Hormoondeskundige Ralph Moorman vertelt waarom bewegen zo goed is voor je hormonen

Dat bewegen goed voor ons is hoeft Hormoondeskundige en Wendy-expert Ralph Moorman niet meer te vertellen. Doe dit zo veel mogelijk! Wandel, fiets of zwem iedere dag minimaal een uur in de buitenlucht wanneer je geen beroep hebt waarbij je al de hele dag fysiek bezig bent.

Bewegen is goed voor je hormonen!

Bewegen doet je hormonen goed. Althans; als je op de juiste manier sport, want verkeerd sporten kan ook een hormonale disbalans veroorzaken…

Verschillende trainingsvormen kunnen totaal andere effecten hebben op hormonen. Vaak reageren hormonen logisch op de spierbelasting die wordt uitgeoefend. Zo is het logisch wanneer je traint als een marathonloper dat de hormonen hier op anticiperen door juist die processen te stimuleren die nodig zijn om een ideaal marathonlijf te krijgen. En zo zullen hormonen bij training als een bodybuilder je juist dat gespierde lijf geven.

Het basis Hormoonfactor trainingsschema is gebaseerd op de wens om een strak gespierd lichaam te krijgen. Hierbij is het doel tijdens de training een efficiënte prikkel tot spiergroei te geven, waarbij cortisol niet te lang hoog oploopt en de herstelhormonen testosteron en groeihormoon zo hoog mogelijk worden na de training.

Cortisol begint flink te stijgen na 40 minuten trainen. Deze hoge cortisolspiegel ondersteunt de trainingsprikkel, maar moet ook zeker niet te lang duren (teveel spierafbraak). Het devies is om intensief te trainen als een bodybuilder, maar zeker niet langer dan een uur.

30 minuten na de training kom je in de herstelmodus en stijgen de spiegels van testosteron en groeihormoon. Om te herstellen en te groeien betekent dit dat het lichaam in de komende 48 uren die nodig zijn voor herstel hier wel de kans voor krijgt. Wanneer bijvoorbeeld de voeding en slaap niet goed zijn en de stress hoog, is het herstel niet optimaal.

Stress verminderen

En dan nu een kleine intro over een zeer belangrijk onderwerp met betrekking tot hormonen: Stress verminderen! Het is niet alleen goed voor je hormonen; je hele leven kan er een stuk leuker door worden!

Het zenuwstelsel en het hormoonstelsel werken 24 uur per dag samen om het lichaam te helpen met het anticiperen op stress. Er zijn allerlei soorten stressprikkels:

  • Stress kan acuut zijn of chronisch.
  • Stressprikkels variëren van lichte stress tot levensbedreigende stress.
  • Stressbronnen kunnen zowel in het lichaam ontstaan als daarbuiten.

Twee hormonen werken samen om met stress om te kunnen gaan

Adrenaline reageert snel op acute en sterke stressprikkels om de zogenaamde ‘fight or flight’ reactie in gang te zetten.

  • De bloeddruk stijgt.
  • De bloedsuiker stijgt.
  • Bloedvaten naar de op dat moment belangrijke organen zoals spieren en hersenen
  • gaan open.
  • Bloedvaten naar minder belangrijke systemen zoals de vertering worden afgeknepen.
  • De hartslag gaat omhoog en het zenuwstelsel wordt op scherp gezet (verwijde pupillen).

Cortisol is het tweede stresshormoon dat langzamer reageert op stressprikkels en het werk van adrenaline deels gaat overnemen, waardoor de adrenalinerush weer getemperd wordt.

  • Cortisol verhoogt de bloedsuiker (ook door deels eiwit af te breken).
  • Het verhoogt de bloeddruk (natriumretentie).
  • Het remt het immuunsysteem (ontstekingsremmer).
  • Cortisol wordt ook aangemaakt als reactie op ontsteking.
  • Cortisol volgt een dagritme met een piek in de ochtend.

Beide hormonen zijn van nature perfect ontwikkeld op kortdurende stressbelasting. Chronische hevige stress in de huidige tijd en maatschappij kan het stresssysteem en de gezondheid echter ondermijnen. Burn-outs (en bijnieruitputting) zijn geen zeldzaamheid meer. Helaas worden de meeste mensen pas ‘wakker’ wanneer stress zijn tol gaat ei- sen, terwijl dit vaak voorkomen kan worden.

Wil je weten of jouw hormonen uit balans zijn? Download dan hier het gratis e-book inclusief zelftest, recepten en dagschema’s.