fbpx

Dit doet het eten van suiker met je

Het Diabetes Fonds initieert een keer per jaar de Nationale Suiker Challenge om Nederland bewuster en gezonder te maken door 7 dagen gezond te eten en te drinken zonder toegevoegde suikers. Een goed initiatief, want we eten veel, heel veel suikers op een dag. Wist je dat volwassenen gemiddeld 196 suikerklontjes, verwerkt in voedsel en drank, per week consumeren? En dat kinderen zelfs zo’n 80% teveel aan suikers binnen krijgen? Teveel suikers eten is niet goed voor je, maar waarom doen we het dan vraag je je af. Dat komt omdat suiker belonend werkt. In deze blog legt onze lijfstijlcoach Mies je uit hoe dit werkt in je brein en hoe je hier bewuster mee om kunt gaan.

Suiker en je brein

Suiker is gekoppeld aan je beloningssysteem. Het zorgt ervoor dat de hersenen het stofje dopamine afgeven en dit kan zelfs verslavend werken. Vooral bij pubers is het beloningssysteem enorm gevoelig.

We kennen dat gevoel allemaal wel! Hoe lekker is die 1e hap van zo’n stuk cheesecake, chocoladetaart of doos koekjes wel niet? En daarna hup, smullend de rest naar binnen….De SUGARHIGH…..heeeerrrlijk…na zo’n 20 minuten merk je alleen dat je bijvoorbeeld moet gapen, lomer wordt…welkom SUGARCRASH.

Hoe vaker de high en de crash, hoe vermoeider je bloedcellen raken en de suiker niet meer goed kan opnemen. De cellen zijn insulineresistent geworden. De glucose blijft in je bloed zweven en er kan bloedsuiker-ziekte ontstaan. Ook zijn humeurveranderingen mogelijk, het ene moment ben je hyper en het andere moment ben je down…

Stress en suiker

In mijn vorige blog heb ik uitgelegd dat we allemaal wel eens in een ‘vlucht-vecht’-stand verkeren. Door spanning of stress geeft je lichaam het stressstofje corisol af. Zelfs al bij irritatie! File rijden, te laat komen..Cortisol maakt suikers vrij in je lijf en zo heb je wederom een ‘sugar-high’ te pakken die gevolgd wordt door een ‘sugar-crash’. Je lichaam vraagt namelijk hierna weer om suikers! Kort uitgelegd vraagt je lichaam gewoon om energie die hij direct kan gebruiken. Snelle suikers dus. Suikers verbrand je sneller dan bijvoorbeeld een gebakken ei en tsja…. die moet je ook nog eens eerst klaar maken, dus kiest je lijf in deze status voor gemak…(besparing van energie). De keuze valt dan vaak op ‘ongezonde’ producten, ook wel ‘comfortfood’ genoemd. Maar vergist je niet. Comfortfood zit boordevol snelle suikers en verkeerde (trans)vetten.

Genieten

Maar ja, moet je dan altijd al dat lekkere ‘comfortfood’ vermijden? Nee hoor, een keer genieten is natuurlijk niks mis mee. Ik vraag altijd aan mijn cliënten: ‘Wat is je quilty pleasure op het gebied van eten? Waar kan ik je nou echt vannacht voor wakker maken? Waarvan ga je met je handen klappen als het voor je staat?’ Voor mij bijvoorbeeld is dat een chocolade fudge taart met lobbige slagroom….

Vraag jezelf dat ook eens af en gun jezelf zo’n moment. Geniet ervan en maak er een fijn momentje van. Wel met mate natuurlijk. 😉

Wist je dat

Ik neem je even mee in een stukje evolutie. Vroeger had suikerinname eigenlijk een hele mooie functie…

  • Heel lang geleden toen we nog met een vijgenblad rondhuppelden was suiker schaars. Het was alleen te vinden in de natuur. Geen bewerkte suikers te vinden! Alleen van nature aanwezige suikers in fruit en groenten.
  • Fruit was er in overvloed in de zomer en een stuk van de herfst, dus aten we onszelf vol met deze heerlijke zoete kadootjes. Nu kan je lichaam de fruitsuiker (fructose) maar in kleine hoeveelheden omzetten in brandstof voor je lichaam (glucose). Bij teveel inname van fruitsuiker slaat je lichaam het direct op als vet. En dat was dus in de tijd van het vijgenblad-rokje super functioneel! Namelijk een extra laagje aanleggen ter bescherming om die koude winter door te komen.
  • Nu hebben we overal de thermostaat aan in de winter dus ja…..functioneel is dat extra aanmaken van dat soort vet niet meer.

Het is dus niet alleen maar vet wat je dikker maakt! Ook suikers hebben hierin een grote rol! In mijn volgende blog zal ik je hier alles over vertellen!

Lieve groet,

Mies

(Visited 558 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief