fbpx

Met deze 10 dingen zou je moeten stoppen in 2023 volgens gelukspsycholoog Josje Smeets

Als gelukspsycholoog begeleid ik al ruim twintig jaar mensen met uiteenlopende vraagstukken. Omdat geluk een subjectief begrip is zijn de wensen en behoeften van al deze mensen anders; ieder mens is immers uniek en heeft zijn eigen verhaal. Ondanks dat zijn er wel degelijk patronen te ontdekken; mensen die worstelen met hun eigen geluk doen vaak een aantal zaken hetzelfde.

Stop met het volgende en wordt gelukkig

Speciaal voor Wendy creëerde ik een lijstje met tien zaken waarmee je in 2023 zou moeten stoppen. Happiness gegarandeerd!

  1. Continu willen pleasen. De absolute aanvoerder van dit lijstje. Veel mensen zijn bezig met de buitenwereld en hebben continu (onbewuste) stemmetjes in hun hoofd Wat zou een ander van me denken? Ben ik wel leuk en goed genoeg? Pas als je leert luisteren naar wat jij wilt en durft te kiezen voor jezelf kun je gelukkig worden.
  2. Continu ja Zie bovenstaande. Zeg alleen ja als jij dat zelf wilt.
  3. Stress-signalen negeren. Je lichaam is je beste raadgever. Heb je plots hoofdpijn, slaap je minder goed, heb je vreemde buik- of nekklachten? Vaak zijn dit de eerste signalen van langdurige stress. Negeer deze niet en neem rust, rust, en…. juist ja: rust.
  4. Luisteren naar je angsten. Zekerheid en veiligheid zijn belangrijke basisbehoeften van de mens. Sommige mensen blijven hier echter zo angstvallig aan vasthouden dat het hun eigen geluk in de wegstaat. Ja, sommige zaken zijn spannend en wellicht faal je, word je een keer afgewezen, vinden mensen iets van je of wat dan ook. Maar juist het onder ogen zien van je angsten maakt je sterker en rijker. Je groeit en mooier nog; je leert dat je angsten vaak erger zijn dan de realiteit. Probeer daarom dit jaar je comfortzone een beetje te stretchen. Niet te veel, maar zeker niet te weinig.
  5. Te lang stilstaan bij het verleden. Het is belangrijk om bepaalde zaken een plekje te geven. Als je stilstaat bij je verleden leer je jezelf en anderen beter te begrijpen en hieraan kun je acties koppelen. Sommige zaken moeten wellicht worden uitgepraat en bij andere zaken hebben simpelweg tijd nodig. Zo kan rouwen om een geliefde tot (tientallen) jaren duren. Maar bedenk ook dat mensen over een superpower beschikken: veerkracht. Bedenk goed wanneer het moment daar is om op te krabbelen en door te gaan. Om dankbaar zijn voor je verleden en voor de persoon die je geworden bent. Om met een positieve blik vooruit te kijken en te beslissen hoe je het voortaan (anders) gaat aanpakken.
  6. Te veel tijd besteden aan energievreters. Merk jij dat er mensen zijn die niets meer toevoegen aan je leven? Die alleen maar energie slurpen in plaats van opleveren? Maak hier (drastische) keuzes in. Besluit de vriendschap te stoppen of het contact te minimaliseren. Afstand nemen kan enorm bijdragen aan jouw gezondheid. Hetzelfde geldt voor energievretende taken of werk. Zorg dat de balans positief uitslaat; dat je meer tijd besteedt aan zaken die energie opleveren dan andersom.
  7. Teveel tijd besteden aan socials. Jaja, ik weet dat je dit ook wel weet. Maar socials zijn niet alleen verslavend, ze werken vaak ook deprimerend omdat we continu de neiging hebben ons te vergelijken met anderen die het nét even wat beter doen dan jijzelf. Bovendien is je smartphone een enorme prikkelverschaffer. Je brein wordt er kortstondig blij, maar vooral ook heel moe zijn. Af en toe offline gaan geeft je daarom rust, inzichten en een goed gevoel.
  8. Kansen aan je voorbij laten gaan. Je maakt tienduizenden keuzes per dag. Sommigen zijn gemakkelijk, anderen vergen tijd. Vaak zie je bij een grote kans (bijvoorbeeld om dat ene huis kopen of een jaar in het buitenland te wonen) vooral heel veel beren op de weg. Probeer eens wat vaker te luisteren naar je intuïtie, deze heeft het verrassend vaak bij het juiste eind. Mensen hebben aan het eind van hun leven vaker spijt omdat ze iets niet gedaan hebben in plaats van andersom. Go for it!
  9. Zaken te serieus nemen. Iets dat je nu heel belangrijk vindt is dat vaak over een jaar niet meer. Ga daarom na; is het het waard om zoveel hoofdbrekens over te hebben of kun je er misschien wat lichter over denken? Maak plezier, het leven is te kort! Lach, onderneem actie, faal, sta op en ga door!
  10. Jezelf niet goed genoeg vinden. Last but not least; je zult het met jezelf moeten doen. Je kunt maar beter blij zijn dus met dat fantastische lijf en dat megabrein van je. Gebruik je talenten, zoek mensen die je waarderen om wie je bent en doe vaak genoeg iets waar je hartje sneller van gaat kloppen.

Happy 2023!

Wil jij stoppen met zaken die je geluk in de weg staan? Gelukspsycholoog en Wendy-Expert Josje Smeets helpt je graag verder. 



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF