fbpx

Hormoondeskundige Ralph Moorman over hoe je buikvet kan verliezen als man

Het is lastig om af te vallen met al dat lekkers om ons heen. Nog even snel een candybar bij de kassa meepakken of even langs de snackbar rijden, dat wordt ons allemaal zo gemakkelijk gemaakt. En al die extra kilo´s gaan vaak rondom de buik zitten. Hormoondeskundige Ralph Moorman vertelt hoe je als man zijnde buikvet kan verliezen. 

Hoe kom ik van mijn buikvet af als man?

Of jij makkelijk vet op je buik krijgt is deels afhankelijk van je genen en hormonen. Een aantal hormonen spelen een belangrijke rol bij deze vetverdeling.

Cortisol komt vooral veel vrij bij chronische stress en/of ontstekingen of wanneer toegediend wordt als medicijn. Daar staat tegenover dat hormonen zoals testosteron en groeihormoon dit juist tegen gaan.

Bij het ouder worden dalen bij mannen de niveau’s van testosteron en groeihormoon waardoor het steeds lastiger wordt om dat buikje tegen te gaan. Wanneer je dan ook nog eens een hoge cortisolspiegel hebt door bijvoorbeeld chronische stress wordt dit effect op het buikvet versterkt en verlies je daarnaast ook spiermassa.

De 3 belangrijkste tips:

Cortisol verlagen

  • Beperk stress
  • Slaap goed
  • Ontspan zo veel en goed mogelijk
  • Eet minder suiker, e-nummers, bestrijdingsmiddelen en voedsel waar je allergisch/ intolerant voor bent
  • Gebruik niet meer dan twee cafeïne houdende consumpties per dag.

Groeihormoon boosten

  • Beperk stress
  • Slaap goed
  • Eet voldoende eiwitten
  • Train maximaal 1 uur zwaar (krachttraining) en herstel voldoende voor de volgende training (meer dan 48 uur)

Testosteron boosten

  • Beperk stress
  • Eet voldoende vet
  • Train maximaal 1 uur zwaar (krachttraining) en herstel voldoende voor de volgende training (meer dan 48 uur)
  • Doe niet te vaak en te lange cardiotrainingen (zoals hardlopen en wielrennen)
  • Zorg ervoor dat je succes hebt! Winnen doet testosteron stijgen
  • Verminder de alcoholinname
  • Eet geen grote hoeveelheden zoethout bevattende producten zoals drop
  • Ga niet te streng op calorie beperkend dieet.
  • Zorg voor veel ‘voedende’ sociale contacten
  • Vergeet vooral niet af en toe ‘onschuldig’ te flirten
  • Loop rechtop met de schouders naar achteren (‘trots als een pauw’)

Meer over Ralph lees je hier.

Lees ook:

Hormoondeskundige Ralph Moorman over lipoedeem

(Visited 543 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief