Hoogsensitief? 10 tips om ontspannen de zomer door te komen 

HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen signaleert dat veel hoogsensitieve personen eerder overprikkeld raken tijdens de zomermaanden. De warmte, fel zonlicht, geluid en geuren zijn de grootste triggers. Ook jij als hoogsensitief persoon kunt genieten van de warme zomer, zolang je maar goed voor jezelf zorgt. Op welke manier dit is, lees je in onderstaand artikel. 

1. Zorg voor verkoeling

Verkoeling in en rondom de woning zijn een must voor elk hoogsensitief persoon tijdens de zomermaanden. Kies voor een goede zonwering zodat de zon niet vol op de ramen schijnt. Houd de gordijnen dicht en zorg voor een aangename omgevingstemperatuur. Heb jij alleen een ventilator tot je beschikking en vind je een airconditioning te duur? Zet koude flessen water voor de ventilator zodat er extra koude lucht in de ruimte stroomt.

Naast verkoeling in en rondom het huis is het aan te raden om het lichaam koel te houden. Het lichaam heeft bepaalde pulse points. Dit zijn de delen van het lichaam waar je de hartslag kunt voelen zoals bij je hals, polsen en voeten. Laat koud water langs deze pulse points stromen, kies voor een verfrissend voetbad met etherische oliën zoals pepermunt of leg een natte handdoek in de nek. Wil jij verkoeling op het gezicht? Leg de gezichtsverzorging in de koelkast. Vul een plantenspray met koel water en spray dit over het lichaam heen of koop een kant-en-klare facial mist.

2. Bescherm de ogen tegen fel zonlicht

Hoogsensitieve personen zijn extra gevoelig voor externe prikkels, zo ook voor licht. Fel zonlicht kan binnen enkele minuten een overprikkeling teweegbrengen. Hoofdpijn en duizelingen zijn hiervan het gevolg. Vooral in de zomer krijg je te maken met fel zonlicht. Doe zoveel mogelijk een zonnebril op zodat je de ogen rust geeft. Heb jij een computerbril? Deze zorgt ook voor een verzachting van het felle zonlicht.

Kies voor een zonnebril met een UV-filter. Om voor de volle 100% de ogen te beschermen heb je een zonnebril nodig met een UV van 400. Het hoornvlies in de ogen kan net als de huid verbranden. Je zult het merken aan hoofdpijn, brandende ogen en tijdelijk wazig zien. Verbrand hoornvlies herstelt vanzelf maar kan wel degelijk schade veroorzaken na een lange periode van blootstelling.

3. Neem voldoende rustmomenten

In de zomermaanden kost alle inspanning extra energie. Neem een voorbeeld aan de mensen in de Zuid-Europese landen en maak gebruik van een siësta. Neem voldoende rustmomenten tijdens de warmste uren van de dag. Werk jij vanuit huis? Vraag aan de werkgever of het mogelijk is om in de ochtend en de avond te werken. Is dit niet mogelijk? Ga zoveel mogelijk de buitenlucht in tijdens de pauzes en zoek schaduwrijke plekken op. Houd de werkplek koel.

Luister goed naar de behoeften van het lichaam. Wanneer je vermoeid bent, raak je eerder overprikkeld als wanneer je uitgerust bent. Geef toe aan de vermoeidheid en geef het lichaam rust. Rust kun je ook nemen zonder de ogen te sluiten. Zet alle elektrische apparaten uit of op stil en kies voor volledige rust om je heen. Een podcast luisteren of een serie kijken zijn evengoed prikkels en dat zal het brein geen rust geven.

4. Geef je grenzen aan

De zomermaanden staan bekend om meer sociale contacten. De terrassen zijn inmiddels weer geopend en de barbecues worden tevoorschijn gehaald. Naast dat de warmte hoogsensitieve personen kan overprikkelen, is een overdaad aan sociale contacten ook vermoeiend. Geef je grenzen aan, nee is ook een antwoord. Je hoeft niet elke sociale gelegenheid bij te wonen.

Kies voor de sociale contacten in de vroege ochtend of de avonduren wanneer het deels afgekoeld is en het zonlicht minimaal is. Raak je overprikkeld door de geuren van voeding van bijvoorbeeld de barbecue? Ga voor het eten weg of arriveer pas na etenstijd. Wanneer je je grenzen aangeeft, kies je voor je eigen gezondheid. Vermijd stress en overprikkeling.

5. Drink genoeg water

Voor elk jaargetijde geldt, drink genoeg water op een dag. Drink minimaal twee liter of meer, dit voorkomt onnodige hoofdpijn. Ongeveer 80% van alle hoogsensitieve personen heeft last van het Prikkelbare Darm Syndroom. Water is essentieel voor een goede darmwerking. Dankzij water voert de spijsvertering gemakkelijker afvalstoffen af via de ontlasting en urine.

Eet jij extra vezels om de darmklachten te verminderen? Genoeg water drinken zorgt ervoor dat de darmen in beweging blijven en de ontlasting zacht blijft. Drink geen ijskoud water maar drink water op kamertemperatuur. Het lichaam warmt zichzelf hierdoor niet extra op wat kan zorgen voor een oververhitting.

6. Accepteer de situatie

Vechten tegen een bepaalde situatie trekt energie uit je. Tijdens de zomermaanden heeft een hoogsensitief persoon minder energie dan in de overige maanden. Wees zuinig met de energie van het lichaam en accepteer de situatie. Des te drukker jij jezelf maakt, hoe zwaarder de warme dagen zullen gaan worden. Vechten heeft geen positief invloed op je, acceptatie wel.

Maak gebruik van affirmaties of meditaties. Blijf rustig en geef jezelf bemoedigende woorden mee. Deze situaties is tijdelijk en niet voor eeuwig. Train je geest door middel van meditaties. Mediteer in de ochtend en de avond. Ben jij op de werkplek en wordt de warmte je te veel? Zorg eerst voor verkoeling en maak daarna gebruik van een korte meditatie. Dit kan zelfs een meditatie van vijf minuten zijn. Krijg de gedachten helder en rustig.

7. Minimaliseer omgevingsgeluiden

Kinderen spelen buiten en de buren hebben de deuren en ramen geopend. Terwijl jij je overprikkeld voelt en moeite hebt met de warmte, is de rest van de omgeving vrolijk in de buitenlucht aanwezig. Externe prikkels, zoals geluid, kunnen tijdens een overprikkeling teveel voor je worden. Minimaliseer de omgevingsgeluiden en trek jezelf terug in de eigen bubbel.

Tegenwoordig zijn er noise-cancelling hoofdtelefoons of oordoppen te koop. Dit zorgt ervoor dat alle omgevingsgeluiden worden gedempt en je je kunt concentreren op muziek of bijvoorbeeld een podcast. Maak het jezelf zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk. Een noise-cancelling hoofdtelefoon of oordoppen is een éénmalige investering met een groot voordeel voor jouw mentale rust.

8. Zorg voor een goede nachtrust

Hoogsensitieve personen hebben over het algemeen behoefte aan meer nachtrust dan niet-HSPs. De zomermaanden kunnen roet in het eten gooien om voldoende slaap per dag te krijgen. Het wordt in de ochtend sneller licht buiten en in de avond is de temperatuur nog te warm om snel in slaap te vallen. Hoogsensitieve personen voelen zich vaak te moe om te slapen. De hersenen zijn overdag overladen met een grote hoeveelheid interne en externe prikkels.

Een manier om snel prikkels te verminderen is door gebruik te maken van een verzwaringsdeken. Door middel van diepe druk stimulatie (DDS) voel je je alsof je constant geknuffeld wordt. Dit geeft een extra boost dopamine en serotonine. Houd de slaapkamer donker en koel. Ga niet slapen met een ventilator aan en houd ramen en deuren gesloten tijdens de heetste dagen van het jaar. Kijk minstens 1,5 uur voor het slapengaan niet naar beeldschermen zodat je met een uitgerust brein rustig in slaap kunt vallen.

9. Stel prioriteiten

Tijdens de zomermaanden is het belangrijk voor hoogsensitieve personen om prioriteiten te stellen. Wat is er belangrijk om op een dag te doen en wat niet? Leg de lat een stuk lager voor jezelf en maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Ben jij overprikkeld vanwege de warmte en heb jij niet de energie om boodschappen te doen? Kies voor thuisbezorging van de boodschappen. Zorg voor voldoende basisvoorraad zodat je alleen voor de kleine boodschappen naar de winkels hoeft te gaan.

Voel jij je als hoogsensitieve ouder verplicht om met de kinderen elke zomerdag mee te pakken om samen leuke activiteiten te doen? Ga naar plekken waar je zelf genoeg in de schaduw kunt zitten en ga voorbereid op pad. Misschien kunnen de kinderen met klasgenoten of bevriende ouders een dag op pad gaan. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Zolang je niet voor jezelf kunt zorgen, kun je het ook niet voor de ander.

10. Vermijd de zon zoveel mogelijk

Hoogsensitieve personen zijn extra gevoelig voor warmteverschillen. Het centraal zenuwstelsel is scherper afgesteld waardoor de zon als speldenprikken op de huid kan aanvoelen. Het gevoel van duizelingen en een zonnesteek is binnen korte tijd veroorzaakt. Zorg ervoor dat je niet verbrand. Sowieso is een verbranding niet goed voor de huid, je riskeert een verhoogde kans op huidkanker, hoogsensitieve personen kunnen nog dagen last houden van een verbranding van de huid.

Draag lichtgekleurde, luchtige kleding en zet een hoed of pet op in de zon. Ga je naar het strand? Neem een parasol mee zodat je de mogelijkheid hebt om in de schaduw te zitten. Vermijd zoveel mogelijk de warmste uren van de dag en plan alle activiteiten vroeg in de ochtend of avond in. Een zomerse huidstint is mooi om te zien, een overprikkeling is dit het niet waard.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!