fbpx

Kinderyoga in je eigen huiskamer

Foto: Moon Jansen

Onze blogger Lotte van Koningsveld is een heuse yogi. Ze heeft haar eigen praktijk en heeft haar rust weer gevonden door middel van yoga. In deze blog schrijft ze hoe jij met je kind thuis kinderyoga kan doen. “Hetgeen dat ik zelf naleef; zoveel mogelijk delen. Dat is mijn missie. Omdat ik geloof dat de wereld daar mooier van wordt. En om die reden geef ik yoga graag door aan mijn kinderen. Zolang ze er plezier in hebben. En het leuke is.. ze vinden het fantastisch!”

Wil jij ook verbinden en bewegen met je kleintje? Want hoe fijn is het om écht even de tijd te nemen voor elkaar? Om te spelen terwijl je stil staat bij thema’s als liefde, zelfvertrouwen en dankbaarheid? Want dat is waar yoga over gaat. In deze blog deel ik 3 kinderyoga-oefeningen waar je de deur niet voor uit hoeft. Een yogamatje is niet persé nodig. De belangrijkste ingrediënten zijn humor en een glimlach.

Aandacht is een toverstokje

Tijdens deze oefening gebruik je het klankschaaltje of als je deze niet hebt zijn er online diverse apps te vinden met het geluid van een klankschaaltje. Leg je handen op je buik en richt je op je ademhaling. Voel je het op en neer gaan van je adem in je lijf? Als je wil mag je je ogen dichtdoen. En dan ga je met aandacht naar je oren en luister je naar het geluid van de klankschaal tot het voor jou helemaal stil is. Soms kun je het heel lang horen. En als de klank voorbij is, steek je je hand op. Voor kinderen is een klankschaaltje iets magisch. Zo heb je meteen de aandacht en maakt je kind contact met het stille plekje in zichzelf.

Springen voor plezier

Kom zitten op je hurken en verander in een sprinkhaan door je handen voor je borst te brengen. Je handpalmen komen tegen elkaar aan en je vingers wijzen naar boven. Blijf een paar tellen heel rustig zitten en spring dan omhoog. Herhaal dit een aantal keer en probeer steeds grotere sprongen te maken. Denk aan de glimlach! En stel elkaar de vraag; “Wanneer ging jij met grote sprongen vooruit?”

Dappere krijger

Je bent goed zoals je bent. En dat je anders bent dan een ander is heel normaal. Dat maakt jou uniek. Deze oefening richt zich op zelfvertrouwen. Ga rechtop staan. Stap met je rechterbeen naar achteren en zet je achterste voet een beetje schuin naar buiten. Draai je lichaam opzij. Strek je armen, buig je voorste been en kijk over je voorste hand naar voren. Adem rustig in en uit. En zeg dan tegen jezelf; “Ik voel me stoer, ik voel me dapper, ik voel me sterk”.

Kinderyoga helpt om te ontspannen en emoties te leren herkennen. Het zorgt voor balans en het verwerken van alle dagelijkse prikkels. En daarbij worden onze kinderen volwassenen die door bewust in het leven te staan een mooie bijdrage kunnen leveren aan de wereld!

Over Lotte van Koningsveld

Ik ben Lotte van Koningsveld. Moeder van twee & founder van Hartje Yin Yoga en Hartje Amsterdam. Met mijn yoga-retreats en mantra-armbandjes wil ik jou inspireren stil te staan bij wat écht belangrijk voor je is. Om vervolgens de keuzes te leren maken die bij jou passen. En je mooiste leven te leiden.

Ook interessant

(Visited 278 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief