fbpx

Personal trainer Kelby Jongen vertelt hoe je een gezonde portie in kan schatten

Ben je bezig met afvallen, maar vind je het lastig hoeveel je van welke gerecht mag hebben? Deze week vertelt onze personal coach Kelby Jongen over hoe je een gezonde portie kunt inschatten.

Gezonde portie

Gebruik je hand als guide voor het inschatten van porties. Hoeveel mag je nu eigenlijk eten van alles? Belangrijk om te weten is dat deze porties niet zijn voor krachtsport of intensieve duursporters en mensen met een fysiek zwaar beroep

Koolhydraten:

Ongekookte pasta, aardappels en rijst mogen de hoeveelheid van een gebalde vuist zijn. Dit is ongeveer 75 gram en levert 219 kcal op.

Vlees:

Vlees mag de palm van je hand zijn zonder vingers.

Vis:

Witte vis is laag in vet en calorieën en mag daarom de grootte van je hand inclusief vingers zijn. Vette vis mag de palm van je hand zijn zonder vingers en het liefst maar 1 keer per week.

Groente:

Sla en spinazie mogen 2 hele handen zijn. Gooi je bord maar vol! Vaste groenten een gebalde vuist aan groenten. Ik raad je aan om 200 gram groenten per dag te eten.

Fruit:

Een kommetje van 2 handen voor klein fruit. Ik adviseer je 2 stuks fruit per dag.

Vetten:

Deze mag je van je duim tot aan de knokkel. Bijvoorbeeld boter, smeersels maar ook pindakaas.

Noten:

Een handpalm van noten is voldoende. Advies is niet meer dan 15 gram ongezouten noten per dag te eten.

Water:

Water mag zo’n 1 ½ tot 2 liter per dag zijn. Beperk koffie en thee tot 2-3 glazen per dag en vermijd suikerhoudende dranken.

Schrijf je in voor het Postpartum-programma of Boost je leefstijl

Kelby Jongen is fitnessexpert en personal trainer en ondernemer in de fitnessbranche. Ze schreef diverse boeken over fitness en werkte onder andere mee aan het televisieprogramma Obese. Voor Wendy ontwikkelt ze beweegprogramma’s. Verbeter je conditie en werk aan je leefstijl in je eigen tijd en tempo met het Boost je Leefstijl-programma of volg het speciale Postparfum-programma om te herstellen en weer in beweging te komen na een zwangerschap. Na deze cursus van acht weken voor maar 60 euro voel jij je weer helemaal fit! Je kunt je nu inschrijven voor de nieuwe programma’s Boost je Leefstijl en het Postpartum-programma voor na de zwangerschap.



WENDY Special

Naar Buiten


Het is lente en alles mag weer. Dus gaan we voor de lentespecial naar buiten! In deze special vind je de leukste buitentips, persoonlijke verhalen over buiten wonen en mooie wandelinterviews.



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF