fbpx

Leefstijlcoach Mies: het eten van groenten is zó belangrijk

Foto: Shutterstock

Onze leefstijlcoach Mies Peters, geeft jou de beste tips om zo energiek mogelijk in het leven te staan. In eerdere blogs vertelde ze al een beetje over voeding zoals vetten en suikers, waarmee ze in deze blog verder gaat met groenten. Voor sommigen waarschijnlijk een haat/liefde-verhouding, maar Mies legt uit waarom groenten o zo belangrijk zijn.

Hoe mooi zou het zijn als mensen aan het eten van groenten meer prioriteit geven? Groenten zijn een grote leverancier van energie en voedingsstoffen. Ze houden ziektes buiten de deur, verlagen zelfs de kans op hart- en vaatziekten, diabetes 2, (te) hoog cholesterol en bepaalde soorten kanker. Toch eten we ze niet genoeg, gek eigenlijk hè?

Hoeveelheden

Het advies vanuit het Voedingscentrum luidt dan ook om per persoon 250 gram groenten per dag te eten. En geloof me… dat is best veel! Vanuit de Nederlandse keuken is het vrij normaal om als avondeten de welbekende aardappels, vlees en groenten te consumeren. Maar krijg jij dan die 250 gram groenten binnen? Test het maar eens uit met een weegschaaltje erbij…

Vaak maken we ook gerechten waarin bijvoorbeeld 1 grote zak gesneden groenten verwerkt wordt. Meestal zit er in zo’n zak ongeveer 400-600 gram groenten. Neem als voorbeeld een spaghettisaus of nasi, waarin we de inhoud van zo’n zak groenten doen. Daar eten we dan met het hele gezin van en houden bijna altijd wel een paar porties over voor eventueel de volgende dag in de vriezer. Het gewicht aan groenten wordt dus verdeeld en je krijgt hooguit, als de hele pan leeg is, gemiddeld tussen de 100 en 150 gram aan groenten binnen. Hiermee zit je dus echt nog niet aan die 250 gram! Verderop geef ik wat tips om jouw persoonlijke groente-inname eenvoudig dagelijks te verhogen.

Vezels, vezels, vezels

De darmen zijn er bij gebaat als je vezelrijk voedsel eet.  Darmen zijn peristaltisch, ze bewegen in een soort van ritme. Voel jij dat ook wel eens? Door onder andere de combinatie van voldoende lichaamsbeweging, vochtinname en vezelrijk eten, maak je je darmen lekker schoon van binnen. Ook door het eten van pitten, noten en zaden schraap je je darmen van binnen lekker schoon.

We hebben allemaal hardwerkende ‘beestjes’ in onze buik, maar hoe stimuleer je de goede ‘beestjes’? Eet je bijvoorbeeld wel eens een komkommer met schil? Zo stimuleer je de groei voor goede darmbacteriën in je buik. Je versterkt hiermee dus je darmflora. Was de komkommer goed schoon en het is een kleine moeite om deze frisse groente aan je lunch toe te voegen. Die darmflora is trouwens erg interessant vanwege de link naar het brein. Er zijn nu veel onderzoeken gaande over de invloed van eten en je gemoedstoestand, de darmen worden dan “second brain” genoemd. Des te meer redenen om goed naar je darmen te luisteren!

Hoe krijg ik met gemak wat meer groenten binnen?

Tips:

  • Eet een omelet met roerbakgroenten.
  • Extra grote zak groenten toevoegen aan een maaltijd. Bijvoorbeeld in roerbak gerechten of in de spaghettisaus.
  • Deze tip is misschien niet helemaal volgens het boekje, maar ideaal voor kids die “bang” zijn voor groenten. Blender de groenterijke spaghettisaus en je kids hebben niet eens door dat ze gezonde groenten binnen krijgen. Deze saus oogt als een gewone bolognaisesaus.
  • Rauwkost bij je lunch. Koop bijvoorbeeld voor een paar dagen paprika’s, wortels, komkommers en tomaatjes in. Elke dag een bakje vullen met verschillende kleuren rauwkost en zo heb je stiekem al heel wat groenten op voordat je je avondeten gaat nuttigen.
  • Maak lekkere soepen. Zo’n soepje kun je aan je lunch toevoegen. Koop een thermosflesje bij de HEMA en neem de ’s ochtends opgewarmde soep mee naar het werk. Courgettesoep? Zo simpel te maken! Onderaan staat mijn recept.
  • Begin de dag boordevol vitamines met een spinazie-fruit smoothie. Ook lekker om bij je lunch te nuttigen en handig voor onderweg. Ook hiervan onderaan mijn recept.
  • Weekend? TV-avondje? Snij verschillende soorten rauwkost in julienne reepjes en dip ze in de humus en/of tzatziki. Ook een mooie aanvulling op de borrelplank met verjaardagen.
  • Vind je het moeilijk om op vakantie toch even aan je dagelijkse hoeveelheid groenten te komen? Ga je uit eten? Pizzaatje? Neem als side dish een groene salade of een bakje groenten!

Wist je dat?

  • Een rode paprika 4x meer vitamine C bevat dan 1 sinaasappel?
  • Diepgekleurde groenten en fruit meer vitamines en mineralen bevatten?
  • Courgette rauw te eten is door die bijvoorbeeld aan een salade toe te voegen? Gebruik een spirelli en creëer mooie lange slierten. Ook leuk om bij wortel en komkommer de spirelli te gebruiken.
  • Zetmeelproducten, zoals pasta’s, rijst of aardappelen, door groenten kunt vervangen?

Elke supermarkt verkoopt tegenwoordig bloemkool- of broccolirijst,  courgettepasta en zoete aardappel. Ook handig bij een doel om lichter te worden. Je verlaagt hiermee namelijk de hoeveelheid koolhydraten in je voeding. Blijf hierbij wel veel eiwitrijke en gezonde vetrijke voeding eten. Meer voedingsstoffen en minder suikers!

Recepten:

Courgettesoep

Benodigheden: Staafmixer en soeppan

  • 2 rode uien, gesnipperd
  • olijfolie/kokosolie
  • 2 tenen knoflook, heel fijn gesneden
  • 2 courgettes, in blokjes
  • 1 liter gekookt water
  • 2 groentebouillonblokjes (gistvrije bouillon)
  1. Verhit in de soeppan een flinke lepel olijfolie/kokosolie. Fruit hierin de ui samen met de knoflook totdat de ui er glazig uitziet. Voeg nu de courgette toe en bak deze 5 minuten mee.
  2. Voeg nu het gekookte water en de bouillonblokjes toe. Breng alles wederom aan de kook. Zet het vuur laag als en laat de soep 15 minuten pruttelen.
  3. Pureer de soep met een staafmixer. Schep de soep in soepkommen en voeg bijvoorbeeld gerookte kipreepjes of zalmreepjes toe.

Spinaziesmoothie

4 handen spinazie, 200 ml water/melk (kokos/amandel), 1 citroen uitgeperst, 1 banaan of 1 kiwi of een halve mango, 5 blaadjes munt, ⅓ komkommer. Alles in de blender en smullen maar!

Eet deze smoothie eventueel met een lepel. Dat is beter voor de vertering in verband met het aanmaken van het verteringshormoon amylase.

“Je bent wat je eet…

LIEVE groet Mies!!

Over Mies

Mijn naam is Mies en ik ben leefstijlcoach. Ook ben ik voedingscoach bij WENDY’s DISQ Club. Samen met mijn man heb ik twee zoons van 10 en 15 jaar oud. We runnen samen ons bedrijf Winkr8 en richten ons op vitaliteit, voeding en veerkracht. Ik sport omdat ik fit, energiek en vitaal wil zijn. De blogs die ik schrijf voor Wendyonline.nl gaan over balans en gezondheid.

 

Meer artikelen van Mies

(Visited 599 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief