fbpx

Leefstijlcoach Mies: zo verlaag je stress

Foto: Shutterstock/Microgen

Leefstijlcoach Mies Peters vertelde ons al in eerdere blogs hoe je ‘aan’ kan staan – waardoor je zelfs beter zal gaan slapen – en ze geeft waardevolle tips hoe je gezond en in balans blijft (lees: voor als je de motivatie begint te verliezen). In deze blog legt Mies uit wat je moet doen als jouw lichaam in de vecht-of-vlucht-modus staat en waarom de Nervus Vagus zo belangrijk hierbij is. 

Nervus Vagus

‘De wat? Vagus zegt al genoeg… dat is iets vaags… Maar echt, geloof me, we hebben ‘m allemaal. De Nervus Vagus is de 10hersenzenuw die loopt vanaf je nek tot in de borst- en buikholte. Deze zenuw is grotendeels verantwoordelijk voor ons gevoel van welbevinden en geluk. Hij ligt in je onderbewuste zenuwstelsel en staat dus in verbinding met je brein. (zie Wikipedia)

We piekeren, overdenken, zijn wel eens onrustig of gestrest, Kortom, we zijn allemaal weleens zenuwachtig…. Door deze zenuw een soort van te ‘resetten’ word je rustiger. De zenuw is namelijk verantwoordelijk voor het uitschakelen van de ‘vecht-of vlucht-reflex’= stress. Het stimuleren van deze zenuw activeert dus een ontspanningsreactie. Waardoor je hartslag verlaagt en je bloeddruk daalt.

Omdat de Nervus Vagus in de buikholte bij je middenrif/ diafragma ligt (de boog onder je ribbenkast net boven je navel) kun je al door een simpele en korte ademhalingsoefening je hartslag laten zakken. Wist je dat je dan ook weer beter kunt nadenken? Verstandige beslissingen kunt nemen? Je komt door deze ademhaling ook weer in je denkende brein…de stress neemt af dus vechten of vluchten hoeft niet meer!

Wanneer heb ik een stressademhaling?

Onderstaand testje gebruik ik ook wel eens  tussendoor om even op adem te komen. Test jezelf eens of je een snelle ademhaling hebt? Gebruik een stopwatch/wekkertje en tel hoe vaak je inademt in  1 minuut. De frequentie van 4-6 x per minuut is de ideale rustmodus. Zit je rond de 15 terwijl je rustig zit,  denkt je lichaam dat je een stuk aan het joggen bent…boven de 22 inademingen neig je zelfs naar hyperventilatie. Je lichaam denkt dat je er een leeuw achter je aanrent! Pas op voor uitputting…

Heb je binnenkort een sollicitatie? Een belangrijke wedstrijd?of iets waarbij je zenuwachtig bent? Gebruik de oefening van tevoren en je gaat dit relaxter tegemoet!

Langzaam uitademen is essentieel

…dit stimuleert namelijk de Nervus Vagus.

Simpele buikademhaling oefening:
Ga even lekker zitten of ga op je rug liggen …Handen op je buik….bij je ademhaling voel je je buik op en neer gaan. Zet je buik bij een inademing iets uit naar buiten… Adem diep in door je neus…..stop even met ademen en tel tot 4 in je hoofd…..adem *langer* uit door je neus dan in…….stop weer even en tel tot 4…..adem weer in door je neus….en herhaal bovenstaande 6x.

Komt ongeveer neer op:

  • 3 – 5 seconden inademen
  • 2 – 4 seconden adempauze
  • 5 – 7 seconden uitademen
  • 2 – 4 seconden adempauze

Je kunt dit eigenlijk overal wel even toepassen …zelfs op het werk ..achter de PC of op het toilet. Persoonlijk pas ik deze oefening vaak toe na een sporttraining te hebben gehad of te hebben gegeven. Zo leer je je lijf vanuit een stress situatie (buiten adem door intensieve training) in de rustmodus te krijgen.

WIST JE DAT:

  • Goed ademen invloed heeft op je vetverbranding, zuurstofopname is hiervoor namelijk de basis. Wanneer we gestrest zijn gaan we hoger en sneller ademen. Door het gehalte aan CO2 in het bloed te verlagen komt het stres-systeem tot rust. Dus bewuster rustiger ademen als je doel gewichtsverlichting is!
  • In de moderne sporthorloges/activity-trackers zijn zelfs al ademhalingsoefeningen voorgeprogrammeerd.’

Lieve groet, Mies!’

Over Mies

Mijn naam is Mies en ik ben leefstijlcoach. Ook ben ik voedingscoach bij WENDY’s DISQ Club. Samen met mijn man heb ik twee zoons van 10 en 15 jaar oud. We runnen samen ons bedrijf Winkr8 en richten ons op vitaliteit, voeding en veerkracht. Ik sport omdat ik fit, energiek en vitaal wil zijn. De blogs die ik schrijf voor Wendyonline.nl gaan over balans en gezondheid.

Mies Peters de Groot Voedingscoach

(Visited 994 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief