fbpx

Mindfulness-expert Maryvonne: ‘Een pauzemomentje brengt rust in je lijf en in je hoofd’

Foto: Shutterstock

Elke dag opnieuw een volle agenda en een lange lijst met bezigheden. Je blijft maar door rennen en jezelf geen tijd gunnen om een moment van aandacht en rust te nemen. Toch zou je dat een keer moeten proberen. Doe dit bijvoorbeeld terwijl je dit stukje zit te lezen. Onze WENDY- en mindfulness expert Maryvonne Verkerke deelt graag haar tips.

Het nemen van korte pauzes in je dag is een verstandige keuze, maar ook een gezonde keuze om goed voor jezelf te zorgen. Even niets doen lijkt vaak onmogelijk waardoor we ons blijven haasten van het ene moment in het andere. En de volgende dag opnieuw, net als de rest van de week. Maar je bent het waard om jezelf NU meer rust, ontspanning en helderheid in je dag te gunnen.

In het dagelijks leven zijn we vaak streng voor onszelf. Kritische woorden en een strenge toon gebruiken we geregeld om onszelf door de dag te coachen. Het leven is soms overleven, maar dat doet erg af aan de kwaliteit ervan. Hoe liefdevol ben jij voor jezelf? Jouw lijf en jouw mind vragen om vriendelijke, zorgzame aandacht. Diezelfde aandacht die je ook aan je kinderen, je partner, je familie of je vrienden geeft. Je kunt het oefenen om dit te doen, en hoe meer je oefent, hoe beter je erin wordt. Oefen je mee? Het hoeft niet lang te duren, even vijf minuutjes bewust stoppen met doorgaan en achteroverleunen doet wonderen. Je lichaam ontspant zich en je mind komt tot rust. Probeer het maar!

Pauzetips voor je dag

  • Bedenk een aantal redenen waarom een korte pauze goed voor je zou zijn.
  • Stel jezelf eens de vraag ‘wat heb ik nu nodig?’ in plaats van ‘wat moet ik nog doen?’
  • Voel je je gehaast? Stop eventjes heel bewust door te gaan zitten of door stil te staan.
  • Breekt het zweet je uit, klopt je hart als een malle of voelt de adem onprettig? Dat is het ultieme moment om te stoppen en tot rust te komen.
  • Maak een prioriteit van goede, vriendelijke zelfzorg. Deze prioriteit kan heel goed bestaan naast je volle agenda.
  • Herinner jezelf eraan dat je mag oefenen met het nemen van korte pauzes. Lukt het niet? Dan probeer je het de volgende dag opnieuw.
  • Vertel een huisgenoot van je voornemen of activeer een herinnering op je mobiel, zodat je het niet vergeet.
  • Wees opmerkzaam voor wat de pauze je brengt. Wat voel je in je lijf en wat merk je aan je gedachten en gevoelens?
  • Neem je voor hoe vaak en wanneer je wilt pauzeren op een dag en houd je hieraan.
  • Bedenk vooraf hoe je stopmoment eruit gaat zien en waar je dit kunt doen.
  • Stilte doet wonderen, net als niet praten of reageren op alles wat er om je heen gebeurt.
  • Gebruik je pauzemoment voor eén ding. Ons multitasken brengt heel veel onrust.

Wat levert het op?

Als je geregeld pauzeert, dan krijg je daar iets voor terug. Je ontvangt tijd en rust om:

  • Af te stemmen om je eigen wensen en verlangens in een dag.
  • Te voelen wat je nodig hebt en wat ondersteunend voor je is.
  • Helderheid te ervaren in wat er echt aan de hand is.
  • Prioriteiten te stellen en met een betekenisvol antwoord te komen.
  • Even af te koelen en terugkerende gedachten te onderbreken.
  • Andere mensen te laten praten, zonder dat ze onderbroken worden.
  • De waardevolle, fijne kwaliteiten van jezelf weer te kunnen zien.
  • Grip te krijgen op je dag en de keuzes die je hierin hebt.
  • Te kijken naar wat goed gaat in plaats van naar wat niet goed gaat.
  • Een positiever beeld van jezelf en de wereld om je heen te ervaren.

Na een burnout verdiepte Maryvonne Verkerke zich in mindfulness. Ze is oprichter van de Mindfulnessschool en geeft mindfulness trainingen aan zowel kinderen als volwassenen.

Meer informatie over Maryvonne en de Mindfulnesschool vind je op deze website.

Bekijk ook: Oefening in vriendelijk van mindfulness-expert Maryvonne

(Visited 312 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief