakt doordat je minder zonlicht krijgt.

1. De juiste kleding

Misschien wel het allerbelangrijkste: kies de juiste kleding! Je wilt warm blijven zonder dat je eindeloos veel gaat zweten. Een regel is dat je je altijd wat kouder moet kleden dan je zou willen. Wanneer je begint met rennen is het geen probleem als je het een beetje fris vindt. Je lichaamstemperatuur gaat behoorlijk stijgen wanneer je sport.

Het beste is om te werken met laagjes. Begin met een simpele top, draag hier overheen een sportshirt met lange mouwen. Hoe kouder het wordt, hoe meer kleren je kunt toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een fleece-jas of thermokleding. Wanneer het echt heel koud wordt, kun je natuurlijk ook kiezen voor handschoenen en een muts. Ook niet onbelangrijk: kies de juiste schoenen en sokken. Wind- en waterdichtheid is cruciaal.

2. Hydrateer

Vergeet niet genoeg water te drinken nu het buiten kouder is! Het is in de winter net zo belangrijk als in de zomer om jezelf goed te blijven hydrateren. Wanneer het kouder is, ben je je bovendien minder bewust van de hoeveelheid vocht je verliest. De waarheid is dat je waarschijnlijk net zoveel zweet als tijdens een work-out in de zomer. Je merkt het alleen minder vanwege de kou. Goed blijven drinken, dus! Ook als je door het koude weer minder vaak dorst hebt.

3. Motiveer jezelf

Ga jij liever een rondje hardlopen in het bijzijn van een ander? Ga dan op zoek naar een sportmaatje. Wellicht wil je vriendin wel met je mee. Op deze manier kun je elkaar blijven motiveren en ga je er samen doorheen. Bovendien zeg je je vriendin minder snel af dan jezelf. Ren je liever alleen? Geen probleem. Zorg er dan wel voor dat je de motivatie blijft vinden. Beloof jezelf een dagje spa wanneer je een maand lang iedere week hebt hard gelopen. Of beloon jezelf met een lekker maaltijd na het sporten. Zolang het er maar voor zorgt dat jij de deur uit komt.

4. Denk aan je veiligheid

Nu de dagen korter zijn en het dus eerder donker wordt ‘s avonds, is het belangrijk dat je reflecterende kleding draagt. Je kunt ook verschillende fietslampjes aan je kleding bevestigen, zodat je zeker weet dat je gezien wordt door automobilisten of andere weggebruikers.

Naast verlichting is het goed om stil te staan bij de gladdere wegen door de regen (of sneeuw). Zorg voor schoenen met genoeg grip en blijf op de vaste paden.

5. Stel een doel

Zeker in de winter is het belangrijk om een doel op te stellen. Stippel een route uit zodat je niet verdwaalt in het donker. Wijk hier niet zomaar van af, zo weet je hoe lang je ongeveer bezig bent. Het is namelijk ook niet goed om te lang buiten te zijn als het binnenkort gaat vriezen.

Lees hier waarom hardlopen goed is voor je gezondheid.



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF