Hoogsensitief? 5 redenen waarom jij zo intens kunt genieten van de lente

De zon staat loodrecht boven de evenaar, de lente is begonnen. Hoogsensitieve personen ervaren de lente over het algemeen als zeer positief. Je krijgt een boost van energie en je staat een stuk positiever in het leven. Het immuunsysteem wordt verbeterd, hierdoor ben je productiever op een dag. HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen legt uit waarom hoogsensitieve personen intens kunnen genieten van de lente.

1. Positieve mindset

De donkere dagen laten wij achter ons en wij verwelkomen de zonnige dagen met de aangename temperaturen. Meer zonlicht zorgt voor een positieve instelling. Niet alleen bij jou maar ook bij de mensen om je heen. Hoogsensitieve personen zijn gevoeliger voor de emoties van de mensen om zich heen. Je merkt het vrijwel direct wanneer de ander niet lekker in zijn vel zit.

Wanneer je jezelf niet goed genoeg kunt beschermen tegen deze externe prikkels, kan dit jouw humeur voor de rest van de dag beïnvloeden. De positieve energie verlaat het lichaam en neemt plaats voor de negatieve emotie van de ander. De lente is een periode waarbij iedereen klaar is voor een nieuwe start. Absorbeer deze positieve prikkels en beweeg mee met het ritme van deze energieke flow.

2. Energetische schoonmaak

De ramen gaan open, het is tijd voor verlichting in de leefomgeving. De voorjaarsschoonmaak kan van start gaan. Je kunt naast het schoonmaken en opruimen van de leefomgeving ook een schoonmaak organiseren op energetisch niveau. De lente is een uitgelezen kans om jezelf af te vragen of je tevreden bent met het leven dat je leidt. Hoogsensitieve personen gedijen niet goed wanneer zij omringd worden door personen met een negatieve mindset. Dit alles zal hun gaan beperken in hun creativiteit en vaak komen zij terecht in een vicieuze cirkel, vol van negatieve emoties en piekermomenten.

Passen de aanwezige personen nog wel in jouw energie? Resoneren jullie nog op hetzelfde niveau? Ook al zijn deze personen je erg dierbaar, neem wat afstand en bescherm je eigen energie. Houden van betekent soms ook loslaten. Een andere vraag die je jezelf kunt gaan stellen is of je tevreden bent op het gebied van werk. Komen jouw talenten nog naar voren of word je beperkt in jouw creatieve gedachten? Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer een hoogsensitief persoon geen of weinig voldoening uit de werkzaamheden haalt, eerder geneigd is om in een bore-out te belanden. Er wordt te weinig uitdaging ervaren.

3. Meer daglicht

De dagen worden gevuld met meer daglicht en dit heeft een positief effect op de gezondheid. Hoogsensitieve personen hebben over het algemeen eerder kans op angsten of een depressie. Interne en externe prikkels komen ongefilterd het centraal zenuwstelsel binnen en een overprikkeling wordt hierdoor eerder ervaren. Deze overvloed aan prikkels kan niet goed genoeg verwerkt worden met angsten als gevolg. Als hoogsensitief persoon ben je eerder vatbaar voor stress en vaak is het serotonine gehalte lager. Bij een depressie ervaar je onder meer vermoeidheid, voel je een lichamelijke en mentale onrust en komen er dagelijks meerdere negatieve gedachten omhoog.

Meer daglicht kan enorm helpen bij het tegengaan van al deze negatieve prikkels. Bij meer daglicht voel je je productiever, wordt het stresshormoon verlaagd en voel je je over het algemeen meer tevreden. Bij een gebrek aan daglicht wordt ook eerder een gebrek aan slaap ervaren. Wanneer je als hoogsensitief persoon te weinig slaapt, ben je extra gevoelig voor overprikkeling. De lente is ideaal om jouw immuunsysteem en gezondheid een boost te geven. Er zal genoeg vitamine D aanwezig zijn. 15 tot 30 minuten met het gezicht en de handen in het zonlicht kan al genoeg zijn per dag.

4. Ga de natuur in

De natuur is een helende plek om te ontsnappen uit de dagelijkse drukte en vooral hoogsensitieve personen kunnen zich volledig herboren voelen na een bezoek in de natuur. Het gevoel van een overprikkeling wordt sterk verminderd en je kunt je in de natuur aarden. Je voelt je één met de natuur. In de lente komt de natuur tot bloei. De planten en de bomen krijgen groene bladeren en bloemen, de koeien springen in de wei en er wordt nieuw leven geboren.

Vooral hoogsensitieve personen voelen een intense connectie met de natuur en dieren. Wanneer je dagelijks 40 minuten buiten bent, wordt het mentaal welzijn verbeterd. De concentratie en het zelfvertrouwen krijgt een boost, je humeur wordt verbeterd en eventuele depressieve gevoelens worden verminderd. De natuur kan als een medicijn werken voor hoogsensitieve personen. Er worden verschillende wandeltherapieën aangeboden zodat je weer dicht bij jezelf kunt komen. In de natuur zal je niet gestoord worden door overbodige prikkels. Wandelen brengt je terug in het lichaam en minder in het hoofd. Vast blijven zitten in de gedachten is iets dat veel voorkomt bij hoogsensitiviteit. Heel jezelf en ga de natuur in.

5. Genieten van de kleine dingen

Aangezien het centraal zenuwstelsel van hoogsensitieve personen scherper afgesteld staat dan bij niet hoogsensitieve personen, kunnen zij veel meer genieten van de kleine dingen in het leven. Elk klein detail zal worden opgemerkt. Als hoogsensitief persoon kan elke beweging of geluid eerder worden opgemerkt. Dit alles zorgt ervoor dat er zeker ook voordelen zitten aan hoogsensitiviteit.

De vlinders fladderen voorbij, vogels beginnen al vroeg in de ochtend te fluiten en de warme zonnestralen op de huid voelen als een warm bad aan. Kinderen spelen meer buiten en hebben plezier met elkaar. Al deze kleine dingen maken het leven veel meer waardevol. Intens ergens van genieten kan zorgen voor meer vreugde. Waarbij een niet hoogsensitief persoon in een tunnelvisie lijkt te zijn, heb jij meer oog en detail voor de gebeurtenissen om je heen. Keer meer naar buiten en voel je beter vanbinnen. Geniet van de lente, ga lekker naar buiten, kom meer tot rust en reinig jezelf op energetisch niveau. Voor je het weet voel je je een stuk beter, gecombineerd met een sterker immuunsysteem en mentaal welzijn.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!