fbpx

Zo kan jij een ongezonde leefstijl veranderen

Foto: Shutterstock

We hebben er allemaal wel last van, je weet dat je ongezonde habitus hebt, maar ervan af komen is het tweede. Of wellicht doe je iets onbewust, zo vaak, dat je niet eens doorhebt dat je een ongezonde habit creëert. Maar hoe kan je een ongezonde leefstijl veranderen?

Alle ongezonde habits op een rijtje

Nu vraag je je misschien af, wat bedoelen jullie dan? Met ongezonde habits bedoelen wij: het (overmatig) nuttigen van of gebruiken van dingen die een nadelig effect op je gezondheid kunnen hebben, zoals alcohol en/of suikers. Maar roken of overmatig gebruik van je telefoon kunnen ook ongezonde habits zijn. Waarom is dit dan zo slecht? Nou, om de volgende redenen:

Alcohol

Van alcohol weten we waarschijnlijk allemaal wel wat voor nadelig effect het heeft op het lichaam. Zo tast het je hersenen en lever aan. Alcohol verdooft de hersenen en zorgt er dus voor dat je trager wordt, of bepaalde dingen niet meer kunt herinneren. Daarnaast is alcohol voor het lichaam een giftige stof, daarbij komt je lever dus om de hoek kijken, want je lever wil alles direct weer reinigen. Als je vier glazen op een avond drinkt, is je lever al vier tot zes uur bezig om dit uit je bloed te krijgen. Zegt al genoeg, toch? De naam alcohol komt trouwens van de Arabische term “Al-Kuhl” en “Al-Gawl”, wat “Lichaam etende drank” betekent.

Suiker

Suikers… oh suikers… Het lijkt zo onschuldig maar je nuttigt meer suikers op een dag dan je denkt. Bijna overal zijn tegenwoordig suikers aan toegevoegd en zelfs de schepjes suiker die je in je koffie doet kunnen te veel zijn. Heb jij dat wel eens; je raakt in paniek omdat je niks lekkers meer in huis hebt? Je hebt geen energie meer en je lichaam denkt dit op te lossen met suiker. Suiker is dus een hele sluipende drug! Inname van suiker betekent ook simpelweg vetopslag, want overmatige inname van suikers maakt een extra hormoon aan in je lichaam, waardoor je lichaam denkt dat er meer vetopslag moet plaatsvinden. Suiker heeft nog zo veel extra negatieve gevolgen, waarvan een verlaagd immuunsysteem hier ook een voorbeeld van is.

Roken

Bij roken hoeven we waarschijnlijk niet meer te vertellen wat voor nadelig effect het heeft op het lichaam. Kom jij ook wel eens mensen tegen waarvan je gewoon kan zien dat ze al hun hele leven roken; gele nagels, rimpelige nek, bruine tanden… Roken is een enorme aanslag op je lichaam. Bovendien wordt 86% van longkanker veroorzaakt door roken.

Smartphonegebruik

De smartphone, tegenwoordig kan niemand meer zonder. Iedereen heeft er een en iedereen gebruikt ‘m, en veel! De gemiddelde Nederlander zit 2 uur en 28 minuten per dag op hun telefoon. Als we gaan inzoomen op Nederlanders tot 30 jaar, dan is dit 3 uur en 21 minuten per dag. Dat is in totaal 50 dagen per jaar! Daarnaast is het blauwe licht van je smartphone niet geweldig voor je slaapritme. Het maakt een stofje in de hersenen aan waardoor je minder goed slaapt. Ook worden we minder sociaal door het smartphone gebruik.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer ongezonde habits! Probeer eens na te gaan welke jij allemaal hebt!

En zo kom je er vanaf

Oké, we laten deze negativiteit even achter ons en gaan ons nu focussen op het positieve. Want ho kan je een ongezonde leefstijl veranderen? Waar begin je? Nou, bij het begin. Eraan toegeven dat je een ongezonde habit hebt, is oprecht al de start! Zo moet je ook weten te relativeren. Ook is het goed om te weten dat wanneer je iets voor minimaal 21 dagen volhoudt, je een nieuwe gewoonte hebt gecreëerd.

Zo is een glaasje alcohol op z’n tijd echt geen ramp, maar weet wel dat je dit liever niet iedere dag doet, want afbouwen is wel van belang. Wanneer je dus iedere avond nog steeds een glaasje drinkt, blijft het een habit voor je lichaam. Het beste is dus om twee dagen in de week helemaal geen alcohol te drinken. Als je dit nieuwe ritme een maand aanhoudt, is je lichaam eraan gewend en is het dus een nieuwe haait. Et Voilà!

Dit geldt overigens ook voor suikers en roken natuurlijk. Je kunt het beste starten met het niet meer zelf toevoegen van suikers. Dus probeer je thee of koffie te drinken zonder suiker en probeer je frisdrank in te wisselen voor een glaasje water. Of: wanneer je normaal 3 kopjes koffie met suiker per dag drinkt, verminder dit dan naar 1 kopje koffie per dag.  Veel vervangen suikers voor natuurlijke suikers, maar onthoudt ook: natuurlijke suikers, zoals honing of agave siroop, zijn nog steeds suikers!

Doorzettingsvermogen, doorzettingsvermogen!

Bij roken is het gewoon een kwestie van doorzettingsvermogen. De verslavende stoffen zorgen ervoor dat je er enorm naar verlangt wanneer je bijvoorbeeld een stressmoment hebt, maar juist dan is het zo belangrijk dat je een andere uitweg hiervoor zoekt. Ga even een rondje lopen of pak een kauwgom. Er zijn ook heel veel middelen om nicotine af te bouwen, dus onmogelijk is het zeker niet.

Je smartphonegebruik is tegenwoordig heel gemakkelijk te verminderen. Op de meeste smartphones kun je nu precies zien hoe lang je per dag op je smartphone zit en op welke apps je het meeste van je tijd besteed. Je kan zo ook gemakkelijk tijdslimieten instellen. Daarnaast is het natuurlijk ook niet zo’n gek idee om je smartphone af en toe niet naast je te hebben liggen. Leg ‘m zo nu en dan in een andere ruimte.

Kortom: je moet wel echt even doorzetten, wil je een ongezonde habit omzetten in een gezonde habit. Als je het maar graag genoeg wil, dan moet dit vast lukken!

Ook interessant:

(Visited 641 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief