Lees de eerste column van Antje Monteiro over veerkracht: ‘Het gaat er niet om of je onderuitgaat, dat gaan we allemaal, het gaat erom dat je weer opstaat’

Als iemand weet hoe belangrijk veerkracht is, is het Antje Monteiro wel, musicalartieste en schrijfster van het boek …EN DOOR. In haar eerste column voor wendyonline vertelt ze wat veerkracht voor haar betekent en geeft ze tips die haarzelf helpen om veerkrachtig te blijven. Antje zal vanaf nu elke drie weken een column schrijven voor wendyonline.nl. In de nieuwe Wendy-special over veerkracht kun je ook een mooi interview met haar lezen.

Veerkracht staat voor meer dan alleen maar vallen EN weer opstaan. Het staat voor Elasticiteit, Energie, Fut, Incasseringsvermogen,  Lenigheid, Rekbaarheid, Rekkracht, Soepelheid, Souplesse, Spankracht, Vitaliteit,  Weerstand, Weerstandsvermogen en Wilskracht.

Ik ben zelf geboren met een enorme veerkracht.  De term ‘de rek is er even uit’ heb ik nog nooit ervaren.  Maar die veerkracht komt wel ergens vandaan. In mijn geval vanuit mijn wilskracht. Mijn wilskracht en veerkracht zorgen er samen voor dat ik me kan focussen op iets wat ik graag wil en er dan 100% voor kan gaan. Ondanks tegenslag. Ik doe twee stappen vooruit, wordt er drie terug geworpen, maar ik veer altijd weer op en ga door.  Al op jonge leeftijd heb ik veerkracht ontwikkelend om door te kunnen gaan. Mijn vader werd overspannen en ging daardoor drinken, ik had een vriend met losse handjes en werd op 26 jarige leeftijd alleenstaande moeder van mijn dochter Romy. Toch koos ik er altijd voor om te kijken naar wat er wel was. Ondanks tegenslag wil ik toch gelukkig zijn. Maar daar heb je wel veerkracht voor nodig.

Bibian als voorbeeld

Veerkracht…..het zit in ons. We worden er allemaal mee geboren. Door onze veerkracht leren we lopen. Kijk naar een baby van 11- 12 maanden. Ze vallen en vallen én vallen, maar staan elke keer weer op, net zo lang tot ze kunnen lopen. Gisteren liep ik met onze hond Coosje door de weilanden bij mij om de hoek. Ik zie voor het eerst dit jaar weer de schapen buiten staan en denk aan de vertederende beelden van een net geboren lammetje, wankelend en omvallend proberen ze op te staan, net zo lang tot het lukt. Om daarna blij door de wei te huppelen. Met veerkracht. Mijn gedachten dwalen af naar mijn grote voorbeeld hierin, onze lieve Bibian Mentel. Zij heeft haar veerkracht gebruikt om, ondanks zoveel tegenslagen, toch zoveel te overwinnen. Het heeft haar leven daardoor met 20 jaar verlengd en zij is daarmee een voorbeeld voor vele.

Wees dankbaar

De ene persoon heeft van nature meer veerkracht dan de ander. Het ene kind kiest ervoor langer te blijven kruipen terwijl de ander bij 11 maanden al langzaam via de tafelrand lopend de wereld wil verkennen. Na 40 jaar onderzoek is er aangetoond dat veerkrachtige proefpersonen een lager sterftecijfer, minder chronische ziekten en een lager echtscheiding percentage hadden. Deze veerkrachtige proefpersonen werden vooral gekenmerkt door een optimistische levenshouding, succesvolle relaties en bevredigend werk. Veerkracht is dus belangrijker dan je denkt. Gelukkig kun je veerkracht trainen. Het is een combinatie van gedrag, gedachten en acties die je kunt aanleren en verder ontwikkelen. Je kunt je eigen veerkracht dus versterken. Er zijn boeken over geschreven en op internet is er heel veel over te vinden. Vooral nu, in deze wereldwijde corona-pandemie, waarin heel veel wordt gevraagd van ons incasseringsvermogen is veerkracht cruciaal voor een gelukkig leven. De tip voor het vergoten van je veerkracht is om elke dag, voor je gaat slapen, 3 dingen op te noemen waar je dankbaar voor bent. Dat kunnen hele kleine simpele dingen zijn; een lekkere maaltijd van die dag, een lief bericht op je what’s app, het lekkere bed waar je in ligt. Als je jezelf traint om dankbaar te zijn dan train je jezelf om te kijken naar wat er wel is, in plaats van wat er niet is.  Je krijgt een positievere kijk op je leven (gedachten).

Een andere tip is om wat vaker een compliment te geven aan iemand anders.  Je zult merken dat je, door iemand anders positief te benaderen, er zelf energie van gaat krijgen (gedrag).

En als laatste, ga 10 minuten mediteren. Je kunt al beginnen met heel even niets doen. Zoek een rustige plek op, ga comfortabel zitten en doe 10 minuten even helemaal niets.  Door geen prikkels te krijgen van je omgeving krijg je vanzelf ruimte voor je eigen ik. Als je het volhoudt dan ga je merken dat stress minder vat op je heeft en de positieve gedachten makkelijker blijven hangen (actie)  En zoals al we uit onderzoek weten vergroot positiviteit je veerkracht.  Probeer het eens een maand en je zult merken dat het werkt.

Liefs, Antje

Over Antje

Antje Monteiro is musicalartieste, zangeres en presentatrice. Daarnaast schrijft Antje elke drie weken een column op wendyonline.nl. Ze is de moeder van musicalartieste Romy Monteiro. Onlangs verscheen haar eerste boek: …EN DOOR, over hoe tegenslag je geluk niet in de weg hoeft te staan. In het boek vertelt ze haar aangrijpende en indrukwekkende verhaal. Aan de hand van haar persoonlijke ervaringen neemt Antje de lezer mee in haar bijzondere leven en geeft ze tegelijkertijd tips voor een positieve mindset en het vinden van geluk. Daarnaast is Antje oprichtster van het thuissportplatform Fit at Home.

Het boek van Antje is te koop in onze shop.

Lees ook deze verhalen over het thema veerkracht:

Interview met Wendy over vertrouwen op je veerkracht: ‘Ik weet nu dat het altijd weer goedkomt’

Lale Gül schrijft met haar boek Ik ga leven een bestseller, maar raakte daardoor wel haar familie kwijt: ‘Ze accepteren mijn keuzes niet’