fbpx

Waar droom jij van in 2023? Volg het stappenplan van gelukspsycholoog Josje Smeets en maak je dromen waar

Over een paar weken zitten we alweer aan de champagne en oliebollen. De hoogste tijd dus om na te denken over je dromen en doelen voor het nieuwe jaar. Geluk is voor een groot deel mindset; het zijn je gedachten en acties die zorgen dat je je dromen al dan niet waarmaakt. Alleen jij kunt dit doen. Als je gelukkig wilt worden moet je dus in actie komen! Hoe? Lees vooral verder. Wendy-expert Josje Smeets vertelt over het nut van dromen.

Stappenplan; van droom naar doel naar actie

1. Het is belangrijk dat je eerst start met het dromen. Niet iedereen heeft heel duidelijk voor ogen wat hij of zij wil in het leven. Dagdromen helpt je hierbij en is het perfecte voorbeeld van een visualisatie-oefening. Doe -bij voorkeur- je ogen dicht en jezelf de vraag: hoe ziet mijn perfecte leven eruit als ik alle tijd en geld van de wereld zou hebben? Met wie zou ik dan omgaan, waar zou ik wonen, wat voor werk zou ik doen, hoe zou je je dag besteden etc.? Probeer jezelf een zo helder mogelijk beeld te vormen. Welke kleuren zie je, wat is het voor een weer, hoe voel je je? Het visualiseren van een droomleven is meestal een prettige ervaring, dus alleen de oefening zelf al brengt geluk.

Heb je moeite met het vinden van antwoorden op al deze vragen? Download dan een app die je helpt bij geleide visualisatie of zoek hulp van een derde.

2. Ga vervolgens na wat deze droom je vertellen wilt. Vaak komen tijdens het dagdromen dezelfde beelden voorbij; jij wuivend in een hangmat op een parelwit strand bijvoorbeeld. Toch is de realiteit vaak mijlenver verwijderd van dit ideaalplaatje; jij zwoegend in je regenponcho op de fiets op weg naar je werk komt meer in de buurt.

Wil het dan zeggen dat je de boodschap uit je dagdroom letterlijk moet opvolgen? Moet je inderdaad je baan opzeggen, je boeltje moet pakken en vertrekken richting verre oorden? Het antwoord is nee. Maar bedenk wel dat je dagdroom een onderliggende boodschap heeft; probeer deze te achterhalen. Verlang je misschien naar meer vrijheid of meer buitenlucht? Wil je minder zorgen of heb je behoefte aan meer rust?

Wanneer je het antwoord weet ga je met deze onderliggende behoefte aan de slag.

3. Stel jezelf doelen. Koppel deze aan je diepste behoeften die naar boven komen in je dagdromen. Probeer daarin concreet te zijn en maak een heus stappenplan. Er is altijd íets dat je doen kunt; denk daarover na en zet het op papier.

4. Behaal je doelen. Doelen stellen of goede voornemens bedenken lukt vaak nog wel, ze ook daadwerkelijk behalen is een heel ander verhaal. Het is de kunst om je doelen te verdelen in piepkleine subdoelen. Zet ook deze op je stappenplan.

Wil je bijvoorbeeld meer rust in je leven? Ga dan niet gelijk al het overwerk overslaan en geforceerd om vijf uur naar huis; dit houd je namelijk niet lang vol. Kies er liever voor om elke dag een kwartiertje eerder je tas in te pakken. Maak van die 15 minuten eerder stoppen met werk je subdoel en ga er net zolang mee aan de slag, totdat het gedrag is geautomatiseerd. Pas dan neem je een volgende stap; nóg wat eerder naar huis of het inlassen van een extra pauzemoment bijvoorbeeld.

En onthoud, niet alleen het behalen van je doelen maakt je blij. Juist het zetten van stapjes richting je doel geeft je zelfvertrouwen een enorme boost. Je wordt er onmiddellijk gelukkiger van.

Wil jij je doelen behalen en meer geluk in je leven? Gelukspsycholoog en Wendy-Expert Josje Smeets helpt je graag verder



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF